Nieuwe tarieven travellercheques DNB verhoogt rente 'Alleen succes als we customer value leveren' Oppepper voor wandelaars Ondernemers gedupeerd door Postbank Directievoorzitter Arnold van Rabobank International: YOU'LL NEVER WALK ALONE Colofon AHOLD-aandclen voor 6.064 klanten Cliënten Advies Om de opbrengsten/kosten verhouding te verbeteren, wijzigen vanaf morgen de koers en de provisie van travellercheques. In tegenstelling tot de informatie in circulaire 43/1201 heeft de provisie-aanpassing bij verkoop ook gevolgen voor de provisie bij aankoop. Deze zijn in KTS/KIK namelijk automatisch gekoppeld. Nijmegen staat deze week in bet teken van de tachtigste internatio nale wandelvierdaagse. Rabobank Nijmegen geeft de ruim 36.000 wandelaars én de vele (feestende) bezoekers van de zomerfeesten een steuntje in de rugdoor middel van een spandoek op de gevel van het hoofdkantoor aan het Keizer Karelplein. Met de toepasselijke slogan "You'll never walk alone". Naast de tienduizenden deelnemers wor den in deze periode ook honderdduizenden toeristen verwacht. Een drukke, maar vooral gezellige tijd voor de medeiverkers van de kan toren van de Rabobank Nijmegen in het centrum van de stad. "De Rabobank is de goedkoop ste aanbieder van travellerche ques in de markt", zegt Jaap Hilte van Betalingsverkeer. "Tussen de Rabobank en de duurste partij (ABN-Amro) bij voorbeeld zit bij een transactie van duizend dollar in traveller cheques een verschil van maar liefst 26,- aan opbrengst. Het verschil zit in koerswinst én pro visie. Voor de cliëntadviseur, de kassier en de administratie brengt de aan- en verkoop van traveller cheques veel werk met zich mee. De opbrengsten/kosten verhou ding is negatief. Deze situatie heeft geleid tot een prijsaanpas sing in de koersen. Klanten blij ken namelijk veel gevoeliger te zijn voor provisieaanpassingen dan voor koersaanpassingen." Vanaf morgen verhoogt de Rabobank de verkoopkoers met 0,5% en verlaagt de aankoop- koers met 0,5%. De koersaan passingen leiden tot een gemid delde tariefstelling in de markt. Ook na de koersaanpassing blijft ABN-Amro met een verschil van ƒ18,- op de gemiddelde dollar transactie nog verreweg de duur ste. Nu betaalt de klant bij verkoop 1% afgifteprovisie en 0,12% reischeque-provisie (met een minimum van ƒ5,-). In de prak tijk blijkt dit bijna altijd uit te komen op 1% ƒ5,-. Daarom zal de Rabobank in de communi catie over de reischeque-provisie naar de klant voortaan het De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 bedrag van 'ƒ5,-'noemen i.p.v. '0,12% met een minimum van ƒ5,-'. Het advies aan de lokale banken is om de reischeque-pro visie in KTS/KIK standaard op NLG 5,- te zetten. De afgifteprovisie van 1% blijft ongewijzigd. Bij aankoop van travellercheques geldt nu 0,12% provisie (met een minimum van ƒ5,-) per transactie. De wijziging in de reischeque-provisie bij ver koop heeft als gevolg dat ook de provisie voor de aankoop van travellercheques automatisch meewijzigt. Vanaf 18 juli geldt voor aankoop dus ook een vaste provisie van 5,- per transactie. Dit in tegenstelling tot wat is ver meld in de circulaire43/1201 van 14 juni. Om de juiste koersen voor travel lercheques in KTS/KIK te kunnen inbrengen, zijn met ingang van morgen iedere ochtend specifieke travellerscheque-koersen opge nomen in MIRA (pagina 523). Lokale banken kunnen deze koersen zonder enige aanpassing in de systemen inbrengen. Cards en Chartale Betaaldiensten Ondersteuning Betaaldiensten Buitenland Y (030)216 10 40 De expansie in het buitenland kan alleen slagen als de Rabo bank de nodige kennis in huis heeft over de markten en produc ten waar de klanten zich op rich ten. "We moeten customer value, kennisintensieve dienstverlening kunnen leveren aan onze klan ten", aldus Arnold. "Dat bete kent investeren in mensen, in opleidingen en trainingen. Onze medewerkers hier en in het bui tenland werken nauw samen om die kennis te leveren. Onze inter nationale klantenteams bestaan uit verschillende nationaliteiten. De komende jaren gaan met Voor het eerst sinds vier jaar heeft De Nederlandsche Bank de rente verhoogd. Het tarief op speciale beleningen, de onder grens voor de rente, stijgt met 0,1% naar 2,7%. De laatste keer dat De Nederlandsche Bank (DNB) de rente verhoogde was in augustus 1992. Toen steeg de beleningsrente van 9,6% naar 9,7%. De afgelopen periode daalde de rente naar het histori sche dieptepunt van 2,6%. De rentestijging komt overigens niet uit de lucht vallen. Jasper name de buitenlandse vestigingen een enorme groei doormaken. De verdeling van onze medewerkers is nu nog eenderde in Nederland, tweederde in het buitenland, maar dat wordt in het jaar 2000 eenvijfde in Nederland en vier vijfde in het buitenland." Rabobank International heeft zowel klanten van de lokale ban ken als internationale klanten verspreid over de hele wereld. De klanten van de lokale banken gaan zich steeds meer richten op het buitenland. Arnold: "Vroeger kwam het weieens voor dat een klant gedwongen was voor inter- van Son van Planning en Control WAB: "DNB volgt uiteraard de marktontwikkelin gen nauwgezet. De afgelopen weken zijn de tarieven op de geldmarkt behoorlijk gestegen. Met de stap van DNB wordt die stijging als het ware bekrach tigd. Het is nog wat vroeg om de verdere gevolgen van deze ont wikkelingen in te schatten. Maar het is denkbaar dat na de depositotarieven ook andere cliëntentarieven, en met name die in de korte sfeer, zullen gaan stijgen." Directievoorzitter R.Arthur Arnold: "Wij zijn er voor de klanten, zo eenvoudig is dat. nationale dienstverlening de Rabobank voor een concurrent te verwisselen. Vandaag kunnen wij via Rabobank International deze groep van klanten op het gebied van zowel internationaal betalings- en documentenverkeer als internationale financieringen, Bedrijvenadviesgroep Een fors aantal ondernemers heeft zich de afgelopen weken woedend ge meld bij hun lokale bank. Betaal- automatentransacties blijken namelijk -tegen de interbancaire afspraken in- met de regelmaat van de klok lan ger dan één dag onderweg te zijn. Dat scheelt de ondernemer in kwestie rente. De veroorzaker van het probleem is de Postbank, die opnieuw kampt met verwerkings problemen. Retourtapes komen daardoor te laat bij Interpay, met alle gevolgen van dien. Gedupeerde ondernemers kunnen nu een claim indienen bij de Postbank. Het adres en aanvullende informatie staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Ondersteuning Betaaldiensten f (040)217 60 41 Financiële Advisering AHOLD heeft tegen een koers van 85,- ruim 1,2 miljoen aan delen toegewezen aan de 6064 Rabobankklanten, die zich had den ingeschreven. Dat is 68% van de totale inschrijving (1,8 miljoen). Elke klant kreeg gemid deld 181 aandelen (ruim ƒ15.000,-). Rabo Securities meldt dat naar verwachting alle grote Neder landse banken hetzelfde percen tage hebben gekregen. Er is geko zen voor een gestaffelde toewijzing: de eerste 50 aandelen voor 80%, daarboven 65,63%. IRIS f (010)224 14 24 samen met de lokale banken blij ven bedienen. Wij zijn er voor de klanten, zo eenvoudig is dat." De Rabobankorganisatie blijft een belangrijke doelgroep van Rabo bank International. "Kijk maar eens naar de cijfers", aldus Arnold. "Zo'n 50 miljard van de totale 150 miljard op de balans van Rabobank Internatio nal vertegenwoordigt de omzet die wij maken met het Aan gesloten Bankenbedrijf, Interpolis, De Lage Landen, Nedship en Schreden. De Klanten Focus Stra tegie van Rabobank International leidt ertoe dat Rabobank Inter national uitgroeit tot een mon diale Food Agribusiness en Healthcare bank op basis van kennis." Het volledige persbericht over de toekomstplannen van Rabobank International staat op de eerst volgende cd-rom/diskette. 'Offensief Rabo over de grens', 'Rabo zet zwaar in op buitenland'. De landelijke dagbladen brachten vorige week op hun financiële pagina uitgebreid het nieuws dat Rabobank International tot het jaar 2000 flink gaat investeren in de uitbreiding van haar buitenlandse activiteiten. De ruime aandacht voor dit buitenland-offensief van Rabobank International stemt directievoorzitter R. Arthur Arnold tevreden. "Maar", waarschuwt hij, "succes is alleen mogelijk als we customer value leveren".

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2