Introductie TeleSparen en Rabo TotaalPakket Nieuwe informatiemap Rabobank Reizen Speciale opleiding medewerkers commerciële binnendienst /erlang schadedossiers cheques gewijzigd 'Klanten vinden het prettig wanneer je belt' Cliënten Advies De acties 'TeleSparen' en 'Rabo TotaalPakket' gaan allebei in septem ber van start. De procedure rond de introductie van TeleSparen ont last de cliëntadviseur zo veel mogelijk en brengt vooral werk met zich mee voor de back-office medewerkers. Bij de introductie van het Rabo TotaalPakket speelt de cliëntadviseur wél een grote rol. "Beide acties bieden uitstekende verkoopkansen", aldus Henk Danser van het segment Cliënten Advies. "We zijn ons er echter van bewust dat twee introducties in één maand, met slechts een paar weken tussenruimte, veel werk met zich meebrengen voor de lokale banken. De introductie van de Chipkaart bij onze beste klan ten dwingt ons daartoe. Daarom willen we concreet aangeven wat de benodigde capaciteit is waarop de banken moeten rekenen. Dan kunnen ze indien nodig op tijd maatregelen nemen." In de weken 36 en 37 gaan in totaal 600.000 mailings de deur uit voor de actie TeleSparen. De lokale banken krijgen deze week de lijsten met het aantal geselec teerde klanten in hun werkgebied. Om een TeleSpaarrekening te ope nen of een Rendement Rekening om te zetten, hoeft de klant alleen het voorbedrukte antwoordfor mulier terug te sturen. Voor meer informatie kan hij terecht bij het gratis telefoonnummer van het call center. De verwachting is dat slechts 1 a 1,5% van de klanten aan de balie komt. Het merendeel van de gere tourneerde antwoordkaarten is te verwachten in de weken 37 tot en met 40. Als de antwoordkaart correct is ingevuld, kost het in brengen en archiveren van een nieuw te openen TeleSpaarrekening, inclusief het verzendklaar maken van het openingspakket, vijftien minuten. Bij het omzetten van een Rendement Rekening in een Tele Spaarrekening moet op tien minu ten worden gerekend. In het marktbewerkingspakket dat de Cliënten Advies Interpay/Stichting Bevordering Chequeverkeer (SBC) werkt voortaan de schadedossiers eurocheques af. SBC heeft deze taak in juni overge nomen van de afdeling Risicobeheer van Rabobank Nederland. Uit reacties is gebleken dat niet alles duidelijk is. Dat vraagt om een nade re uiteenzetting. De schadeformulieren en de pro cedurebeschrijving zijn, als gevolg van de nieuwe werkwijze, aange past. Hierover heeft de commer cieel manager Cliënten Advies in juni een brief ontvangen met daarbij enkele modellen van de gewijzigde schadeformulieren 3124, 3125 en 3126 en een exemplaar van de procedurebeschrijving (art. nr. 3130). Daarom het verzoek om uitsluitend de nieuwe schade formulieren te gebruiken en de oude formulieren te vernietigen. Banken kunnen de schadedossiers eurocheques op de gebruikelijke wijze inzenden naar Rabobank Nederland, Cards en Chartale Betaaldiensten EW1018. Het is daarbij belangrijk de adressering 'Schadedossiers Eurocheques' te vermelden. Rabobank Nederland verzorgt de doorleiding van de dossiers naar Interpay/SBC. Als bewijs van ontvangst stuurt Interpay/SBC het blauwe blad van formulier 3126 'Schademelding eurocheques', voorzien van een 9-cijferig dossiernummer (b.v. 059601234), terug naar de bank. lokale banken vorige week ont vingen, is de benodigde tijd nader uitgewerkt. Als de Beleids Voorbereidings Commissie (BVC) Cliënten Advies volgende week positief adviseert, gaat eind september ook de actie 'Rabo TotaalPakket' lopen. De doelgroepen zijn houders van de Rabocard, de Totaalrekening en de Topcard. In totaal benaderen circa 10.000 cliëntadviseurs 300.000 klanten. De vier testban- ken schatten in dat het adviesge- sprek van de cliëntadviseur met de klant ongeveer 25 minuten zal duren. De back-office werkzaam heden kosten twintig minuten tot een half uur. Volgens de testban- ken zou deze tijd kunnen worden verkort door een gespecialiseerde kracht de back-office werkzaam heden te laten uitvoeren. De lokale banken krijgen het marktbewerkingspakket Rabo TotaalPakket, als de BVC instemt, in de laatste week van juli. In dit pakket staat ook meer informatie over de benodigde tijd. Verkoopondersteuning Cliënten Advies f (040)217 70 08 Cliënten Advies Het concept van de informatiemap De actie Winterreizen, waaraan de Rabokrant van 19 juni voor het eerst aandacht besteedde, biedt de klant de mogelijkheid een informatiepakket aan te vragen. Om dit pakket de kwaliteitsuit straling te geven die het verdient, komt binnenkort een informatie map beschikbaar. De map heeft een algemene glossy vakantie-uit straling en is niet alleen te gebrui ken voor de actie winterreizen, maar ook voor toekomstige acties. Hij is gemaakt van stevig karton en de binnenzijde bevat een speciale ruimte voor het visi tekaartje van de reismedewerker. De informatiemap straalt de cor- porate identity van Rabobank Reizen uit, het grootste reisbu reau van Nederland. Rabobank Reizen streeft kwaliteit en opti male service na door samenwer king met de grootste en meest gerenommeerde touroperators. In een tijd waarin een aantal tour operators failliet is gegaan, is dat een belangrijk verkoopargument. De informatiemap is te bestellen in Best. De richtprijs is 1,- en het artikelnummer (9)80316. Verkoopondersteuning Reizen 7 (040)217 66 41 Eigen Huis Dit blauwe exemplaar moet de bank bij het eigen dossier bewa ren. Bij vragen of klachten over een bepaald dossier moet ook altijd dat nummer worden door gegeven. Vragen of klachten over een dossier kan de bank recht streeks richten aan Interpay/SBC, postbus 30500, 3503 AH Utrecht of telefonisch (030)283 64 41 Cards en Chartale Betaaldiensten in Eindhoven werkt de dossiers, waarvan de ontvangstbevestiging door de afdeling Risicobeheer is verzonden, af. Aangezien alle werk zaamheden zijn overgeheveld naar Interpay/SBC worden terugvorde ringen, verzoeken om aanvullen de informatie, uitkeringsadviezen etcetera rechtstreeks aan de plaat selijke bank gericht. In geval van een meningsverschil tussen de aan gesloten bank en Interpay/SBC kan de bewuste kwestie schrifte lijk worden voorgelegd aan Cards en Chartale Betaaldiensten EW1018 te Eindhoven. Card en Chartale Betaaldiensten 7 (040)217 64 27 De functie van een medewerker commerciële binnendienst wordt steeds zwaarder. Om de hypotheekadviseurs optimaal te kunnen ondersteunen, wordt van de medewerker niet louter administratief werk verwacht, maar ook productkennis en commerciële vaardig heden. Het segment Eigen Huis van Rabobank Nederland is daarom gestart met een speciale opleiding voor de medewerkers commerciële binnendienst. De eerste groep heeft de cursus net afgesloten. De opleiding duurt negen dagen. Tijdens die periode werken de cursisten een zwaar programma af. De eerste dagen zijn bedoeld om vooral de productinhoudelij- ke kennis op te vijzelen. Daarna komen alle facetten van het vak aan bod. Zoals het voorbereiden van marktbewerkingsactiviteiten, selecties maken in het programma CRP, bellen met klanten, het mee denken met de organisatie en het formuleren en presenteren van verbeteringsvoorstellen. "Veel geleerd", zegt cursist Ad de Winter van de Rabobank Zwijn- drecht. "Voor mij was vooral het bellen nieuw. Tevredenheidstele foontjes, after-sales, maar ook missertelefoontjes, die je pleegt als een klant niet voor de Rabo bank heeft gekozen. In het begin vond ik die telefoongesprekjes moeilijk. Je bent bang dat je niet op alle vragen een antwoord weet. Of dat de klant boos wordt. Maar meestal reageert de klant heel vriendelijk. En vinden ze het prettig wanneer je belt." Ook Laura van der Veen- Heemskerk van de Rabobank Binnenmaas is enthousiast over de cursus. "Bij onze bank had de commerciële binnendienst geen commerciële taak en slechts zel den contact met klanten. Maar daarin komt verandering", voor spelt Van der Veen-Heemskerk. Tijdens de cursus leerde ze hoe ze verbeteringsvoorstellen aan de commercieel manager moest pre senteren. En in de praktijk heeft ze die vaardigheid al toegepast. "We hebben een aantal zaken voorgesteld: het uitvoeren van de actie huren-kopen, het invoeren van after-sales gesprekken, het invoeren van het signaalkaarten- systeem en het invoeren van een agendabeheersysteem, zodat ieder een weet heeft van de afspraken van een ander. De commercieel manager is razend enthousiast over onze voorstellen. Na de vakantie gaan we hard aan de slag." Inmiddels is de tweede groep cur sisten met de opleiding begonnen. Na de zomer begint nog een aantal opleidingen. Medewerkers kun nen zich voor deze cursus aanmel den met het inschrijfformulier op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Eigen Huis 7 (040)217 76 91

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3