Toekomstvoorziening moet schuld en rente daarover overstijgen 'Belgische toestanden willen we vermijden' inbod opleidingen Vermeend: Financiering met geleend geld pt de stand van zaken Henk Danser over privacy bij de Rabobank: s Bedrijfsvoering De staatssecretaris vindt dat bij het financieren van toekomstvoorzieningen de totale opbrengst de schuld en de daarover verschuldigde rente dui delijk moet overstijgen. Per saldo moet er dus een positieve opbrengst zijn. Dit is gebleken bij besprekingen die Rabobank Nederland de afge lopen weken voerde met het Ministerie van Financiën over de moge lijkheden om toekomstvoorzieningen met geleend geld te financieren. De resultaten van het gesprek hebben niet direct met de Vermeend-wetgeving te maken, maar er zijn raakvlakken. Bij voorbeeld bij de vraag of er spra ke is van aftrekbare-kosten rente of persoonlijke-verplichtingen rente. Zolang het gaat om een reguliere onderhoudsvoorziening is finan ciering van (saldo)lijfrenten en saldokapitaal verzekeringen mo- Product: Standpunt fiscus: Aftrekbare-kosten- of persoonlijke verplichtingen rente: lijfrenten akkoord geen uitspraak Saldolijfrenten akkoord geen uitspraak Saldokapitaalverzekeringen akkoord geen uitspraak Kapitaalverzekeringen fraus legis niet van toepassing gelijk. Dat is een kapitaalverze kering die niet voldoet aan de eisen voor de vijftien- of twintig jarige vrijstelling. Van een regu liere onderhoudsvoorziening is sprake als de opbrengsten duidelijk hoger zijn dan de verplichtingen uit hoofde van de geldlening (rente en aflossing). Reguliere onderhoudsvoorzieningen zijn bijvoorbeeld (tijdelijke) oude- dagslijfrente, nabestaandenlijf- rente, overbruggingslijfrente en tijdelijke lijfrente die tot uitke ring komt ten behoeve van een studie van de kinderen (saldolijf rente). De staatssecretaris heeft nog niet gezegd of de betaalde rente wordt aangemerkt als aftrekbare-kosten rente of per soonlijke-verplichtingen rente. Kapitaal verzekeringen kunnen worden gefinancierd, maar de be taalde rente is niet aftrekbaar. Vermeend heeft zich niet expliciet uitgelaten over combinaties van producten. Die zijn echter mogelijk, onder voorwaarden dat er spra ke is van (per saldo) een positieve opbrengst en een belastbare bate in de inkomstenbelasting. Dit geldt voor de afzonderlijke pro ducten en de totale combinatie. Fiscale Zaken WAB f (040)217 60 29 In het cursusaanbod van Informatiseringsopleidingen, onderdeel van de afdeling Advisering Procesorganisatie en Informatisering, is een aantal veranderingen opgetreden. Dat komt omdat de invoering van LAURA-Data en enkele andere toepassingen in de eindfase zijn geko- De belangrijkste wijziging is dat drie cursussen vanaf september niet meer klassikaal gegeven zul len worden. Het gaat om de vol gende opleidingen: Introductie en gebruik Landeskmanagement suite (LDMS), Beheer databas eserver (BDS) en Introductie en beheer van Agendering (Beheer Agendering). De cursus LDMS wordt in september voor het laatst gegeven. Voor de cursus sen BDS en Beheer Agendering is met ingang van 1 september geen inschrijving meer mogelijk. Voor Beheer Agendering staat nog wel een cursus gepland op 12 sep tember, maar deze is al volge boekt. Banken die LAURA-Data nog moeten installeren of die Agendering nog in gebruik moe ten nemen, zullen vanaf septem ber worden opgeleid door de sys teemadviseur. Ook voor extra opleidingen na installatie of in gebruikneming kan een beroep worden gedaan op de systeemad viseur. De cursus Gegevens- selecties LAURA wordt vanaf september nog maar één maal per week gegeven. De opleidingen voor Word, Excel en Access blij ven ongewijzigd beschikbaar. Een gedetailleerde beschrijving van de cursussen staat in het oplei dingsplan LAURA-Data. Dit is alle banken in het voorjaar toe gezonden. Een uitgebreidere toe lichting op de huidige status van de opleidingen staat op de eerst volgende cd-rom/diskette. Overigens houdt de afdeling Advisering Procesorganisatie en Informatisering zich aanbevolen voor suggesties voor nieuwe opleidingen. Deze kunnen schrif telijk worden gemeld bij J.W.A. Knikman, interne adrescode ZLP-110. Informatiseringsopleidingen e (030)215 20 70 Management 'Rechter acht Kredietbank schuldig aan schending van privacy', kopte een Belgische krant onlangs. De alom gerespecteerde Kredietbank kreeg een fikse, breed in de pers uitgemeten uitbrander, omdat ze een klant die zich elders verzekerde, adviseerde dat te veranderen en zich alsnog bij haar te verzekeren. Als bewijs dat de klant 'vreemd' ging stuurde een ijverige directeur een bankafschrift mee. "Dit soort Belgische toestanden willen wij vermijden", reageert Henk Danser, voorzitter van de Stuurgroep Integrale Marktbewerking. "Daarom hebben we praktische en bruikbare richtlijnen opgesteld voor de loka le banken." Het vastleggen en gebruiken van persoonsgegevens voor commer ciële doeleinden is bepaald niet nieuw. Lang voor het computer tijdperk was het voor bedrijven al de gewoonste zaak van de wereld informatie over hun klan ten vast te leggen. "Wettelijk is daar ook geen enkel bezwaar tegen", vertelt Danser, "mits het past binnen de doelstellingen van het bedrijf en het gaat om gege vens die klanten zelf hebben aan geleverd. Het gebruiken van informatie uit overboekingen, zoals de Kredietbank deed, is verboden. De bank is in dat geval namelijk alleen intermediair tus sen betaler en ontvanger. Dergelijke informatie is overi gens wel nuttig voor het maken van ongepersonaliseerde analy ses." Bruikbare richtlijnen Door de technologische ontwik kelingen is de marktbewerking tegenwoordig op andere leest geschoeid dan een aantal jaren geleden. Met een simpele druk op de knop is het gedrag van de klant in kaart te brengen en kun nen gegevensbestanden aan elkaar worden gekoppeld. Critici van het gebruik van persoonsge gevens voor commerciële doel einden vinden dit een gevaarlijke ontwikkeling. Danser is het daar maar ten dele mee eens. "Bijna alles ligt vast en dat houdt een zeker gevaar in. We zijn ons dat terdege bewust en hebben daar om bruikbare richtlijnen opge steld. Deze zijn, compleet met praktische voorbeelden, opgeno men in de Segmentwijzer Cliënten Advies. De concurrentie noopt ons echter tot het optima liseren van onze marktbewer kingsinspanningen. Sterker nog: zonder gebruik te maken van gegevens van klanten kun je ze niet goed bedienen." Volgens hem gaat het vermijden van ieder risico ten koste van de concur rentiepositie. "Dit betekent ove rigens allerminst een vrijbrief om niet integer met informatie om te gaan, maar dat we niet roomser dan de Paus hoeven te zijn. Onze stijl van bankieren is gebaseerd op integriteit, op een langdurige relatie en niet op kortstondig Risico's inschatten Informatietechnologie voorkomt dat klanten tevergeefs of ver keerd worden benaderd, meent Danser, vooral omdat ze de Rabobankorganisatie als één bedrijf zien. Als voorbeelden noemt hij de vakantiebankdien sten en Rabobank Interhelp Extra. "Het ligt voor de hand een klant die buitenlandse valuta koopt te attenderen op de reis verzekering. Als hij echter al een doorlopende reisverzekering heeft bij Interpolis, komt dat vreemd over. Verreweg de mees te klanten stellen het op prijs als blijkt dat de adviseur weet wie hij voor zich heeft. Klanten die Rabobank Interhelp Extra afne men krijgen tijdig een seintje als een document verloopt. Ik heb nog nooit gehoord dat ze deze service niet willen. Je helpt de klant als je gebruik maakt van beschikbare gegevens. Je kunt namelijk op het juiste moment een passende aanbieding doen. Dit voorkomt irritatie van ver keerde aanbiedingen op een ver keerd moment." Ter bescherming van de burger en om misbruik van gegevens te voorkomen heeft de overheid de privacywetgeving aangescherpt. Desondanks is deze niet altijd even duidelijk. Ook ontbreekt maatschappelijke overeenstem ming over wat wel en niet kan en zit er een groot, grijs gebied tus sen de letter van de wet en de a a Henk Danser: "Informatietechno logie voorkomt dat klanten tever geefs of verkeerd worden bena derd. perceptie van de klant. Danser: "Wat de ene klant bijzonder op prijs stelt, ervaart de ander als ergerlijk en een inbreuk op zijn privacy. Van de laatste categorie blijken er overigens maar weinig te zijn. Nog geen 3% van de klanten heeft aangegeven niet benaderd te willen worden voor commerciële activiteiten. Wel is het belangrijk bij iedere actie de risico's van tevoren goed in te schatten. Daarbij geldt niet alleen de letter van de wet, maar nadrukkelijk ook wat de klant gepast vindt." Integrale Marktbewerking 2* (040)217 72 69

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3