Gevarieerd aanbod in derde Rekening Coulant actie Adverteren in gidsen levert niet veel op Mensen Volgende vraag gra< Segment rekent op 250.000 moilingen Colofon Bedrijfsbemiddeling Bedrijvenadviesgroep De derde Rekening Coulant actie van dit jaar is in aantocht. Zodra de avonden lengen gaan de mailingen de deur uit. Vier groepen zakelijke klanten kunnen een brief én de Rekening Coulant Courant tegemoet zien. De gebruikelijke aanbieding varieert van een portable chipauto maat tot Cijfers Sc Trends. Geestelijk vader van deze actie, marketeer Oscar Sweep van het segment Bedrijvenadviesgroep, denkt net als de vorige twee keer ruim 250.000 mailingen de deur uit te doen. "Actiematig én toch leuk om te lezen. Gericht op relatiebeheer en productafzet." Voor Sweep zijn dit gifte van chipknip/Europassen en Loko's. Voor elk wat wils dus." De gimmick bestaat dit keer o o ■ts Pi Marketeer Oscar Sweep verwacht dat de chipknip een groot succes wordt. de basisingrediënten van de Re kening Coulant acties. De bijbeho rende Rekening Coulant Courant bevat gevarieerde artikelen en een uiteenlopend productaanbod. "Een portable chipautomaat en Cijfers Sc Trends", vertelt Sweep. "Verder gaat de Rekening Coulant Courant in op de automatisering in de agrarische sector, Internet, de gra tis chipgeldverzekering van Inter polis, de collectieve vervanging van de Rabocard/Topcard, de uit- De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Isolde Koenen Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldinan-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 waarschijnlijk uit een zogenoem de screen-saver: een computer programma dat afwisselende beelden op het scherm vertoont als de computer aanstaat, maar niet wordt gebruikt. Sweep heeft vier groepen klanten geselecteerd, die elk een op hen toegesneden aanbod krijgen. Ruwweg zijn dat toonbankrela ties, de andere midden- en klein bedrijven, agrariërs en alle overi ge zakelijke klanten. Vooral de chipautomaat zal het volgens Sweep maken. "Signalen van loka le banken wijzen erop dat onder nemers momenteel volop chipau tomaten reserveren." Hij heeft de afzetprognose voor dit jaar inmiddels drastisch verhoogd naar 15.000 stuks. "Dat is een optimistisch getal ja, maar ik ben ervan overtuigd dat dit aantal haalbaar is. De strijd om de chip knip is in alle hevigheid losgebar sten. ABN-Amro adverteert volop met een automaat voor ƒ550,- die ze gratis installeren. Aan het Postbankfront lijkt het rustig, maar ik verwacht dat ze binnen kort met een verrassende campag ne over de brug komen. De Rabobank biedt de automaat aan voor dezelfde prijs als de ABN- Amro. Het gaat er dus om het ijzer te smeden nu het heet is." De actie begint in de laatste week van september en loopt tot eind oktober. Inschrijven kan nog tot 30 juli. Het inschrijfformulier, plan van aanpak en de planning staan op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Bedrijvenadviesgroep f (040)217 70 04 Banken krijgen regelmatig het verzoek of zij willen adverteren in adresboeken en andere gidsen. De Rabobank De Lauwers kreeg zelfs een formulier uit de Verenigde Staten opgestuurd. Of de bank geïnte resseerd was in een naamsvermelding in de 'Thomas Financial Publishing'? Het Servicebureau Communicatie A.B. adviseert banken terughoudend te zijn bij dit soort aanvragen. Volgens het servicebureau levert vermelding in dergelijke gidsen weinig of geen wervende bijdrage. Dat geldt ook voor faxgidsen, bedrijvengidsen, het roze gedeelte van de telefoongids, de Gouden Gids, telefoonkaarten en lokale adresboekjes. Een medewerker van het Servicebureau Communicatie A.B.: "Krijgt een lokale bank de vraag in één van deze gidsen te adverteren dan is het verstandig bij elke aanvraag nauwkeurig te overwegen of adverteren onver mijdelijk is. Het criterium hierbij is de commerciële werving van de gids in het eigen werkgebied. Als banken besluiten om te adverte ren in een gids, dan is het raad zaam na te gaan of meer banken dit van plan zijn. Banken kunnen door hierin samen te werken enkele honderduizenden guldens besparen." Het servicebureau heeft nog een advies voor banken die willen adverteren in een gids: "Kies voor een eenvoudige ver melding, met vette naamsregel Rabobank. Daaronder in volgor de de vestigingsplaatsen. Een ver melding van de banknaam is niet nodig. In een gids is dat niet func tioneel. Bovendien is het niet rele vant voor de klant, want die zoekt de Rabobank op die hij kent." Servicebureau Communicatie A.B. 7 (040)257 68 68 In deze rubriek worden vragen beantwoord die regelmatig aan de help desks worden gesteld of die van algemene aard zijn. De vragen, die betrek king kunnen hebben op de gehele Rabobankorganisatie, kunnen worden gefaxt naar de redactie van de Rabokrant, faxnummer (040)217 71 36. Bedrijven adviesgroep/Bedrijfsvoering Hoe lang kan het herhaald aanbie den van een 'FB post' in COF/ANP doorlopenf 'FB posten' zijn zakelijke betaalop drachten die de klant rechtstreeks aan Interpay/BGC levert. Interpay/ BGC vraagt op de gewenste verwer kingsdag fiat bij Rabobank Neder land voor de door de klant gelever de betaalopdrachten. Als de lokale bank een BGC-reservering heeft ingebracht gelijk aan het opgege ven totaal, wordt de post automa tisch akkoord gemeld. In andere gevallen zendt COF de aangehou den fiataanvragen aan het ANP. De bank kan gedurende de dag de fiat- aanvraag in het ANP afhandelen. Bij geen akkoord of een definitieve afkeuring (Retour Cliënt-RC) wordt de fiataanvraag de volgende dag herhaald. Omdat de aanvragen voor fiat dagelijks worden vernieuwd, is aan de dagtelling ANP niet te zien wanneer de fiataanvraag voor de eerste maal in ANP is gekomen. Dit staat echter wel op de eerste omschrij- vingsregel op opdrachtniveau (via Blockmode Shift+F4). Het herhaald aanbieden gaat net zolang door tot Interpay/BGC geen fiataanvraag meer doet. Het opnieuw aanvragen kan daarbij zelfs langer dan een maand duren. Dit in tegen stelling tot wat in circulaire 43/1190 is vermeld. Daarin staat namelijk dat dit herhaald aanbieden maxi maal vijf werkdagen plaatsheeft. Het is zinvol om zo mogelijk direct, maar uiterlijk na enkele dagen, de opdracht te accepteren of definitief af te keuren met RC=Retour Cliënt. De klant heeft er immers recht op binnen een redelijke termijn te weten of zijn ingestuurde opdrachten wor den verwerkt. Interpay/BGC infor meert klanten niet over de afge keurde fiataanvragen. De lijst ARC133 'Overzicht niet gebruikte fiatbrieven' vermeldt de volgende werkdag alle afgekeurde fiataan- vragen. Aan de hand van deze lijst kan de lokale bank zelf de klant informeren. In circulaire 43/1190 van 19 oktober 1995 staat deze pro cedure uitgebreid beschreven. Wij raden u aan de genoemde periode van herhaald aanbieden in deze cir culaire aan te passen. In de wijzi ging op de COF handleiding (versie 3/96), die de abonnementhouders recent hebben ontvangen, staat de procedure correct beschreven. Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland r (040)217 60 41 Bedrijvenadviesgroep Agrarische bedrijven Te koop gevraagd Glastuinbouwbedrijf met woon huis, omgeving Zuid-Hollandse eilanden. Ammoniakquotum in Maasvallei. Grond ten westen van Utrecht voor fruitteelt, 10-15 ha. Fokzeugenbedrijf voor ca. 400 dieren in de Achterhoek of melk veebedrijf dat daarin kan wor den omgezet. Boerderij voor gecombineerd melkvee- en akkerbouwbedrijf in Zuid-Friesland of Zeeland. Te koop aangeboden Kalkoenslachterij in Noord- Frankrijk met capaciteit voor 60.000 dieren per week. Handel, industrie en dienstverle ning Te koop aangeboden Groothandel in nieuwe en gebruikte meubelen te Vianen. Meer informatie over deze bedrij ven en de bemiddelende banken staat op de eerstevolgende cd- rom/diskette. In de rubriek Mensen worden belangrijke benoemingenjubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen voor deze rubriek kunt u sturen naar de redactie. Binnen Rabobank International zijn de volgende medewerkers per 1 juli 1996 benoemd tot adjunct-direc teur Rabobank Nederland. Mevrouw drs. C.W. Gorter, hoofd Administratie Off Balance Produc ten binnen Administration. Prof. dr. ir. A. Bruggink, Con troller binnen Rabobank Inter national. Drs. R. Schalij, Hoofd Market Risk Management. Drs. W.E. Kahle, Global IT bin nen Operations.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 4