*5 o 7 Bedrijvenadviesgroep toetst kwaliteit dienstverlening Rabo Telebankieren: 100.000ste klant Brochure DNB over muntunie Feestje bo Meer tijd voor conversie contracten betaalautomaat 19 9 6 Organisatie segment voor banken nog struikelblok Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 51 Bedrijven adviesgroep "De lokale banken bepalen of wij kwalitatief goed werk afleveren", zegt Rob Kenina van het segment Bedrijvenadviesgroep. Om te toet sen of het segment op de goede weg is, belt het onafhankelijke bureau Forum Marketing Research per kwartaal honderd commer cieel managers en tweehonderd bedrijvenadviseurs. De bekendheid van Verkoopondersteuning is fors toegenomen, maar banken blijken moeite te hebben met het invoeren van de nieuwe werkwijze. Dat zijn de voornaamste twee conclusies uit het onderzoek van het eer ste kwartaal. Voor de laatste vond en zocht het segment een onge wone oplossing: het Relatie Management Spel en benchmarking- groepen, waar het nu eens niet om de cijfers draait. Dat de organisatie van de Bedrijvenadviesgroep nog niet bij iedere bank stevig op poten staat, is vooral een organisatorische kwestie, stellen Kemna en zijn collega's Jos Dilven en Martin van Schijndel. "De banken onderschrijven de manier waar op Visie '98 gestalte moet krij gen. Tijdens de BAG-dagen van afgelopen najaar hebben ze dui delijk gezegd: 'wat jullie bedacht hebben, daar gaan we voor'. De organisatie blijkt echter een groot struikelblok", aldus Van Schijndel. Hij zegt dat de waan van de dag de voornaamste oor zaak is. "Gestructureerd werken is daardoor in veel gevallen onmogelijk. En juist dat is een basisvoorwaarde om de Bedrij venadviesgroep van de grond te tillen. Ook weten veel bedrijven adviseurs niet precies wat het bedieningsconcept inhoudt." De hoeveelheid informatie en de op stelling van Rabobank Nederland is daar mede debet aan, volgens Cliënten Advies De familie Giessen ontvangt uit handen van Piet Pouwer, directeur van Rabobank Schiedam-Vlaardingen de reischeque ter waarde van f500,-. Rabobank Schiedam-Vlaardingen zette afgelopen donderdag de 100.000ste afnemer van Rabo Telebankieren in het zonnetje. De familie van Giessel ontving uit handen van de heer P.F.A. Pouwer, algemeen directeur van de bank, een reischeque ter waarde van 500 gulden vergezeld van een bos bloemen en een videoband voor de kinderen. De Rabobank verwacht de komende jaren een verdere groei in het Telebankieren, enerzijds door de groei van het PC-bezit en anderzijds door de toenemende populariteit van het interactieve PC-gebruik met modem. In totaal bankieren nu meer dan 150.000 bedrijven en particulie ren via de Rabobank. Kemna. "Er is een gigantische papierstroom over de banken uit gestort. Circulaires, de segment- wijzer, artikelen in de interne media. Het is een heidens karwei dat allemaal te lezen en je eigen te maken. Bovendien denk ik dat Rabobank Nederland in het ver leden teveel 'dicteerde' in plaats van de kaders te geven waarmee banken zelf aan de slag kunnen. Dat patriarchale. Daar zullen we vanaf moeten." Onder het motto 'samen onder nemen' ontwikkelde het segment het Relatie Management Spel, compleet met waan van de dag. Dilven": "Een fictieve bank, her kenbare doelgroepen, een gedefi nieerde markt en tijdrovende telefoontjes, veeleisende klanten en drukke collega's. De realiteit van alledag dus. De commercieel managers die hieraan meedoen krijgen zo een goed inzicht in de beoogde werkmethode." Van Schijndel: "ln het verlengde van het spel beginnen we met diverse benchmarkinggroepen waar niet de cijfers centraal staan, maar de benodigde structuur en organisa tie." Spel en benchmarkinggroe pen moeten een snellere kante ling van de lokale organisaties bewerkstelligen. Kemna: "We dicteren niet. Geven in plaats daarvan kaders. Banken weten namelijk heel goed hoe ze die het beste kunnen invullen. Uiteraard houden we de vinger aan de pols en toetsen we ieder kwartaal de mening van commercieel managers en bedrijvenadviseurs. Want alleen met deze informatie uit de eerste hand, zijn wij in staat de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren." Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 De Nederlandsche Bank (DNB) neemt eerder af dan toe. geeft een brochure uit over de Economische en Monetaire Unie (EMU) en de euro. Het boekje, met als titel 'Aan de vooravond van EMU en euro', is kosteloos aan te vragen bij de centrale bank. Bovendien heeft DNB een speciale informatielijn geopend. Iedereen met vragen over de EMU en de euro kan de 'euroiijn' bellen.: (020)524 19 99, ook om de brochure te bestellen In de brochure ontzenuwt DNB eerst enkele mythen over de EMU. Zo leidt de Unie volgens de centrale bank niet tot meer werkloosheid. De euro zal ster ker zijn dan de gulden en de rente Vervolgens beantwoort de bank vragen als: waarom is de EMU nodig, wie doen er mee, hoelang kan ik nog met guldens betalen en wat gebeurt er met mijn hypo theek, spaartegoeden en pen sioen. De gratis brochure is bedoeld voor iedereen die informatie wil over de komst van de muntunie. Geïnteresseerden kunnen het boekje bestellen bij DNB door met de euroiijn te bellen. Ook de Rabobank-brochure 'U en de euro' is nog steeds te bestel len in Best. Artikelnummer 80306: 85,- per honderd. De minimumafname is vijfhonderd. De laatste week kan beginnen. En wat voor één. Zelden zagen we de laatste jaren zo'n open Tour. Een Tour waarin tot nu toe veel gebeurde en waarin nog niets beslist is. De komende dagen moet bet gebeuren. De echte wie- lerliefhebbers zou ik aanraden woensdag vrij te nemen. Dat wordt een loodzware dag met maar liefst vijf cols. Een ieder die nog ambities heeft voor het klas sement, zal dan moeten aanval len. Afwachten tot het eind van de etappe heeft weinig zin omdat de echte grote bergen (Aubisque, Marie-Blanque, Soudet en Port de Larrau) redelijk ver voor de finish liggen. Het wordt dus een kwestie van de tegenstander vanaf het begin afmatten. De televisie is er al vanaf 's ochtends vroeg bij dus u hoeft niets te missen. Ook de zaterdag met de individuele tijdrit over 60 kilometer, kan ik aanraden. Op de andere dagen valt er zeker ook nog veel te beleven. Er zijn nog tal van ploegen en renners door Theo de Rooy Bedrijvenadviesgroep Lokale banken willen meer tijd om de conversiecontracten voor de betaalautomaat af te wikke len. In verband met de vakantie periode is 8 augustus wel heel kort dag, zo blijkt uit telefoontjes van banken met Verkooponder steuning. In overleg met de leveranciers van de automaten heeft het segment daarom beslo ten de afwikkeiingsperiode te verlengen. De uiterste datum waarop de contracten kunnen worden opge stuurd is nu 22 augustus. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 die op kansen loeren. Waaronder die van de Rabobank. Er zijn nog diverse mogelijkheden om ons blazoen verder op te poetsen. Voor de start van de Tour heb ik gezegd dat voor een aantal ren ners het enige doel is Parijs te halen. Zoals het er nu naar uitziet kunnen al de nu nog aanwezigen de Champs Elysées halen. F.n dat is, zeker voor jonge renners, een niet te beschrijven kick. Niet alleen is het een overwinning op jezelf om de Tour uit te rijden, het mogen fietsen op die brede bou levards is een ervaring op zich. Met al die massa's mensen langs de kant. Voor onze renners is het een extra stimulans nu ze gehoord hebben dat er in Nederland ini tiatieven zijn genomen om weer een grote delegatie van Rabobank- mensen op de tribunes te plaat sen. Over de positieve uitwerking die dat in Den Bosch heeft gehad, heb ik al eerder geschreven. Wie weet helpt hun aanwezigheid om 's avonds weer een feestje te kunnen bouwen. In ieder geval een doel om naar te streven. Maar voor die tijd liggen er nog andere doelen en misschien wel eerdere feestjes. 31 PECEMBEJ. 1998

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1