23 O 7 'Een fluitje van een cent' Boek over het trieste lot van bedrijfsbeëindiging Studentenmailing in teken van TeleSparen De weg terug naar de top 19 9 6 Proefbank Eersel over nieuw AMS-systeem: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 57 Dinsdag 23 juli Bedr ij venadviesgroep "Een fluitje van een cent", noemt medewerker Commerciële Binnen dienst Saskia van den Dungen van Rabobank Eersel het Actie definitie en Monitoringsysteem, in onvervalst Rabojargon AMS genaamd. Met deze aanvulling op het Klantbewerkingsmodel behoort de vooral op percepties en persoonlijke kennis gebaseerde vertaalslag van klantbehoefte en speerpunt naar concrete acties definitief tot het verleden. Met gemiddeld duizend bedrijfsrelaties per bank scheelt dat aanzienlijk in tijd. Kosten zijn er niet aan verbonden. Als één van de twaalf proefban- ken testte Rabobank Eersel het systeem in de praktijk. "Het leverde nauwelijks kinderziektes op en maakt het leven een stuk makkelijker", aldus een enthou siaste Van den Dungen. Eens per kwartaal stelt ze, samen met de commercieel manager en de bedrijvenadviseurs een actieplan op. Gebeurde dat tot voor kort vooral op grond van percepties en persoonlijke kennis van de bedrijvenadviseur, met AMS gaat dit geautomatiseerd. Voorwaarde is wel dat het Klantbewerkings model (KBM) volledig is inge vuld. KBM is indertijd in het leven geroepen om systematisch en efficiënt inzicht te krijgen in de potentiële meeropbrengst per klant en speerpuntacties te kun- Saskia van den Dungen van Rabobank Eersel: "Ik kan in één oogopslag zien waaraan een klant behoefte heeft en wat een actie heeft opgeleverd. Relatiebeheer Bedrijfsbeëindiging in de agrari sche sector ligt uiterst gevoelig, zo hlijkt uit het boek 'De boerde rij voorbij'. In deze uitgave staan acht verhalen van agrariërs die hun hedrijf noodgedwongen van de hand moesten doen vanwege tegenvallende financiële resulta ten of het ontbreken van een opvolger. Door de verkoop raak ten de stevig aan hun land, bedrijf en dieren verknochte agrariërs danig ontworteld. Boven dien bleken de financiële sores niet het enige probleem waar de boeren tegenop liepen. In de vrienden- en kennissenkring rust een groot taboe op verkoop, zeg gen de acht zonder uitzondering. Arie van der Spek van het seg ment Relatiebeheer raadt ieder een die agrariërs in zijn klanten bestand heeft aan dit boek te lezen. "Iedere relatiebeheerder krijgt vroeg of laat te maken met een klant die hetzelfde overkomt. Het zou goed zijn, als hij dan weet welke emoties er spelen bij de beslissing het bedrijf van de hand te doen." Het 108 pagina's tellende boek is te bestellen bij Uitgeverij Roodbont te Zutphen (fax (0575)54 56 88) onder vermelding van ISBN 90- 75280-02-5. De prijs bedraagt ƒ24,50 exclusief ƒ4,00 verzend kosten. Relatiebeheer r (040)217 77 00 nen vaststellen. De vertaalslag naar een concreet plan van aan pak is met KBM echter nog steeds een handmatige aangele genheid. Om dit probleem op te heffen ontwikkelde het segment Bedrijvenadviesgroep de Excel- toepassing AMS. De vraag mee te doen aan de proef kwam voor de bank Eersel als geroepen. Veel klanten bleken een paar maanden geleden in aanmerking te komen voor Telebankieren, dat prompt tot speerpuntactie werd gebombardeerd. Van den Dungen, inmiddels in het bezit van AMS, nam de gelegenheid te baat deze actie volledig geauto matiseerd voor te bereiden. Ze koppelde de gegevens van KBM aan AMS. Met de lijst die daar uit rolde gingen zij en haar col lega's aan het werk. "Voor het eerst kunnen we nu per klant zien waaraan hij precies behoef te heeft. Het systeem selecteert dus niet alleen op een speerpunt zoals Telebankieren, maar bekijkt het totale klantprofiel. Op grond hiervan hebben onze bedrijvenadviseurs de klanten benaderd. Afhankelijk van het aantal door AMS geselecteerde producten, gebeurde dit telefo nisch of tijdens een integraal adviesgesprek. Aan het eind van de rit heb ik de resultaten ver werkt, zodat we nu in één oog opslag per klant kunnen zien wat de actie heeft opgeleverd." Het enige nadeel, vertelt ze, is het tempo van het systeem. Om er direct aan toe te voegen dat dit minder erg is dan het lijkt. "Het selectieproces verloopt nogal traag, maar ik maak toch maar vier keer per jaar een plan ning, dus echt onoverkomelijk vind ik het niet." Henk Valkenburg van het seg ment Bedrijvenadviesgroep onder schrijft dit probleem. "Het selec tieproces verloopt daadwerkelijk vrij traag. Omdat dergelijke selecties maar een paar keer per jaar worden uitgevoerd, denk ik dat het probleem op zich mee valt. Voor de rest werkt het sys teem perfect, zo blijkt uit de proef." Nu de proef geslaagd is kunnen ook andere banken AMS krijgen. Technische informatie en het bestelformulier staan op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Bedrijvenadviesgroep Z (040)217 70 04 Terugblikken op de Tour kan alleen maar met een gevoel van tevreden- beid. De prestaties van de ploeg waren boven verwachting. Ik boef het allemaal niet op te sommen. Wie voor de start gezegd zou heb ben dat de ploeg twee etappezeges ging pakken, was voor rasoptimist versleten. Het waren niet alleen de overwinningen en het was niet alleen de Rabobank. Het Neder landse wielrennen heeft zich voor het eerst sinds lange tijd weer volop in de schijnwerpers geplaatst. De grote winst van de afgelopen weken is dat Nederlanders beseffen dat ze qua inzicht en mentaliteit niet voor anderen onder hoeven te doen. Er is opnieuw een winning- mood in het vaderlandse peloton geslopen. Toch wil ik waarschuwen voor al te groot optimisme. Kijk naar de uitslag van de tijdrit van zaterdag en naar het eindklasse ment! De weg terug naar de top is nog erg lang. Voorlopig spelen de Nederlanders geen rol van beteke nis als het om het klassement gaat. Hetgeen niet wegneemt dat de ren ners alle lofverdienen voor hetgeen ze hebben laten zien. Deze Tour heeft ook duidelijk gemaakt dat een generatie-wisseling ophanden is. Niet alleen internationaalook nationaal. Riis net iets ouder dan Indurain!) heeft de Tour gewon- doorTheo de Rooy nen. Maar kijk eens naar wat er achter hem staat! Het is afwachten of de Deen, hoe sterk hij ook was, deze prestatie volgend jaar kan herhalen. Ook hij weet dat de jon kies die hem op de hielen zitten, alleen nog meer kunnen groeien. Bjarne heeft zijn top, normaal gesproken, zo'n beetje bereikt. Ook de Nederlandse talenten zijn jong. De generatie Breukink neemt afscheid van de zware meerdaagse- wedstrijden. Besef dat de meeste wielrenners pas op hun 28ste of 29ste op hun top zijn. Boogerd, Van Bon, Blijlevens, Nelissen en al die anderen, hebben dus nog even te gaan. De Tour zit erop. Voor de meeste liefhebbers is het daarmee gedaan. Voor de ware supporters en voor ons, nog lang niet. Eind okto ber is pas de laatste wereldbeker wedstrijd! Wij willen de komende maanden nog pakken wat we pak ken kunnen. Blijf ons dus volgen! Cliënten Advies De studentenmailing van oktober krijgt als belangrijkste onderwerp Rabo TeleSparen. Studentenrekeninghouders zijn daarom uitgesloten van de landelijke actie Rabo TeleSparen die in de eerste helft van september start. De mailing van oktober is meer productgericht dan de vorige mailings. Onderzoek geeft name lijk aan dat de student volledige informatie wil voor hij tot aan vraag of opening van een product of dienst overgaat. Ook de tone of voice van de mailing is aange past. De student vraagt om een vlotte, duidelijke manier van bena deren. Het gebruik van humor in de teksten blijkt meer afbreuk te doen dan toegevoegde waarde te hebben. Het wisselen van de vormgeving ervaren studenten als leuk, zo bleek uit het onder zoek. Alle lokale banken ontvangen deze week een beschrijving en planning van de studentenmailing. Verkoopondersteuning Cliënten Advies C (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1