Banken nemen invoering segmentformule serieus Bankmedewerkers zetten Heao-opleiding in elkaar Opleiding Adviesstijlen speelt in op nieuwe taken hoofden Bedrijfsvoering Vlooienkam goed voor aanzienlijke besparing Colofon Financiële Advisering Banken nemen de invoering van de segmentformule Financiële Advi sering serieus. Dat blijkt uit onderzoek van het segment Financiële Advisering over het tweede kwartaal van dit jaar. Op basis van de uitkom sten trekt het segment de conclusie dat 38% van de banken de formule heeft doorgevoerd. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eer ste kwartaal. Bedrijfsvoering De functie van een hoofd Bedrijfsvoering ontwikkelt zich steeds meer van lijnfunctionaris tot intern adviseur. Dat heeft te maken met de integrale verantwoordelijkheid bij de segmenten. De geschetste ontwikkeling leidt tot een steeds sterker beroep op de advieskwaliteiten van een hoofd Bedrijfsvoering. Daarom is nu in het basisaanbod van de opleidingsplanner een speciale opleiding Adviesstijlen opgenomen. De segmentformule een feit, de com mercieel manager benoemd en klanten toegewezen aan de financieel adviseur. Als aan die drie eisen is voldaan, spreekt het segment Finan ciële Advisering over een doorvoe ring van de segmentformule. Het segment interviewde in de afgelopen drie maanden 261 financieel advi- Het idee van de vlooienkam was afkomstig van Rabobank Den Haag. Het even simpele als effec tieve hulpmiddel levert, uitgaan de van zo'n vijf miljoen stortin gen per jaar een aanzienlijke besparing op. Het idee was goed voor een beloning van ƒ3.600,-. Bert Ververs van de afdeling Com municatie Producties vond de verzendprocedure van bijsluiters naar de banken omslachtig en inefficiënt. Hij stelde daarom een nieuwe procedure op: banken die gebruik maken van Centraal Couverteren tekenen een jaarop dracht voor het verzenden van bijsluiters. Door dit idee gaan deze bijsluiters direct naar de afdeling Centraal Couverteren, in plaats van eerst naar de bank De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 seurs en 131 commercieel managers over de stand van zaken. Opvallend is dat de managers positiever zijn dan de adviseurs. Uit de antwoor den van de leidinggevenden zou kunnen worden opgemaakt dat bij 45% van de banken de segment formule volledig is ingevoerd. Maar met de antwoorden van de en dan weer terug naar deze afde ling. Het idee leverde Ververs een bedrag op van 2500,-. Het idee van Jan van Gennip van de afde ling Logistieke Ondersteuning, om in het OLO-boekje het bestel formulier naar voren te halen, werd beloond met een aanmoedi gingspremie. In de oude situatie was dit formulier het dertiende formulier, waardoor de klant nog slechts drie overboekingen kon doen voor dat het boekje 'op' was. Bij plaatsing van het formu lier als tiende formulier is het mogelijk nog zes overboekingen te plegen, zodat de kans kleiner is dat de cliënt een bestelling wil doen maar tegen een leeg OLO- boekje aankijkt. De Ideeëncom- missie werd in 1983 in het leven geroepen. Twaalf jaar later werd het 5000ste idee gevierd met de uitreiking van een speciale prijs, een ballonvaart voor twee perso nen. Het idee van Rabobank Flevoland had betrekking op de doorbelasting van incassokosten bij probleemfinancieringen. In 1995 werden elf ideeën beloond en wa ren er veertien goed voor een aan- moedingingspremie. In totaal reik te de Ideeëncommissie voor een bedrag van 14.650,- aan belonin gen uit. De lokale banken waren het creatiefst. Zij droegen 87% van de ideeën aan, vanuit Rabobank Nederland kwam de overige 13%. De Ideeëncommissie ver wacht dat, op basis van de regel matige stroom ideeën van 1995, in 1996 weer ruim 250 ideeën zullen worden ontvangen. Ideeën kunnen worden ingediend bij het Secretariaat van de Ideeëncom missie Rabobankorganisatie in Eindhoven, EW 119. financieel adviseurs als uitgangs punt komt het percentage uit op 38. Het belangrijkste criterium bij de toewijzing van klanten aan een adviseur is of de klant belegt. Eén op de drie geïnterviewde adviseurs geeft aan dat zijn bank op die manier te werk gaat bij de inde ling. Bij 20% van de adviseurs zijn de woonplaats en woonwijk en het belang en/of de grootte van de klant bepalend voor de toewijzing. Financieel adviseurs kunnen steeds vaker een beroep doen op onder steuning. Bijna 80% van de onder vraagden zegt over een commer ciële binnendienst te beschikken. Die houdt zich volgens de mana gers en de adviseurs nog steeds vooral bezig met administratieve zaken. Commerciële aspecten als het voorbereiden van gesprekken en het uitwerken van offertes komen minder uit de verf dan voorheen. Hoe het verzekeringsspecialisme bij de bank is geregeld, is afgelopen kwar taal voor het eerst onderzocht. Inter polis en het segment Financiële Advisering plegen nog overleg over de uitkomsten. Later deze maand komt de Rabokrant hierop terug. Financiële Advisering C (040)217 70 07 De opleiding richt zich erop het hoofd Bedrijfsvoering een sterk inhoudelijk advies te laten uit brengen én hem ervoor te laten zorgen dat de adviesvrager het opvolgt. Dit wordt uitgedrukt met de regel E=KxA, waarin de effectiviteit (E) van een hoofd Bedrijfsvoering wordt bepaald door de inhoudelijke kwaliteit (K) van zijn advies en de accepta tie daarvan door anderen (A). De opleiding wordt verzorgd door GITP Management Oplei dingen. Hoofdthema's in de trai ning zijn: persoonlijke adviesstijl en wendbaarheid in moeilijke contacten. De training bestaat uit twee delen. De eerste twee aan eengesloten dagen staan in het teken van korte inleidingen en veel oefenen. Een aantal weken later is er een terugkomdag. Tijdens die dag komen de erva ringen van de training in de prak tijk aan de orde. Na afloop van de cursus kunnen de deelnemers de commercieel managers van hun bank op een wijze adviseren die de acceptatiegraad verhoogt. Om een optimaal individueel rendement uit de training te halen en het mogelijk te maken dat men ook van elkaar leert, bestaan de groepen uit niet meer dan tien tot twaalf deelnemers. Dit najaar is de eerste training Adviesstijlen gepland. Hoofden Bedrijfsvoering kunnen zich daar voor nog inschrijven door recht streeks contact op te nemen met GITP Management Opleidingen in Tilburg. GITP Management Opleidingen C (013)535 58 25 het felbegeerde Heao-diploma kon den behalen. En ze kregen alle mede werking. Een van de geslaagden, hoofd Vestigingen van de Rabo bank Venlo-Blerick-Baarlo Jan Lenders, blikt terug: "We kregen de vakken heel gecomprimeerd aangeboden. Op dinsdag van 's middags twee uur tot 's avonds tien. In de echte bank- en verze keringsvakken kregen we geen college. Dat deden we voor eigen rekening. Af en toe was het een heidense klus. Vooral het schrijven van een scriptie kost erg veel inspanning als je er ook nog een volledige baan naast hebt. Enkele studiematen hebben daarom be sloten de bancaire en verzeke ringstechnische vakken door te schuiven. Zij sluiten hun studie over een half jaar af. En ik kan dat achteraf heel goed begrijpen." Al met al vindt Lenders dat met hun initatief duidelijk is aangetoond dat de verantwoordelijkheid voor het volgen van opleidingen niet alleen bij de leidinggevenden ligt, maar ook bij de medewerker zelf. De Eindhovense 1 leao-,MER oplei ding gaat in september weer van start. Het inwinnen van informa tie en aanmelden is mogelijk via Marilyn Bailey (040)246 11 55. Elf bankmedewerkers, tien van de Rabobank en één van de ING, zijn vorige week geslaagd voor de opleiding Heao-MER (Marketing, Economie en Recht) aan de Hogeschool in Eindhoven. In dit geval waren het nu eens geen studenten die via de RabobankAcademie aan de opleiding waren begonnen. De medewerkers hebben de opleiding samen met de Heao in elkaar gezet. De elf afgestudeerden met twee collega's die de studie over een half jaar afronden. Twee jaar geleden volgden de elf, Gegrepen door het studievirus samen met vijf anderen, de opleiding vroegen ze de school na het beëin- Economisch Juridisch Management digen van de opleiding of het moge- aan de Hogeschool in Eindhoven, lijk was verder te gaan, zodat ze Bankbiljetten niet meer stuk voor stuk gladstrijken, maar per hon derd stuks tegelijk. Met een vlooienkam! Dat is één van de simpele, maar doeltreffende ideeën die in 1995 werden ingediend bij de Ideeëncommissie Rabobankorganisatie. De commissie beoordeelde vorig jaar 251 ideeën, 25 daarvan werden beloond met een geldprijs.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2