Einde OpMaat Hypotheek opleiding komt in zicht Jo Tbijssen hoogleraar Utrechtse universiteit Marktaandeel van Rabobank in studentenmarkt stijgt nog steeds Introductiecirculaire over OpMaat Hypotheek Actuele feiten in Agri-monitor Colofon Eigen Huis Het einde van de OpMaat opleiding komt in zicht. In week 33 ont vangen daarom alle 530 banken die aan de cursus hebben deelgeno men de zelfstudiepakketten. Ook krijgen zij dan de examens voor de hypotheek- en financieel adviseurs. Deze toets moet uiterlijk 15 sep tember worden ingeleverd. Inmiddels hebben 1.750 hypotheek en financieel adviseurs de OpMaat opleiding voltooid. Direct na de vakantie volgen nog ruim honderd adviseurs de cursus. Alle deelnemende adviseurs zijn dan opgeleid om het nieuwe product te verkopen. Het is de bedoeling dat de adviseurs de tijd totdat het product verkocht gaat worden, gebruiken om te oefenen met het nieuwe OFP pro gramma (versie 96.1) en de zelf studiepakketten. De commercieel managers van de deelnemende banken ontvangen daarom vol gende maand een zending zelfstu diepakketten en de examens voor de adviseurs die de opleiding heb ben gevolgd. Daarbij zit een bege leidende brief waarin staat voor wie de studiepakketten zijn bedoeld, wat de procedure voor de toets is, alsmede een gratis zelfstudiepakket voor de commerciële binnendienst. Van dit pakket kunnen geen extra exemplaren worden besteld. De medewerkers van de commerciële binnendienst krijgen geen examen. Het examen voor de hypotheekad viseurs bestaat uit 25 meerkeuze vragen. Uit een test onder proef- banken is gebleken dat dit examen alleen met succes wordt afgerond ais de cursist zich voldoende heeft voorbereid. Dit houdt in dat de examenkandidaat zowel product- kenmerken als de klantadviezen in OFP moet kennen en kunnen toe passen. Meer over de productken- merken is te lezen in de handlei ding die tijdens de eendaagse opleiding is uitgereikt. Het segment Eigen Huis adviseert de adviseurs De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Isolde Koenen Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 en commercieel managers dan ook om duidelijke afspraken over de voorbereiding van het examen te maken. Daarmee moet niet te lang worden gewacht. Want vóór 15 september moet het examen zijn geretourneerd. Eén maand later ontvangt de adviseur de uitslag.Voor de geslaagden ligt overigens een aardige beloning in het verschiet: een gratis set nieuwe visitekaartjes mét foto. Het is hiervoor echter wel noodzakelijk de huidige kaartjes op de juiste wijze vóór 23 augustus aan te leveren. De exacte procedure hiervoor staat in de begeleidende brief voor de commercieel manager. Eigen Huis 7 (040)217 70 05 Eigen Huis De Banken ontvangen een dezer dagen de introductiecirculaire over de OpMaat hypotheek. Circulaire 52/148 is vooral bestemd voor hypotheekadviseurs en de medewerkers van de commerciële binnen dienst van het segment Eigen Huis. Ook is er een bijlage in opgeno men die bestemd is voor Bcheerstechnische Zaken. OFP 96.1 wordt binnenkort gele verd. Dat betekent dat de ver koop van de OpMaat Hypotheek van start kan gaan. De circulaire behandelt onder meer de admini- statieve richtlijnen met betrek king tot de OpMaat Hypotheek en de juridische en fiscale aspec ten. Ook staat er informatie in over financiële stromen en bepa ling van de rentelasten. Bijlage 2 van de circulaire gaat over akten die zijn aangepast voor de OpMaat Hypotheek. Van de akte van schuldbekente nis, de akte van verpanding en de mededeling van verpanding zijn delen van tekst gewijzigd. De cir culaire is ook te vinden op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Jo Thijssen is aan de Faculteit vijftien personen bestaand Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht benoemd tot gewoon hoogleraar onderwijs kunde, in het bijzonder Bedrijfs- en Beroepsopleidingen. Onlangs werd hij benoemd tot lid van de nieuwe Onderwijsraad, een uit adviescollege dat in de plaats komt van de nu nog bestaande ministeriële onderwijs-adviesor- ganen. De ministerraad keurde eind juni de voordracht van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor de Onderwijsraad goed. Het kabi net heeft het voorbehoud gemaakt, dat de Tweede en Eerste Kamer met het wetsvoor stel voor de nieuwe Onder wijsraad zullen instemmen. Jo Thijssen blijft werkzaam bij het Directoraat Personeel van Rabobank Nederland in Utrecht, maar treedt in verband met de benoemingen terug als hoofd van de afdeling Research Develope- ment Personeel. Relatiebeheer De gunstige gevolgen van de lage ren testand voor agrarische bedrijven, het veranderende melkaanvoerpa- troon, gewasbescherming van kom kommers, energie-efficiëntie in de glastuinbouw en de biggenprijs hebben ogenschijnlijk maar weinig met elkaar te maken, behalve dat ze gaan over de over de agrarische sec tor en zijn gebundeld in de Agri- monitor. In deze tweemaandelijkse uitgave van DLO Landbouw Eco nomisch Instituut worden actuele cijfers en feiten gegeven over uiteenlo pende ontwikkelingen in de land bouw. De Agri-monitor is interessant voor Relatiebeheerders met agra riërs in de portefeuille. Bij elk artikel is een contactpersoon en telefoon nummer vermeld, waarmee desge wenst contact kan worden opgeno men. Een abonnement op dit zestien pagina's tellende blad kost 63,60 per jaar en is te bestellen bij Lei-dlo. telefoonnummer (070)330 81 16 Relatiebeheer f (040)217 77 00 Cliënten Advies' De Rabobank heeft met 39,1% het grootste marktaandeel van de studentenmarkt in handen. Dat blijkt zowel uit eigen cijfers, als uit onderzoek over geld- en bankzaken dat een aantal grote banken jaar lijks houdt. Bij dat onderzoek, dat in maart en april is gehouden onder 1.814 studenten, zijn dit jaar voor het eerst ook MBO studenten betrokken. De studenten is gevraagd naar hun bankrelaties, de bank waar hun studiebeurs binnenkomt en naar wat zij beschouwen als hun 'belang rijkste bank'. "De 'belangrijkste bank' is de bank waar de student zich het meeste klant voelt", legt Astrid van Kessel van het segment Cliënten Advies uit. "In het meren deel van de gevallen is dat de bank waar de meeste betalingen worden verricht en/of de studiefinancie ring binnenkomt." De Postbank heeft een marktaandeel in de tota le studentenmarkt van 32% en de ABN-Amro van 18%. De VSB bank en de SNS bank hebben met respectievelijk vijf en drie pro cent relatief kleine marktaande len. Van Kessel: "Als we kijken naar de groep WO/HBO studen ten dan zijn er weinig verande ringen in de marktsituatie ten opzichte van vorig jaar. De Postbank heeft bij de WO en HBO studenten het grootste marktaandeel met respectievelijk 38% en 36%, gevolgd door de Rabobank met 28% bij de stu denten WO en 35% bij de HBO- ers. Onder de MBO studenten scoort de Rabobank met een markt aandeel van 48% het hoogst. De Postbank heeft hier 38% van de markt in handen en de ABN- Amro 12%." Op het product/ dienstniveau heeft de Postbank het grootste marktaandeel in het segment Betaalrekeningen. De Rabobank is de grootste bank in de segmenten Studentenrekeningen, Spaarrekeningen en Verzekeringen. Het onderzoek bracht ook de verschillen tussen thuis- en uit wonende studenten naar voren. Van de studenten in het WO is 84% en van de HBO-ers 58% uitwonend. Bij de MBO studen ten woont slechts 21% niet meer thuis. Binnen alle drie de groepen vinden thuiswonenden de Rabo bank vaker de 'belangrijkste bank' en uitwonenden de ABN-Amro. "De ouders blijken belangrijk in de keuze van de bank", vertelt Van Kessel. "Op het moment dat zij hun kind geld willen geven, openen zij vaak de rekening voor hun zoon of dochter en bepalen dan ook bij welke bank dat gebeurt." De gemiddelde leeftijd waarop de eerste rekening wordt geopend ligt bij de Rabobank rond zes jaar en bij Postbank, ING Bank en ABN-Amro rond dertien jaar. Ruim 14% van de WO/HBO studenten en 8% van de MBO studenten switcht van bank bij het aanvragen van een studiefinanciering. Analyse van de ontwikkelingen op de studentenmarkt met be trekking tot geld- en bankzaken laat zien dat het aantal bankrela ties onder studenten afneemt en dat de kleine banken een steeds kleinere rol gaan spelen. Sparen, maar ook lenen lijkt het afgelo- Ruim 14% van de studenten switcht van bank bij bet aanvra gen van een studiefinanciering pen half jaar te zijn afgenomen. Van de betaalmiddelen wint de pinpas steeds meer terrein op de betaalkaarten en cheques. Bij de beoordeling van de klanttevre denheid over de Rabobank speelt naast 'begrip voor de situatie als student' ook de 'nabijheid van de geldautomaat' een belangrijke rol. Verkoopondersteuning CliëntenAdvies (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2