Klanten in de rij voor 'last-minute' naar de zon Nieuwe editie 'Juridische aspecten van betaal- en spaarrekeningen' Drukte bij reizenverkopende banken 3 AGENDAweek 29 Inschrijfformulier cursus Adviesstijlen op cd-rom/diskette Cliënten Advies "Nederland vlucht massaal naar de zon". Zo kopten de meeste dag bladen vorige week. Het slechte weer van de laatste tijd deed veel Nederlanders besluiten op het laatste moment nog een reis naar zon niger oorden te boeken. Ook bij de reizenverkopende banken stonden de klanten in de rij. Toch is er, ondanks de recente run naar de zon, in vergelijking met vorig jaar nog geen sprake van een stijging van het totaal aantal vakantieboekingen. "Wij merken duidelijk de invloed van de slechte start van de zomer", vertelt Mathé de Groot van het reisbureau van de Rabobank Wieringermeer. "De laatste drie weken staan de klan ten in de rij om nog een last-minu- te naar de zon te boeken. De meesten willen binnen drie weken vertrekken en denken voor een koopje nog weg te kunnen. Aanbiedingen zijn er echter niet, daarvoor is de vraag naar vakan ties te groot. Toch kunnen we voor acht van de tien klanten die bij ons binnenkomen nog een Bedrijfsvoering Hoofden Bedrijfsvoering die zich willen inschrijven voor de opleiding Adviesstijlen kunnen gebruik maken van het inschrijfformulier op de eerstvolgende cd-rom/dis- kette. Daarop is ook meer infor matie over cursus te vinden. In de Rabokrant van dinsdag 16 juli stond een artikel over de cursus. vakantie naar de zon reserveren." Het maakt de klanten van Wieringermeer niet veel uit waar ze naar toe gaan, als de zon er maar schijnt. De Groot probeert eerst de bestemmingen waar de kans van slagen het grootst is. Dat zijn volgens hem Spanje, Portugal en Griekenland. Toch is hij gemiddeld nog een half uur tot drie kwartier met een klant bezig. De Groot: "Ik probeer zoveel mogelijk te boeken via de reserve ringssystemen van bijvoorbeeld Neckermann, Holland Inter national, Oad en Arke. Het on- line systeem 'zoek en boek' van Neckermann werkt perfect. Wat daar in staat is echt nog vrij. Touroperators bellen betekent op dit moment een tijd in de wacht hangen." Dat is ook de ervaring van Marie- |osé Huyten, reismedewerkster van de Rabobank Nuth. Ze vindt wel dat de touroperators goed meewerken om de klant te helpen. "Ik heb vooral veel klanten die naar Spanje willen, per vliegtuig of met de bus. Vaak hebben zij zelf al wat uitgezocht uit één van de vele reisprogramma's maar dat is lang niet altijd meer vrij. In zo'n geval doen de reisorganisaties echt hun best om alternatieven aan te bieden. Ik hoef dan ook nauwelijks nee te verkopen." Ook de Rabobanken Bolsward en Midden-Westland zeggen het de laatste maand drukker te hebben dan normaal in deze periode. Last-minute boekingen kosten over het algemeen veel tijd, maar de meeste klanten kunnen wel worden geholpen. Ook de reisorganisaties signaleer den een stijging van het aantal boekingen van de Rabobanken. Het aandeel van de Rabobank in het totale aantal boekingen uit de zomerprogramma's van Evenements en D-Tours bijvoorbeeld steeg van 5,48% begin juni naar 7,5% eind juni. De cijfers van de verkoopre sultaten Reizen tot en met eind VAKANTIE CHECKLIST Klanten kregen eind mei de vakantie checklist als bijsluiter bij hun rekeningafschrift. juni, weerspiegelen de run op zon- bestemmingen nog niet. In verge lijking met het eerste half jaar van 1995 ligt het aantal reisovereen- komsten nog met 2% achter, de reissom en het provisie-bedrag met 4%. "De tijd is voorbij dat mensen hun zomervakantie lang tevoren boeken", zegt Marijke Brouwers van de afdeling Reizen Rabobank Nederland. "De laatste maanden hebben we een deel van de ach terstand ingehaald. In januari was die voor de reisovereenkomsten nog 9% en voor de reissom en het provisiebedrag 7%. Overigens ligt de achterstand in de totale markt hoger dan bij de Rabobanken. Als de cijfers over juli bekend zijn kunnen we zien of de drukte van de laatste weken invloed heeft gehad op de verkoopresultaten." Verkoopondersteuning Reizen C (040)217 66 41 De laatste uitgave van 'Juridische aspecten van betaal- en spaarreke ningen' uit 1992, is niet meer up to date en bovendien uitverkocht. Begin september verschijnt daarom een nieuwe geheel geactualiseerde editie, waarin wijzigingen in de wetgeving, zoals de Wet identificatie bij financiële dienstverlening en de wijziging van het ouderlijk gezag, zijn verwerkt. 'Juridische aspecten van betaal- en spaarrekeningen' is bedoeld voor alle medewerkers die bij hun werkzaamheden met betalen en sparen te maken hebben. Banken kunnen de nieuwe uitgave éénmalig op de gebruikelijke wijze in Best bestellen onder nummer 908532 in een veelvoud van drie exempla ren. De prijs bedraagt 19,50 per exemplaar. In verband met het vaststellen van de definitieve oplage van de brochure, moet de bestel ling uiterlijk woensdag 7 augustus aanstaande zijn doorgegeven aan Best. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf bewaart een beperkte restvoorraad voor eventuele nabe stellingen. De prijs hiervan is 25,00 per exemplaar en te bestellen in veelvouden van vijf exemplaren. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf (040)217 70 10 Elke vrijdag vindt u in deze krant een overzicht. Als u dat uitknipt en bewaart, heeft u alles op een rijtje waar u later eventueel nog iets mee wilt doen. Het overzicht is ook handig bij de agenda van het werkoverleg. Voor een uitgebreide handleiding verwijzen wij naar het artikel Agenda (618515) op de cd-rom/diskette, die uw systeembeheerder op Laura Lan of Stand Alone heeft geïnstalleerd. Actiepunten Alle medewerkers 629103 Brochure DNB over muntunie 629104 Verzekering Anw-hiaat uitge breid en verbeterd 629105 Primeur Sijbrands: drie blind- partijen tegelijkertijd 629206 Vlooienkam goed voor aanzien lijke besparing 629207 Bankmedewerkers zetten Heao- opleiding in elkaar 629305 Brochure 'U en de euro' is goedkoper 629306 'Alleen succes als we customer value leveren' 629401 Vermeer-catalogus nog te bestel len 629503 Nieuwe editie 'Juridische aspec ten van betaal- en spaarrekenin gen' 629512 Seminar secretaresses Bedrij venadviesgroep 629102 Meer tijd voor conversie-con tracten betaalautomaat 629203 Verenigingsrekening 629301 Betalingsverkeer van boeren vei lig gesteld 629302 DM-opleiding biedt nog plaats 629303 Ondernemers gedupeerd door Postbank 629501 Spaarregelingen voor werkne mers populair 629506 Gevarieerd aanbod in derde Rekening Coulant actie 629508 Bedrijfsbemiddeling 629511 Verkoop basispakket Telebankieren blijft beneden verwachting Bedrijfsvoering 629202 Opleiding Adviesstijlen speelt in op nieuwe taken hoofden Bedrijfsvoering 629301 Betalingsverkeer van boeren vei lig gesteld 629504 Inschrijfformulier opleiding Adviesstijlen op cd-rom/diskette Cliënten Advies 629307 Nieuwe tarieven travellersche- ques 629405 Persoonlijke benadering in mai lings Cliënten Advies Eigen Huis 629403 Concentratie van afzet woon diensten niet altijd probleem Financiële Advisering 629204 Bijscholing voor financieel advi seurs 629205 Banken nemen invoering seg mentformule serieus 629502 Studenten en beleggen centraal in Rabowijzer 3 Relatiebeheer 629402 Eerste module informatiepakket 'Internationaal' nu beschikbaar Overige bewaarinfo Alle medewerkers 629106 Overleg met werknemers ook op Europees niveau 629505 Agenda week 29 629507 Volgende vraag graag 629509 Mensen 629510 Adverteren in gidsen levert niet veel op I Bedrij venadviesgroep 629101 Bedrijvenadviesgroep toetst kwaliteit dienstverlening 629404 Rabobank herstelt zich geleide- lijk in kleinbedrijf 629507 Volgende vraag graag I Bedrijfsvoering 629201 Internet-notebooks voor lokale banken 629507 Volgende vraag graag Eigen Huis 629304 Betere registratie van aandeel in i de hypotheekmarkt

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2