29 °7 Tour '96 zorgt voor explosieve stijging sponsorbekendheid Brief aan klanten die oude Rogironummer nog steeds gebruiken Doorbelasting voor Arcserve leidt tot vele telefoontjes Hillegom-Bennebroek overwint hindernissen 19 9 6 Inschrijven Rabobank TV nog mogelijk Robo-wielerploeg scoort voor de bonk Bank gaat door na eerste Tante Agaath Lening Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 61 Maandag 29 juli De Tour de France van 1996 heeft ervoor gezorgd dat het voor een ruime meerderheid van de Nederlanders duidelijk is dat de Rabobank hoofdsponsor is van de wielerploeg van Jan Raas. Voor het begin van de wielerronde was dit slechts bij 25% bekend, maar door de ruime aandacht in de diverse Nederlandse media is dit per centage gestegen tot 70%. Bij bepaalde groepen in onze sa menleving is de bekendheid hoger dan bij andere. Mannen blijken vaker (79%) dan vrouwen (60%) Cliënten Advies De Rabokrant van 12 juli maakte melding van Rabo bank TV, de mogelijkheid om videopresentaties met lokaal en Rabo-nieuws in de bankhal te tonen. Het segment Cliënten Advies ontving veel telefoni sche reacties, maar het aantal teruggestuurde behoeftenfor- mulieren is tot dusverre gering. Daarom kunnen banken die geïnteresseerd zijn in Rabo bank TV, de formulieren nog tot 5 augustus terugsturen. Cliënten Advies f (040)217 70 08 wielrennen in het Zuiden van Nederland populairder is dan in andere delen van Nederland", ver telt Tom van Laarhoven van de relaties meer bekend zijn met de sponsoring van hun bank dan niet- relaties: 77% versus 65%. "Dit is verheugend, omdat het wielrennen een positieve bijdrage levert aan het imago van de bank en het bovendien de keuze van de klant voor de Rabobank bevestigt", aldus Van Laarhoven. Communicatie Ontwikkeling Onderzoek C (040)217 51 25 Bedrijfsvoering" Financiële Advisering Klanten die nog steeds storten naar hun oude Rogironummer krijgen een brief met tekst en uitleg. Ondanks de conversie van Rogiro naar de Rabo Effectenrekening, zijn er nog veel klanten die storten naar hun oude Rogironummer. Sinds de omschakeling, medio juni, zijn er al 10.000 foutieve stortingen binnengekomen, met name voor Roparco. Deze klanten gebruiken bij aan- en verkoop de nieuwe for mulieren niet. De Robeco Groep geeft nu de duizenden foutieve stortingen door aan de huisfondsenadmi nistratie bij Rabobank Neder land. Die voert de opdrachten Welke bank ook weerRabobank! te weten dat de Rabobank hoofd sponsor is van de ploeg van Jan Raas. Verder is de bekendheid in de minder verstedelijkte gebieden en dan met name in het Zuiden (81%) hoger dan in andere delen van Nederland. Met name de drie grote steden blijven met 61% dui delijk achter bij de zuiderlingen. "Maar hierbij moet opgemerkt worden dat waarschijnlijk het hele afdeling Communicatie Ontwik keling Onderzoek. Een andere conclusie tenslotte is dat Rabo- De banken zijn via circulaire 01/507 van 9 juli op de hoogte gebracht van de wijze waarop Rabobank Nederland de kosten van de collectief afgesloten licenties doorbelast. Volgens de circulaire worden de banken ook voor het pakket Arcserve door belast. De afdeling Control Informatisering kreeg daarop een hoop telefoon tjes van hoofden Bedrijfsvoering uit het gehele land. Arcserve is namelijk nog niet bij de banken in gebruik. Hoewel de door belasting in lijn is met het beleid, wordt nu nagegaan of in dit geval van een uitzonderingssituatie sprake is. Medio augustus wor den de banken hierover geïnfor meerd. Control Informatisering (040)217 67 64 Relatiebeheer "Een prachtig, innovatief product, maar wel eentje met een paar hin dernissen", noemt hoofd Bedrijfsfinancieringen Harrie van Haaster van Rabobank Hillegom-Bennebroek de Rabobank Tante Agaath Lening. Hij verstrekte onlangs de eerste lening en is -ondanks de hin dernissen- van plan daar mee door te gaan. "De klant is er namelijk heel tevreden over en ik uiteindelijk ook." De op 3 juni geïntroduceerde Tante Agaath Lening, bestemd voor star ters, doorstarters en bedrijfsopvol- gers met te weinig eigen vermogen, kostte Van Haaster menige zweet druppel. Inmiddels is hij kind aan huis bij de Belastingdienst. "Toen de eerste klant -een dame met een mode zaak- zich meldde heb ik contact opgenomen met de Belastingdienst in Leiden. Zij moeten namelijk, vanwege het grote fiscale voordeel, toestem ming verstrekken voor de lening." Dat had nogal wat voeten in de aarde, zo bleek al snel. "Tot mijn grote verbazing bleken ze niet op de hoogte van de Tante Agaath-rege- ling van de overheid, laat staan van de Tante Agaath Lening van de Rabobank. Er zat dus niets anders op dan ernaar toe te gaan en uit te leg gen wat de regeling precies inhield." De Belastingdienst nam op haar beurt weer contact op met het Ministerie van Financiën. "Dat leverde voor waarden op, die afweken van die in de circulaire van het segment Relatiebeheer", vertelt Van Haaster. Jan Breuker van de Rabobank Tante Agaath BV wijt de onbe kendheid van de Belastingdienst met de Tante Agaath Lening aan het feit dat het om een totaal nieuw en innovatief product gaat. "Met name het aftasten van de fiscale grenzen vergt tijd. De Tante Agaath Lening verloopt niet vol gens de bestaande sjablonen, waardoor het ook voor de belas tingdiensten totaal nieuw is." Breukers en zijn collega's van het segment Relatiebeheer onderzoe ken momenteel of de productvoor- waarden verbeterd kunnen wor den. Van Haaster gaat gewoon door met het aanbieden van de Rabobank Tante Agaath Lening. "De contacten met Rabobank Nederland zijn soepel verlopen. De eerste lening is op een prettige manier geregeld. Mijn klant is heel tevreden. Haar solvabiliteits- en liquiditeitstekort is goed opgelost. Ik ben dan ook heilig van plan meer van deze leningen te verstrekken." Binnen de gehele organisatie hebben tot dusver achtendertig klanten een aanvraag ingediend voor de Rabobank Tante Agaath Lening. Er zijn twintig offertes uitgebracht, waarvan er vier zijn geaccepteerd. Relatiebeheer C (040)217 77 00 in voor de Rabo Effectenreke ning. Een werkwijze die uiter aard zo snel mogelijk voorbij moet zijn. Normaal gesproken krijgen de banken een overzicht van de foutieve stortingen en kunnen zij zelf contact opne men met de bewuste klanten. Dat werkt goed bij een enkele storting naar oude nummers, maar niet bij de huidige aantal len. Daarom krijgen de klanten een brief van Rabobank Nederland. In de brief staat dat de boeking naar het oude Rogironummer nog is geaccep teerd, maar dat deze opdrach ten binnenkort niet meer wor den verwerkt en de bedrager worden teruggestort. Daarbi zit een verwijzing naar de hand leiding en de nieuwe formulie ren die de klanten al hebben. De brief gaat naar alle klanten met foutieve stortingen die vanaf maandag 22 juli zijn binnenge komen. Ook banken kunnen helpen de stortingen naar de Rogiro- nummers om te buigen richting Rabo Effectenrekening. Daarvoor is controle nodig van de bestanden voor APO's op overboekingen naar oude Ro- gironumers. Vervolgens moeten die APO's worden opgeheven en een periodieke aankoop in Eftel opgevoerd. Dit voorkomt dat klanten vanaf 2 september worden geconfron teerd met terugboekingen Want op die dag heeft de op heffing van de oude Rogiro- nummers bij de BankGiro- Centrale plaats. Overboekingen naar die nummers stort de BGC vanaf dat moment terug naar de klant. Administratie Huisfondsen 0BB (voor vragen over de Rabo Effectenrekening) C (030)216 10 27 IRIS Infolijn (voor vragen over het Rogiro Rekeningensysteem) 2* (010)224 14 14 Rabobank

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1