°4 07 Informatiecampagne voor alle medewerkers van Cliënten Advies Geslaagde adviseurs Afspraken in het peloton Tevredenheidsmeter toetst mening klant Hoogtepunt: grote manifestatie in september Onderzoek naar beleving van Visie '98 verloopt goed 19 9 6 Laura bulletin ook op cd-rom/ diskette formule Rabobank Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 44 Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies, dat een sleutelrol speelt in de realisatie van Visie '98, is een informatiecampagne begonnen voor alle twaalf duizend medewerkers. De campagne vormt een onderdeel van de Strategie Cliënten Advies en krijgt een hoogtepunt tijdens een mani festatie voor alle medewerkers in september aanstaande. kerde vuurtje ook in vakantietijd brandend te houden, ontvangen de medewerkers van Cliënten Advies half juli een tweede uiting in de sfeer van zomer en vakantie. De individuele medewerker is bepa lend voor het slagen van het ver anderingsproces dat zich binnen Cliënten Advies moet voltrekken. Daarom start het segment de campagne die moet bijdragen aan Het onderzoek naar de voortgang van de invoering van Visie '98 ver loopt naar wens. Dat zegt Cees van der Velden, namens Projecten Aan gesloten Banken nauw betrokken bij het onderzoek. Sinds afgelopen maandag worden ook medewerkers van Rabobank Nederland en de gelieerde instellingen ondervraagd. De vraaggesprekken staan onder leiding van een ervaren intervie wer van een extern onderzoeks bureau. Gedurende één uur stelt hij vragen over de manier waarop Visie '98 binnen de centrale bank wordt beleefd. Daarnaast gaat hij in op de belemmeringen die men ziet bij het tijdig en optimaal uit werken van Visie '98. Ook aan bod komen de acties die Rabo bank Nederland en de dochters zouden moeten ondernemen, of juist zouden moeten laten, om Visie '98 goed in te voeren. Het onderzoek binnen Rabobank Nederland volgt op de interview rondes die de afgelopen weken bij de lokale banken hebben plaats gehad. Inmiddels is op 27 banken met ongeveer 160 personen gespro ken. Daarbij zijn voorzitters en direcnistratieve medewerkers. De uitkomsten worden nu verwerkt en geanalyseerd. Naar verwachting komen de resultaten in de loop van deze maand beschikbaar. de beoogde veranderingen. De cam pagne heeft twee doelstellingen: bevestiging van het belang van de rol van de medewerker voor de bank én van de sleutelrol van de medewerkers in de toekomst van het segment. Als eerste stap krijgen alle medewerkers van Cliënten Advies een organizer die exclusief voor het segment is ontwikkeld. Deze eerste mailing bevat de kaft en een uiteenzetting over strategie en commerciële formule van het segment Cliënten Advies, met spe ciale aandacht voor de rol van de medewerker. Na deze eerste afle vering volgen er regelmatig (vak technische) aanvullingen. Zo ont staat geleidelijk een 'handboek Cliënten Advies'. De organizer ontwikkelt zich zodoende naast de agendafunctie tot een op maat gesneden 'collega' van de segment- wijzer. Hij vormt de rode draad in de campagne en garandeert conti nuïteit in de communicatie. Om het door de organizer aangewak- ....draagt bij aan de realisatie van Visie '98 Begin augustus gaan de uitnodi gingen voor de septemberbijeen- komsten de deur uit. Tijdens deze bijeenkomsten, die het hoogte punt van de campagne vormen, worden de veranderingen binnen het segment gevisualiseerd. De pre cieze invulling van de manifestatie blijft nog een verrassing. Ook na september gaat de informatievoor ziening door en krijgen medewer kers aanvullende vaktechnische informatie voor de organizer. Cliënten Advies <^1040)217 70 08 De geslaagden van bet allereerste traineesbip Financiële Advisering voor huidige medewerkers ontvingen vorige week bloemen en hun cer tificaten. Na vier maanden bard werken hebben zij het hele basispro gramma van de opleidingsplanner Financiële Adviseur doorlopen. Voor het volgende traineeship zijn nog enkele plaatsen vrij. P&O consult (040)217 62 84 Over wielrennen doen soms de meest fantastische verhalen de ronde. Als betrokkene geloof je vaak je oren niet. Je vraagt je af waar ze het allemaal vandaan halen. Als we de geruchten van de afgelopen weken mogen geloven, is de Rabo- bankploeg volgend jaar minstens twee keer zo groot. Het zou (vrij wel) zeker zijn dat Armstrong vol gend jaar bij ons komt rijden. Maar ook Blijlevens, de Belg Nelissen, Jonker, zelfs Ziille en nog wat andere namen. Als de Rabobank besloten heeft de portemonnee zo wijd open te zetten, zou iemand mij dan willen bellenDan weet ik het tenminste ook. Een andere veronderstelling is dat in bet peloton afspraken worden gemaakt. Zoals tijdens de wande letappe van afgelopen dinsdag. Nu leek het wel een niet-aanvals- verdrag, maar het was geen afge- doorTheo de Rooy sproken werk. Zoiets ontstaat zonder dat iemand er een woord aan vuil maakt. Heel wat ploegen zitten te wachten totdat iemand het initiatief neemt, maar nie mand durft. Het waarom valt niet te verklaren. Ploegleiders weten het niet. Renners niet en journa listen al evenmin. Voor de toe schouwer moet bet vreselijk saai zijn. Het gekke is dat iedereen dat ook weet. Maar geloof me, er komt nog genoeg spektakel de komende weken. Cliënten Advies Met de Tevredenheidsmeter Cliënten Advies kunnen lokale banken zelf meten of de klanten van het segment Cliënten Advies content zijn over de dienstverlening. Aan de hand van de meter wordt de klant gevraagd wat hij vindt van onder meer de service van de bankmede werkers, de fysieke aspecten van het kantoor, de bediening en de vei ligheid van de geldautomaat. Rabofacet/Spectrum voert de schrif telijke enquête uit onder vijfhonderd klanten per kantoor. Lokale banken krijgen zo een representatief beeld van de mening van alle actieve rekening houders, in tegenstelling tot som mige andere klanttevredenheids- onderzoeken. In de vraagstelling zijn de elementen van de PSD-formu- le opgenomen."De resultaten van de enquête komen in een rapport en geven heel concrete aanknopings punten voor aanpassing en veran dering", aldus Theo van der Heijden van Rabofacet/Spectrum. De kern van het rapport is een grafische pre sentatie in kleur van de Rabobank klanttevredenheids-index. Tegelijk met de opdracht voor het onder zoek krijgen de lokale banken een uitgebreide handleiding voor het organiseren van een Workshop Klanttevredenheid op de bank. Van der Heijden: "De cliëntadviseurs leveren tijdens die workshop een actieve bijdrage aan het opzetten van concrete acties om de klanttevre denheid te verbeteren. Dat maakt de medewerkers meer betrokken." Rabofacet/Spectrum bouwt een data base op van de resultaten van alle onderzochte banken. Deze database levert referentiecijfers voor de ben- chmarking met de beste scores van andere Rabobankkantoren. Lokale banken kunnen direct opdracht geven voor het onderzoek via onder staand telefoonnummer. Ook kun nen zij hier een informatie-brochure opvragen. Rabofacet/Spectrum 7 (040)217 71 45 Naast een gedrukte versie, krijgt LAURA bulletin 43 ook een elek tronische versie. Volgende week verschijnt het bulletin voor de eerste keer op de wekelijkse cd- rom/diskette. Het LAURA bulle tin staat onder de rubriek Rabokrant. Toekomstige bulle tins verschijnen eveneens op cd- rom/diskette.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1