31 7 Verdubbeling aantal effectenorders ewijzigde aanpak invoering Prisma 'Het net, niet de vis' Minimum debetrente afgeschaft IS 19 9 6 In eerste halfjaar '96: Technologieverkenning '95 op Internet Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 63 Woensdag 31 juli Financiële Advisering Het aantal effectenorders verdubbelde in het afgelopen halfjaar roy aal ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar, terwijl het aantal optieorders bijna verdubbelde. De banken wisten met succes in te spelen op de positieve ontwikkelingen op de Nederlandse effecten beurzen in de eerste zes maanden van dit jaar. De koersen van de aandelen ste gen gemiddeld met bijna twintig procent. Obligaties klommen aanvankelijk ook, maar moesten later iets prijsgeven zodat uitein delijk een lichte daling van bijna twee procent optrad. De toename van de orders werd niet alleen veroorzaakt door klanten die van koersstijgingen profiteerden en hun winst namen. Het bedrag aan aanko pen overtrof dat aan verkopen namelijk ruimschoots. Klanten staken per saldo méér geld in de effectenbeurs. Door de combina tie van de stijgende aandelen koersen en het positieve aanko- pensaldo, groeide het bewaard vermogen in depot met maar liefst 2 miljard tot 18.2 miljard gulden. Ook de koersen van de fondsen van de Robeco Groep stegen. Maar omdat klanten toch iets meer vérkochten dan aankoch ten, daalde het vermogen in deze fondsen met 142 miljoen tot 11.9 miljard gulden. Het totaal belegd vermogen van particuliere klan ten steeg naar 30.1 miljard, een toename van 1.9 miljard gulden. Het tweede halfjaar is inmiddels rumoerig gestart. Na Wall Street kreeg Beursplein 5 in juli te maken met scherpe koersdalin gen. De gevolgen daarvan voor het aantal effecten- en optieorders worden in een artikel over het derde kwartaal zichtbaar. IRIS Infolijn (010)224 14 14 Relatiebeheer Het minimum debetrente-advies, enkele jaren geleden geïntrodu ceerd om een mogelijke erosie van de rentabiliteit te voorko men, is afgeschaft. Rabobank Nederland wil met dit advies bewerkstelligen dat grotere zake lijke relaties, die ook voor de concurrent interessant zijn, een lager rentetarief betalen dan klei nere klanten met een veel hoger kredietrisico. In de huidige con- currentie-omgeving blijkt het gel dende renteadvies (5%) namelijk moeilijk te handhaven. Klanten kunnen daardoor weglopen naar de concurrent. Het advies gaat in vanaf vandaag en wordt uitsluitend aanbevolen voor nieuwe krediet contracten die zijn gebaseerd op de Rabobank Basisrente. Bestaande afspraken over de minimumrente kunnen worden gehandhaafd, tenzij de klant hier nadrukkelijk van af wil en dit uit commercieel oogpunt ook noodzakelijk is. Meer informatie staat in de cir culaire 51/252, die vandaag bij de banken arriveert. De circulai re is ook terug te vinden op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Relatiebeheer f (040)217 77 00 Management De aanpak voor het invoeren van Prisma is herzien. Volgens de loka le banken vragen de Prisma-rapportages te veel handmatig werk. Dat past niet in het veranderingsproces naar Visie '98. Kleinere modules, beperking van de handmatige invoer en betere informatie over de benodigde werkzaamheden en tijdsinvesteringen moeten daar nu verbetering in aanbrengen. Prisma, het PRestatie-Indicatoren Systeem voor het MAnage- ment, hoort voor de commer cieel manager het 'venster' te zijn op zijn segment. Het toont hem waar het goed gaat en laat hem ontdekken waar het beter kan. Prisma werkt echter nog niet zoals het zou moeten. Een van de belangrijkste knel punten vormen de Prisma modules zelf. Die vragen veel handmatige gegevensinvoer. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de Eigen Huis-module maar beperkt wordt gebruikt. Een ander knelpunt ligt in het commerciële gedeelte van de Prisma-modules. Voor het vol gen van de commerciële presta ties is het nodig de gegevens "De impact van de informatietechnologie op het bedrijfsleven en de consument zou wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met die van de industriële revolutie en het grootschalige gebruik van de elektromo tor", stelt Henk Harmsen van IT-Architectuur. Om lokale banken de kans te bieden mee te discussiëren over dit onderwerp heeft hij de Technologie Verkenning '95 op Internet gezet. "Ik hoop van ganser harte dat de lokale banken ook hun visie op dit onderwerp geven." Thijs Thurlings, hoofd IT-Archi- tectuur, gaf de Technologie Ver kenning '95 de subtitel 'Het net, niet de vis' mee. "Hij wilde daar mee vooral het belang van 'elec- tronic commerce' aangeven. Dat is de handel via elektronische dis tributiekanalen, van groot belang voor financiële dienstverleners zoals de Rabobank", vertelt Harmsen. "De verkenning bevat geen direc te conclusies over de meest opti male weg voor de Rabobank- organisatie, maar is vooral een onderzoek van alle voor de bank relevante informatietechnolo gieën." Met het beschikbaar stellen van de Technologie Verkenning '95 op Internet lost hij een oude belofte aan de lokale banken in. Harmsen: "Ik ben geïnteresseerd in de visie van de lokale banken over de commerciële toepassin gen van de verschillende infor matietechnologieën die in het rap port zijn genoemd." De Technologie Verkenning is opgebouwd uit twee delen: 'Verkenning' en 'Factsheets'. De verkenning is de basis voor systematische analyse, gaat in op het begrip 'electronic commerce' en op de samenwer kingsverbanden. Vooral de laat ste twee zijn belangrijk meent Harmsen. Hij zegt het schokkend te vinden hoe de rollen straks verdeeld kunnen worden. "Grootgrutters in Amerika hebben door het gebruik van elektronica veel tus senstappen in de distributieketen aan elkaar gekoppeld. Daardoor is een fors aantal schakels wegge vallen. Het gevolg is een enorme reductie van kosten, arbeid en tijd. Geen enkele partij is overi gens in staat dergelijke ontwikke lingen in zijn eentje het hoofd te Henk Harmsen: "De impact van de informatietechnologie zou wet eens vergelijkbaar kunnen zijn met die van de industriële revolutie en bet grootschalige gebruik van de elektromotor. bieden. Het is dan ook uitermate interessant om te zien hoe de samenwerkingsverbanden en de rollen daarin zullen gaan verlo pen." De factsheets bevatten per onderzochte technologie een beschouwing. De Technologie Verkenning '95 staat op de gesloten en uitslui tend voor medewerkers van de Rabobank toegankelijke Rabo website Info98, onder 'Diensten van IAB', 'IAB-Architectuur'. Harmsen: "Wie deze website wil raadplegen heeft onder meer een password nodig. De systeembe heerder van de bank weet daar, nu hij het notebook heeft, inmid dels alles van." De banken kun nen hun opmerkingen op de ver kenning doorgeven via e-mail of de gesloten discussiegroep in Internet. Adressen staan op de 'home-page'. Banken die, ondanks het gemak van Internet, toch lie ver een schriftelijke versie van de verkenning ontvangen, kunnen deze bestellen via e-mail of de 'home-page' op Internet. Mede werkers van Rabobank Neder land kunnen de verkenning vin den onder Lotus Notes. over het verkoopproces vast te leggen. Dit gebeurt met behulp van productieregisters. Uit onderzoek blijkt dat de produc tieregisters Relatiebeheer en Financiële Advisering onvol doende worden ingevuld. Oorzaken zijn opnieuw de tijd rovende handmatige invoer en bovendien de voorrang die men verleent aan het doorvoeren van de veranderingen in het ver koopproces. Inmiddels is besloten het finan ciële gedeelte van de Prisma modules (kosten en opbreng sten op segmentsniveau) in één keer te leveren in plaats van per segment. Dit heeft verschillende voordelen: een betere aanslui ting met de winst- en verliesre kening van de bank en een beter inzicht doordat onderlinge ver gelijkingen mogelijk zijn. De uitkomsten worden daardoor betrouwbaarder. Verder wordt aan een oplossing gewerkt via het opsplitsen van de oorspronkelijk geplande modu les in onderdelen die afzonder lijk beschikbaar zullen zijn. In deze gewijzigde aanpak wordt zoveel als kan geautomatiseerd. Zo mogelijk worden koppelin gen gezocht met andere syste men. Daar waar handmatige invoer nodig blijft, krijgen de banken informatie over de uit te voeren werkzaamheden en de benodigde tijdsinspanning. Dezelfde aanpak geldt voor het verkoopproces. Zodoende kan elke bank zelf de toegevoegde waarde bepalen in relatie tot de inspanningen. De oorspronkelijke planning van oplevering van Prisma modules wordt herzien. Over enkele weken is bekend welke onderdelen voor de nieuwe aanpak in aanmerking komen. Dan volgt ook de planning voor het opleveren van de nieuwe onderdelen. Planning en Control WAB f (040)217 63 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1