Verkoop basispakket Telebankieren blijft achter bij de verwachtingen Seminar secretaresses Stijging cijfers geblokkeerde passen geven vertekend beeld Overeenkomstenbestand RPK-ARC opgeschoond ABN Amro komt ook met groene hypotheek Dalende trend voor segment een raadsel Bedrijven adviesgroep De resultaten van de actie 'Besparen op bankkosten' om ondermeer de verkoop van het basispakket Telebankieren te stimuleren, blijven ach ter bij de verwachtingen. Na een relatief forse stijging van 2.200 stuks in de maand mei, is de verkoop in juni gedaald tot 850 stuks. "Daarmee ligt de verkoop per maand iets boven die in het eerste kwar taal, terwijl toen geen actie werd gevoerd", vertelt Annemarie Rijkers van het segment Bedrijvenadviesgroep. In totaal werden in het tweede kwartaal 4.600 pakketten afgezet, 600 meer dan in het eerste kwartaal. Het werk van een secretaresse is vandaag de dag niet meer te vergelij ken met pakweg vijf a tien jaar geleden. Het takenpakket is misschien wel in grote lijnen hetzelfde gebleven, maar de wijze van uitvoering is door allerlei ontwikkelingen drastisch gewijzigd. 'De secretaresse: een functie met inhoud; van secretariaat naar managementondersteuning', is de naam van het seminar dat de Rabobank organiseert voor secre taresses van zowel lokale banken als Rabobank Nederland. "Gezien de actie 'Besparen op bankkosten' hadden we ver wacht dat er meer pakketten verkocht zouden worden", zegt Rijkers. "De afzetdoelstelling voor dit jaar is 20.000 stuks. Omdat de verkopen in de zomermaan den altijd iets teruglopen, reken den we op meer dan 10.000 ver kochte pakketten in de eerste twee kwartalen." Waarom de dalende trend in juni al is ingezet, is haar een raadsel. "Waarschijnlijk moet een aantal klanten die tijdens de actie zijn benaderd en de demo diskette hebben ontvangen, nog een beslissing nemen of ze het pakket nu wel of niet kopen. Om klanten te winnen voor teleban kieren konden ze zonder kosten en geheel vrijblijvend een bepaal de periode het basispakket uit proberen. Na die proefperiode willen de meesten er vanwege het gemak niet meer van af." 24-uurs economie Als voordelen van telebankieren noemt ze het principe van de 24- uurs economie. "Klanten kun nen 24 uur per dag telebankie ren vanaf hun eigen werkplek, het saldo raadplegen en be talingsopdrachten geven, die precies op de dag die ze opgeven, worden uitgevoerd." Rijkers stelt dat er nog een forse markt ligt voor elektronisch bankieren. "Volgens Nipo-onderzoek heeft 70% van alle ondernemers in het midden- en kleinbedrijf een pc. Vergelijken we dat percenta ge met de 25% MKB-klanten van de bank die telebankieren, dan liggen er nog mogelijkheden genoeg om het pakket te verko pen. Als de bank weet dat een klant een pc heeft of er een gaat kopen en als hij nog niet elektro nisch bankiert, is het zaak hem gericht te benaderen. Dat kan volgens mij het beste door hem vrijblijvend en zonder kosten een abonnement aan te bieden. In de tweede helft van dit jaar zijn er dus nog volop mogelijk heden om de doelstelling te halen." Banken in typologie zeven verkochten tot dusver gemid deld 99 pakketten, banken in Cliënten Advies typologie twee 22. Om de resul taten van de eigen bank te kun nen toetsen aan het gemiddelde van vergelijkbare andere ban ken, staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette een overzicht van alle typologieën. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 De opschoning van het overeen komstenbestand op organisatie niveau zal uitsluitend plaatsheb ben voor de code '0' in de diverse transactie- en abonnementsgroe- pen, en wel als volgt: Bij elke rekening zal de waarde '0', als deze voorkomt bij een transactie- c.q. abonnements- groep, worden vergeleken met de bankstandaard, en als deze niet aanwezig is met de organisatie standaard. Als deze waarden overeenstemming vertonen zal de Voor het seminar is een lid van de Hoofddirectie of van de Directie WAB uitgenodigd om in te gaan op de vraag welke betekenis recente en toekomstige ontwikke lingen in de organisatie hebben waarde '0' op rekeningniveau worden gewijzigd in '1' (verwij zing naar organisatie- c.q. bank standaard). Deze wijziging heeft geen enkele invloed op de tarife ring, want beide waarden zijn identiek. De banken krijgen op de lijst AZP015 'overeenkomstgege- vens mutaties' melding van de vanuit de opschoning komende vaste bestandmutatie. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040)217 60 41 voor het vak van secretaresse. De overige sprekers gaan in op de trends die binnen het vakgebied relevant zijn (geweest) voor de functie van secretaresse en wat er op dit terrein nog meer te ver wachten is. Het seminar duurt een dag en staat onder voorzitter schap van Francis van Soest. Het wordt drie keer aangeboden. De eerste maal op 12 september in Zeist en daarna nog op 8 oktober in Zwolle en op 30 oktober in Veldhoven. Ook geïnteresseerde managers zijn welkom. RabobankAcademie/Seminars 7 (040)217 65 45/63 94 In navolging van de Rabobank en de ASN Bank heeft nu ook de ABN Amro een 'groene' hypotheekvorm geïntroduceerd. Met deze hypo theek, waarvan de rente aanzien lijk lager ligt dan bij vergelijkbare hypotheken, worden milieuvrien delijke woningen gefinancierd. Er komt steeds meer plastic geld in omloop. De kans op diefstal of ver lies van passen neemt daarmee ook toe. Interhelp kreeg in 1992 nog 3.000 meldingen van Rabobank klanten die hun pasje wilden laten blokkeren. Drie jaar later was dat aantal al opgelopen tot ruim 27.000. Hoe is deze enorme stijging te verklaren? "Door die cijfers zo naast elkaar te zetten lijkt het alsof we te maken hebben met een giganti sche stijging in het aantal mel dingen", zegt Kees Senders van Betalingsverkeer. "De cijfers geven echter een vertekend beeld. Tot 1994 kon een klant verlies of diefstal van een pas ook aangeven bij de lokale bank of buiten kantooruren bij de afdeling Beveiliging van Rabobank Nederland. Als je deze meldingen bij het cijfer van Interhelp zou optellen, kom je voor 1992 veel hoger uit." Vanaf 1995 kan Interhelp blok keringen van passen direct in het COF systeem van de Rabobank verwerken. Vanaf die tijd heeft de Rabobankorganisatie het telefoonnummer van Interhelp veelvuldig aan de klanten door gegeven. Het staat bijvoorbeeld ook vermeld op de achterkant van alle Rabobankpassen. Senders: "Klanten weten nu dus dat ze Interhelp moeten bellen om een pas te laten blokkeren." Steeds meer pasjes Een andere oorzaak voor de stij ging van het aantal verzoeken tot blokkering is het aantal pas sen dat in omloop is. "Dat is de laatste jaren met 10 a 15% gestegen waardoor de kans op verlies en diefstal even redig toeneemt. Bovendien zijn klanten steeds meer vertrouwd geraakt met het betalen met plastic geld en bezitten zij vaak meer- passen. Het komt regelmatig voor dat een klant zijn pas per ongeluk in een winkel laat lig gen na een bea-betaling. Al deze factoren zijn van invloed op de stijging van het aantal meldin gen." Bij een melding van verlies of diefstal kan Interhelp zien of een klant ook in het bezit is van een card en vraagt of deze ook moet worden geblokkeerd. Als dat het geval is geeft Interhelp de blokkade van de card door aan Interpay/ Eurocard. Het advies aan de klant is te checken bij zijn eigen bank of de blokkades ook wer kelijk zijn doorgevoerd. Blijkt een pas toch niet verloren of gestolen te zijn, dan kan de klant de blokkade weer laten opheffen bij zijn eigen Rabo bank. De blokkade op een card kan nooit ongedaan worden gemaakt. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040)217 60 41 Top 6 verkoop basispakket Telebankieren aan bedrijven Typologie Rabobank Afzet tweede Totale afzet kwartaal per 1 juli 7 Den Haag 57 321 6 Deurne 23 162 5 De Maaslanden 48 191 4 Delden 23 48 3 Salland Zuid 24 66 2 Schinveld 22 41 Bedrijfsvoering In het overeenkomstenbestand ARC zitten alle rekeningen met één of meer afwijkingen voor Rente, Provisie of Kosten ten opzichte van de organisatie- en/of bankstandaard. Uit controle van dit bestand bleek dat het de afgelopen jaren is vervuild. Er komt van 19 tot en met 25 juli een opschoning.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3