'Betrokkenheid en medewerking lokale banken is belangrijkste succesfactor' Rabobank met Introductiecampagne Studenten 1996 prominent aanwezig Projectleider Willem Heijns over Bedrijfsvoering '98: Waarom deelnemen aan summercourses Colofon Weinig gem0ten Bedrijfsvoering "De belangrijkste succesfactor van het project Bedrijfsvoering naar '98 is de betrokkenheid en de actieve medewerking van de lokale banken. Zonder hun kennis en ervaring kan het nooit slagen." Dat zegt Willem Heijns, coördinator Bedrijfsvoeringsaangelegenheden én projectleider van Bedrijfsvoering naar '98. Hij roept medewerkers van de lokale ban ken op zich aan te melden voor de summercourses. Veel tijd om stil te zitten heeft Heijns deze dagen niet. "Half okto ber, tijdens de regionale consul- tatiedagen, moet het resultaat bekend zijn. Dan wordt het plan Medewerkers gaan dan in een 'ken- nisgroep' van zeven personen enke le dagen 'de hei op' om de ideale situatie voor Bedrijfsvoering te beschrijven. Er komen afzonderlij- Waarom neemt de bankdirec teur deel De transformatieslag van Be drijfsvoering is een bankbrede aangelegenheid. Wanneer de eenheid Bedrijfs voering goed is ingericht, leidt dat ook tot beter functioneren van de segmenten en de bank als geheel. Bovendien: beter inzicht in kos ten, opbrengsten en efficiëntie. Waarom neemt het hoofd Bedrijfsvoering deel? De afdeling Bedrijfsvoering zoekt aansluiting bij de segmentsgewijze aanpak die nu wordt ingevoerd. De veranderende rol zal grote invloed hebben op de functie hoofd Bedrijfsvoering en op die van zijn collega's. Waarom neemt de commercieel manager deel? Bedrijfsvoering speelt een belang rijke rol in het succesvol invoe ren van de segmentsformule. De back-office wordt geïntegreerd in de commerciële activiteiten. De segmenten gaan van omzet- verantwoordelijkheid naar winst verantwoordelijkheid, en hebben daarom een optimale onder steuning van de eenheid Bedrijfs voering nodig. voor de nieuwe inrichting van Bedrijfsvoering gepresenteerd. Dat betekent dat er in vrij korte tijd veel werk moet worden verzet." Werk dat Heijns overigens niet alleen gaat doen. "Zonder de inbreng van de lokale banken is dit project gedoemd te mislukken. Vandaar dat we tijdens summer courses samen met de banken het veranderingsplan gaan invullen." Belangstellenden kunnen op twee manieren hun ideeën kwijt. Allereerst kunnen ze persoonlijk deelnemen aan een summercourse. De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Cïeers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 ke groepen voor directeuren, hoof den Bedrijfsvoering en commer cieel managers. Daarnaast kan ook schriftelijk of telefonisch worden deelgenomen aan de vormgeving van het veranderingsproces. De kennisgroepen zijn nog niet gevormd, maar belangstellenden kunnen zich al aanmelden. Dat kan door te bellen met de afdeling Planning en Control WAB of door gebruik te maken van het inschrijf formulier dat de banken vrijdag ontvangen. "We zoeken niet alleen mensen met veel kennis", benadrukt Heijns. "Ook hebben we behoefte aan medewerkers die enthousiast, creatief en innovatief zijn en die goed kunnen samenwerken. Daarnaast is tijd een belangrijke voorwaarde. Omdat er in korte tijd veel moet gebeuren is het van belang dat de deelnemers ruimte hebben in de agenda. In bijgaand schema staat op welke dagen de tweedaagse summercourse plaats heeft." Deelname aan de summer course brengt geen kosten met zich mee. Rabobank Nederland betaalt de maaltijden en de hotelovernach ting. Voordat 'de hei' wordt opge zocht vinden in drie regiokantoren kennismakingsbijeenkomsten plaats. Daar wordt vastgesteld aan welk onderdeel de deelnemers mee doen: de tweedaagse summercour se of de telefonische/schriftelijke summercourse." De gezamenlijke inbreng van kennisgroepen en van de schriftelijke of telefonische deel nemers leidt tot concept-verande ringsplannen", voorspelt Heijns. "Een gemengd samengestelde groep van bankdirecteuren, hoofden Be drijfsvoering en commercieel mana gers diept deze plannen verder uit. Hun bevindingen worden vervol gens weer getoetst en bijgeschaafd door alle belangstellenden." Na afronding van de veranderings plannen door de samengestelde groep start het veranderingstraject. De definitieve plannen worden tij- Willem Heijns: te zitten. "Geen tijd om stil dens de regionale consultatiedagen van half oktober bekendgemaakt. Planning en Control WAB (040)217 63 41 Planning summercourses/persoonlijke deelname Groep Data tijdstip Bankdirecteuren Woensdag 28 augustus en donderdag 29 augustus 09.00- 17.00 uur Hoofden Bedrijfsvoering Maandag 2 september en dinsdag 3 september 09.00- 17.00 uur Commercieel managers Donderdag 5 september en vrijdag 6 september 09.00- 17.00 uur Samengestelde groep Woensdag 18 september en donderdag 19 september 09.00- 17.00 uur Een voorwaarde om deel uit te maken van de kennisgroep, is dat de deelnemer beide dagen en de avond kan vrij maken. De locatie wordt nader bepaald. Rabobank Nederland zorgt voor de overnachting. Planning kennismakingsbijeenkomsten Locatie Datum: Regiokantoor: Tijdstip: Bankdirecteuren Hoofden Bv. Comm. Managers Dordrecht 8 augustus Zwolle 9 augustus Haarlem 12 augustus 14.30-16.30 16.30-18.30 09.00-11.00 11.00-13.00 09.00-11.00 11.00-13.00 19.00 21.00 14.00 16.00 14.00-16.00 Cliënten Advies De Rabobank is tijdens de introductieperiode voor eerstejaars stu denten prominent aanwezig. Door middel van advertenties in tijd schriften, met radiocommercials, op abri's bij de stations, op frec- cards en op grote moving billboards laat de bank aan studenten zien dat er tijdens hun studententijd bij de Rabobank met weinig geld toch veel te genieten valt. De Introductiecampagne Studenten 'Weinig geld, veel genieten' kent dit jaar twee thema's. Thema één heeft het Easy Money Konings boek met 440 gratis kortingsbon nen als insteek. Een foto met vier studenten die lekker blijven genieten in een café, terwijl de overige gasten al naar huis zijn en de serveerster gapend op de ach tergrond staat, brengt dit thema in beeld. In thema twee staat de gratis Museum Jaarkaart cen traal. Een foto laat een ernstig kijkende man in een museum zien die een kunstwerk bestudeert. Op de achtergrond drie lachende studentes die met veel lol naar hetzelfde werk staan te kijken. De lokale introductiecampagne van de studentenbanken wordt lan delijk ondersteund op de radio, in advertenties, op stationsabri's en moving billboards. Ook staan er tijdens de introductieweken Rabobank freecards op hoge scholen, universiteiten, studen tencafés, sociëteiten en ASA uit zendbureaus. Het onderstaande schema geeft aan wanneer er via welk medium aan dacht wordt besteed aan de studen tencampagne. Wanneer de radiocommercials in welk programma te horen zijn, staat op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Open een Rabo bfuilenfenrekemng Tijdschriften Radio Moving billboards in studentensteden Rails 08/08 Radio 3 05/08t/m18/08 12/08 t/m 30/08 Rails 26/09 Radio 538 05/08 t/m 18/08 Pré 02/08 Hitradio Veronica 05/08 t/m 18/08 Oor Lowlands Special 10/08 Kink FM 05/08 t/m 18/08 Preview 22/08 Abri's in studentensteden Kijk 23/08 Nieuwe Revu Week 33/34 (studentenspecial) 28/08 Week 36 Sum 09/08 Studeren'97 01/09 Brochure Instroomwijzer 15/09 Freecards Toekomstmagazine 09/12 Toekomstmagazine feb '97 Week 36/37

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2