'Samen sterk staan voor positie in zakelijke markt' Overzicht verschenen circulaires afgeschaft f Reus van het Middenmarktteam Den Haag: AGENDA week 26 Relatiebeheer Niet veel Nederlanders zullen het statige Den Haag direct associëren met industrie en handel. Toch bieden de Haagse burelen van de loka le bank sinds kort huisvesting aan een zogenoemd middenmarktteam. Het is zijn taak om het marktaandeel van de Rabobank in de handel, industrie en dienstverlening drastisch op te krikken. De voornaamste drijfveer voor dit bovenlokale team, aldus medewerker van het eerste uur Jan Reus: "Samen sterk staan. Met andere woorden: door gemeen schappelijke inspanning van lokale banken en Rabobank Nederland de positie van de bank in dit deel van de zakelijke markt verbeteren. Het voordeel is voor de lokale banken." De Rabobankorganisatie, in be paalde kringen nog wel eens ver sleten voor een enigszins stoffige moloch, heeft zich de afgelopen jaren in hoog tempo ontwikkeld tot een geduchte partij op het speelveld van de concurrentie. In de categorie kleinere bedrijven - met minder dan twintig medewer kers- is de bank inmiddels markt leider. Ook de zeer grote bedrijven weten inmiddels de weg te vinden naar de Rabobank. Alleen de groei van het marktaan deel in de bedrijven tussen klein en zeer groot loopt nog achter bij de ambities van de bank. Deze zogenoemde middenbedrijven ver vullen een spilfunctie in de Nederlandse economie, hebben veel relaties met zowel het groot als het kleinbedrijf en zijn over het algemeen zeer rendabel. Afgezien van de opbrengsten, leveren der gelijke bedrijven in de portefeuil le een aantal andere, niet te onder schatten voordelen op. Het houdt de concurrentie -traditioneel ste vig in het zadel in deze branche- uit de buurt. De laatste tijd heeft deze namelijk haar jachtterrein verlegd naar de agrarische sector. Bovendien levert het een positieve bijdrage aan het imago. "Er is sprake van een upgrading", stelt Reus. "Dat straalt uit op de totale organisatie en op de lokale banken. Het maakt de klant niet uit wie hem bedient, als het maar goed gebeurt. Hij ziet de Rabo bankorganisatie namelijk als een totaalbedrijf en niet als een con glomeraat van zelfstandige ban ken. Is hij tevreden over de bank, dan vertelt hij dat weer aan zijn relaties." In totaal zullen dit jaar zo'n tien teams actief zijn op de middenmarkt, die zich voorname lijk bevindt in stedelijke agglome raties met een relatief sterke con centratie in het westen van het land en in het oostelijk grensge bied. De gedachte achter deze bin nen de Rabobankorganisatie tamelijk onorthodoxe aanpak, is dat bundeling van krachten tijd en geld scheelt. In verreweg de meeste gevallen brengt een 'eigen' middenmarktcapaciteit onevenre dig hoge kosten met zich mee van wege de grote verscheidenheid aan bedrijven in deze markt en de expertise die dat vraagt. De mid- denmarktklant is gevoelig voor adviezen, hetgeen frequent con tact noodzakelijk maakt. "Daar om is ervoor gekozen deze bedrij ven niet vanuit het Centrale Bankbedrijf te bedienen, maar door een team, dat is gestatio neerd in de regio en klanten werft voor verschillende banken." De afspraken zijn -en dat geldt ook voor de andere middenmarkt- teams en samenwerkende ban ken- vastgelegd in een convenant voor een periode van vijf jaar. Zo benaderen Reus en zijn collega's Jos Petrarka en Erik Minnema Jan Reus (r),Jos Petrarka (l) en Erik Minnema van het middenmarkt team Den Haag. (Foto: Benelux Press) klanten altijd pas na overleg met de lokale bank. "Daar zit specifie ke kennis die goud waard is. Ze weten precies of een potentiële klant al eerder is benaderd en of hij al -hoe kleinschalig ook- zaken doet met de Rabobank." Deze aanpak resulteerde in de eerste maand van het bestaan van het team Haaglanden in een lijst met een kleine duizend potentials, die nog dagelijks groeit. Reus: "In principe draagt iedereen in de organisatie nieuwe klanten aan. Als het nodig is vallen wij terug op de deskundigheid van Rabobank Nederland. Deze samenwerking en wisselwerking leveren een nuttige bijdrage aan het totstandkomen van de feite lijke commerciële relatie tussen klant en bank. Het voordeel is voor de lokale banken, terwijl de organisatie er als geheel sterker van wordt." Projectgroep Middenmarkt C (030)216 29 11 Er is nogal wat verwarring over het wel of niet verschijnen van het maandelijks overzicht van circu laires. Zoals al eerder is gemeld zijn de overzichten met het verschij nen van de Rabokrant per 1 mei 1996 afgeschaft. Voortaan wordt elke vrijdag in de rubriek 'agenda' 01/506 11/108 22/172 31/172 43/1200 51/249 61/215 02/97 13/838 24/450 31/173 43/1201 51/250 04/16 15/66 24/451 31/174 43/1202 04/17 15/67 24/452 31/175 43/1203 15/68 44/7 14/333 16/801 16/802 melding gemaakt van de in die week verschenen circulaires. Achter de titels staan tussen haakjes ver meld het rubriek- en volgnummer. Echter, zeker in de eerste weken heeft de krant niet op de juiste wijze aandacht aan deze materie geschonken. Daarom volgt hier (voor de laatste keer) een nummerover zicht van de vanaf I mei tot en met 24 juni verschenen circulaires. Circulaires Z (040)217 50 09 Bedrijvenadviesgroep 626401 'Geest lijkt uit fles door ver schillende standaards' 626502 Volgende vraag graag Cliënten Advies 626501 Eurocheque op z'n retour 626502 Volgende vraag graag Eigen huis 626302 Actueel tarief variabele rente roept vragen op 626404 Differentiëren bij verlengen of oversluiten hypotheken Elke vrijdag vindt u in deze krant een over zicht. Als u dat uitknipt en bewaart, heeft u alles op een rijtje waar u later eventueel nog iets mee wilt doen. Het overzicht is ook handig bij de agenda van het werk overleg. Voor een uitgebreide handleiding verwijzen wij naar het artikel Agenda (618515) op de diskette/cd-romm, die uw systeembeheerder op Laura Lan of Stand Alone heeft geïnstalleerd. Actiepunten Alle medewerkers 626105 ANW-hiaatverzekering: positief advies CAAR 626301 Vorstelijke onthaal voor relaties op Prinsjesdag 626406 Papierbesparing tot acht keer hoogte Domtoren 626407 Circulaire over de ANW-hiaat verzekering (13/839) 626509 Razende reporters verslaan Tour de France op Internet 626510 Rabobank neemt Gilde beheer maatschappij over 626512 Automatische incasso geldleningen van De Lage Landen Autolease 626513 'Organisatie moet mogelijkheden veertigplussers beter benutten' 626514 Brochure over bestrijding van veelvoorkomende criminaliteit Bedrijvenadviesgroep 626402 Belangstelling Cijfers &c Trends blijft fors achter 626505 Plantarium '96: alle kans om een boom op te zetten Bedrijfsvoering 626103 Invoering FRIS loopt gesmeerd 626207 Afschrijvingskosten (onroeren de zaken (22/172) 626504 Aanmelden HEAO-BE en -CE nog tot 15 augustus Cliënten 626101 626102 626201 626303 626408 626515 Advies Rabo TeleSparen: binnen vijf minuten spaartegoed te pakken (31/175) Met vernieuwde Rabofoon: nu ook transacties mogelijk (43/1203) Rekeningafschriften Betalen en Sparen in één enveloppe Bijsluiter samenvoegen reke ningafschriften Lijstwerk 12- tot en met 17- jarigen Betaalmogelijkheden Frankrijk op een rij Eigen Huis 626208 Nij kerks systeem koppelt vraag en aanbod aan elkaar 626403 Actiepakket Interpolis woon huisverzekering Management f 626504 Aanmelden HEAO-BE en -CE nog tot 15 augustus 626511 Video over fraude te vroeg verzonden Relatiebeheer 626304 Saldobegrotingsmodel nu op Windows Overige bewaarinfo Alle medewerkers 626104 Explosieve groei aantal Europassen 626202 Jaarlijks presentje ƒ300 belas tingvrij 626203 Mailing over dikke banden race in juli 626305 Rabobank sponsort Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media 626502 Volgende vraag graag 626503 Mensen 626506 Agenda week 26 626507 Overzicht verschenen circulaires afgeschaft Financiële advisering 626204 Administratie Rabo Koopsompolissen verhuist van Avéro naar Interpolis 626205 Introductie Holland Tactimix zeer succesvol verlopen 626206 Particulier hecht veel belang aan goed beleggingsadvies Management 626405 Interpolis onderneemt actie na 'goed gesprek' in Sint-Oedenrode Relatiebeheer 626508 'Samen sterk staan voor positie in zakelijke markt

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2