3° °7 'Veranderingstraject Bedrijfsvoering heeft topprioriteit' Winnaars Wielerspel Nieuwe binnenlandmodule Telebankieren Extra levert flinke tijdsbesparing op 19 9 6 Gert Bouwkamp vraagt om steun lokale banken bij invoering Bedrijfsvoering '98: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 62 Dinsdag 30 juli Relatiebeheer/Bedrijvenadviesgroep "De nieuwste binnenlandmodule van Rabo Telebankieren Extra, waarvan deze week de eerste exemplaren de deur uitgaan, levert de klant een fikse tijdsbesparing op", aldus Fred van Haaften van Telebankieren. "Neem de zoekfuncties. Die werken voortaan volgens de zogenoemde skip sequentiële methode. Door simpelweg de eerste karakters in te toetsen, zoekt het systeem zelf de gewenste code of naam op." Een andere belangrijke verbetering is volgens Van Haaften het opslaan van nieuwe crediteuren in het adresboek. "Met de vorige versie moest dat nog handmatig gebeuren, nu doet het systeem dat. Ook handig is het het invoeren van eigen rekeningnum mers. Vroeger moest de klant zelf het volledige rekeningnummer intoetsen, tegenwoordig krijgt hij een tabel, waaruit hij kan kiezen." Versie 4.0, bestaande uit twee 3,5 inch HD dis kettes, is inmiddels uitvoerig getest bij klanten. De ene diskette bevat de module binnenland, de andere de extra modules, zoals buitenland, incasso en saldobeheer. Ook het conversiepakket telt twee diskettes. De conversie is zo eenvoudig, vertelt Van Haaften, dat klanten die mak kelijk zelf kunnen uitvoeren, mits ze al werken met versie 3.21 of 3.25. "Mochten ze de nieuwe ver sie toch liever door een deskundige laten installeren dan is dat mogelijk. Getronics kan de conversie op zich nemen. Daarvoor wordt het gebrui kelijke tarief van ƒ95 in rekening Fred van Haaften: "Fikse tijdsbe sparing door binnenlandmodule. gebracht. Bovendien kunnen klan ten de Helpdesk van Getronics bel len." Hij vertelt dat 'winkelen' met oude diskettes uit allerlei andere pakketten niet meer kan. "Versie 4.0 van de binnenlandmodule werkt namelijk volgens een ander instal latieprogramma. De oude diskettes buitenland, incasso en saldobeheer zijn daardoor eveneens onbruikbaar geworden. De bank moet dus altijd -zowel voor bestaande als nieuwe klanten- de nieuwe diskettes gebrui ken." De nieuwe versie kan gevolgen hebben voor klanten die Teleban kieren hebben gekoppeld aan een financieel pakket. "De importfunctie is veranderd. We hebben alle beken de softwarebureaus daarvan op de hoogte gesteld, maar het kan voor komen dat een klant een software pakket van een plaatselijk, ons onbe kend bureau, gebruikt. Banken die dat weten, kunnen contact met onze Infodesk opnemen. Wij informeren dan het softwarebureau." Van Haaften is van mening dat klanten die al Telebankieren en nu extra modu les willen aanschaffen, het beste kunnen wachten totdat zij de con versieslag achter de rug hebben. Om de conversieslag optimaal te laten verlopen is besloten de meer dan 50.000 pakketten in vier fasen uit te leveren. De eerste begint deze week, de laatste in de week van 30 septem ber. Meer informatie en de planning staan op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Infodesk Telebankieren f (040)217 77 80 'Met boter in de benen en een goed geprepareerde fiets, starten we vandaag de lange tocht naar Parijs en deinzen terug voor niets'. Met deze slogan sleepten Marian en Gerard Roestenburg uit Rijsbergen één van de prijzen in de wacht van de wielerquiz van Het Grote Wielerspel. Samen met twee andere winnende koppels kon het twee tal de finish van de Tour de France 1996 bijwonen op de Cbamps d'Elysées in Parijs. Het Wielerspel werd gehouden tijdens de Tour de France en had als als doel om spelendewijs meer klanten te interesseren voor teleban kieren. Het spel omvatte naast de wielerquiz ook een ploegen- en etappecompetitie Op de foto poseren de zes prijswinnaars voor bet vertrek naar Parijs voor het reuzenspandoek dat gedurende de Tour was bevestigd aan de gevel van het hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Eindhoven. Bedrijfsvoering "Het veranderingstraject bij Bedrijfsvoering heeft topprioriteit." Dat zegt algemeen directeur van het Werkgebied Aangesloten Banken (WAB) Gert Bouwkamp over het traject Bedrijfsvoering naar '98. "En Rabobank Nederland kan en wil dat niet alleen. We hebben steun nodig van de lokale banken. Zij beschikken over de kennis." Bedrijfsvoering is momenteel belast met een grote diversiteit aan taken. De afdeling is zowel verantwoordelijk voor de finan ciële sturing, de informatise- rings- en procesbesturing als de sturing op kwaliteit en het Gert Bouwkamp: "In '98 willen we Bedrijfsvoering zeker goed hebben ingericht. beheer van gebouwen en derge lijke. Het hoofd Bedrijfsvoering heeft derhalve een zeer brede verantwoordelijkheid. Hij is zowel procesbegeleider als inhoudelijk deskundige en han delt zowel sturend als controle rend. Het maakt zijn positie er niet gemakkelijker op. "Daarom willen we in '98 Bedrijfsvoering zeker goed heb ben ingericht", zegt Bouwkamp. "En daarvoor is een actief ver- anderingsbeleid nodig. Daarbij zal Bedrijfsvoering zich meer gaan ontwikkelen naar de con trollersfunctie en naar een advi- seursrol. Segmentmanagers wor den dan in hun managementtaak ondersteund door Bedrijfs voering." Het veranderingstraject bij Bedrijfsvoering is volgens Bouwkamp vooral noodzakelijk nu veel banken volop bezig zijn met de inrichting van hun seg menten. "Over de rol die Bedrijfsvoering gaat krijgen in de segmentformule zijn wat ideeën. Maar de uitwerking ervan is sterk afhankelijk van de inbreng van de lokale banken.", vervolgt Bouwkamp. "Wat vin den zij werkbaar? Dat zal bij voorbeeld ook afhangen van de grootte van de bank." Duidelijk is in ieder geval dat Bedrijfsvoering een belangrijke rol heeft in het succes van de segmentformule. Aspecten als verdergaande automatisering, efficiencyverbetering en kosten verlaging onderstrepen dat. Bouwkamp meent dan ook dat de commercieel managers meer aandacht moeten en ook willen besteden aan Bedrijfsvoerings aspecten. "Er moet een goede balans worden gevonden tussen enerzijds het voorzien in klant behoeften en anderzijds de ver houding kosten-baten. Bedrijfs voering is er om het manage ment te helpen deze balans vast te houden." Summercourse Het veranderingstraject Bedrijfs voering naar '98 wordt vanuit Rabobank Nederland aange stuurd door Willem Heijns van de afdeling Planning en Control WAB. "Maar Rabobank Neder land kan dit niet alleen", weet Bouwkamp. "Daarom vragen we de steun van de lokale ban ken. Want zij weten wat wel en niet kan. Bovendien zijn zij dege ne die het veranderingstraject uiteindelijk gaan invoeren." De lokale banken kunnen hun kennis ventileren via nog te vor men kennisgroepen. Er komt één groep voor directeuren, één voor hoofden Bedrijfsvoering en één voor commercieel managers van de lokale banken. Deze groepen gaan elk twee dagen 'de hei op'. Tijdens die zogenoemde sum- mercourses bespreken ze hoe Bedrijfsvoering idealiter zou kunnen worden ingericht. Vervolgens zorgt een werkgroep met deskundigen van lokale banken en Rabobank Nederland voor de afronding. Volgens planning zullen half oktober tij dens de regionale consultatieda- gen de definitieve plannen bekend worden gemaakt. Planning en Control WAB kan alle ideeën en inzichten gebrui ken. Belangstellenden wordt dan ook gevraagd telefonisch of schriftelijk te reageren op de plannen en zich aan te melden voor de summercourses. Een dezer dagen ontvangen de direc teuren, hoofden Bedrijfsvoering en commercieel managers een brief waarin meer staat over Bedrijfsvoering naar '98. Planning en control WAB (040)21763 41 Dit is het eerste verhaal in een serie van drie over Bedrijfsvoering naar '98. Morgen vertelt Willem Heijns in de Rabokrant meer over de summercourses. Donder dag reageren medewerkers van de Rabobank Arnhem op het project.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1