'Geest lijkt uit fles door verschillende standaards' Actiepakket Interpolis woonhuisverzekering Actie pinnen en chippen in vakbladen en op de radio langstelling Cijfers Iprends blijft fors achter Pair Play prijs voor Danny Nelissen 19 9 6 Jos de Haas over verschil tussen Chipper en Chipknip: u n'eHoD°Qt 'KI Besteltermijn sluit op 2 juli Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 39 Bedrijvenadviesgroep Bedrijvenadviesgroep De introductie van de Chipper, de Postbancaire stiefzuster van de Chipknip, heeft nogal wat vragen opgeroepen bij ondernemers en dientengevolge ook bij de banken. Want, wat zijn nu precies de ver schillen en overeenkomsten tussen beide chipkaarten? En welke is de beste? Projectmanager Cards en Chartale Betaaldiensten Jos de Haas stopt met zijn antwoord de geest van ongerustheid terug in de fles, de dop er stevig op. "In het dagelijks gebruik is er tussen de Chipknip en de Chipper weinig verschil. Wel heeft de Chipknip zich intussen ruim schoots bewezen. Over de Chipper is tot dusver vooral gepraat." "De Chipper en de Chipknip zijn multifunctionele chipkaarten waar mee de klant een aantal zaken kan afwikkelen. Elektronisch betalen is er daar één van, een andere is bijvoorbeeld het sparen van elek tronische zegels", vertelt De Haas. "De verschillen zitten vooral in de techniek en de standaards. Dat geeft de indruk dat de geest uit de fles is, maar dat valt alleszins mee." Hij trekt een parallel met het spoorwegnet. "Over de hele wereld heeft dit dezelfde breedte, behalve in Rusland. Je kunt er uren over discussiëren wat beter is, maar feit blijft dat de trein rijdt, ook bij de Russen. Hetzelfde geldt voor girobetaalkaarten en eurocheques. In Nederland is er ogenschijnlijk geen verschil. Pas over de landsgrenzen komt dat naar voren." Argumenten die pleiten voor de Chipknip zijn vol gens hem de betrouwbaarheid en het feit dat deze 80% van de markt dekt. "In Arnhem zijn meer Bedrijvenadviesgroep Jos de Haas: "In het dagelijks gebruik is er nauwelijks verschil tussen de Chipper en de Chipknip. (Foto: Van de Meidenhof) dan een miljoen transacties ver richt, waarbij niets fout is gegaan. Ondernemers die kiezen voor de Chipknip weten al meer dan een jaar wat hen dat gaat kosten. De Chipper is nog niet grootschalig getest, evenmin zijn de onderne- merskosten bekend. Bovendien heeft 80% van de Nederlanders een relatie met een Chipknip- bank. Ongeveer 50% doet zaken met de Postbank. En -minstens even belangrijk- de Arnhemse proef leverde twee belangrijke conclusies op: ondernemers wil len een geïntegreerde pin/chipau tomaat en consumenten willen de Chipknip en pinpas in één. Beide zaken worden deze herfst gere geld. Postbankklanten kunnen straks ongetwijfeld hetzelfde, alleen wanneer is nog de vraag." De Postbank heeft zes tot zeven miljoen passen in omloop tegen de gezamenlijke banken zo'n der tien miljoen. Volgens De Haas is dat verschil overigens geen reden om er nu maar voetstoots vanuit te gaan dat de Chipper het pleit op voor hand heeft verloren. "Zoals wel vaker is gebleken, moeten we de Postbank niet onderschatten. Ik ben van mening dat we dan ook maximaal ons best moeten doen in de marktbewerking voor betaalautomaten en kaarten. Bij onze eigen relaties, maar zeker ook bij met de ING en de Postbank gedeelde relaties. Daar liggen de scoringskansen." Cards en Chartale Betaaldiensten Y (040)277 60 41 Laat je klanten pinnen en chippen met één apparaat: de combi-betaal automaat. Dat is de kern van de nieuwe reclamecampagne van de Bedrijvenadviesgroep die morgen begint. De doelgroep bestaat uit eigenaren van toonbankbedrijven die nog geen betaalautomaat hebben maar wel over de aanschaf denken omdat ze de toekomstige voorde len van de combi-betaalautomaat onderkennen. De campagne is de komende tijd te zien in diverse vakbladen en te horen op verschillende radiozenders. De eerste kleurenadvertentie staat morgen -over een hele pagina- in een van de vele vaktijdschriften die worden ingezet. In juli komen daarbij zoveel mogelijk opvallen de achterpagina's van bijna alle MKB-vakbladen (ongeveer twin tig). Vanaf maandag klinken op Radio 1,2,3 en de drukbeluister- de regionale omroepen dertig seconden durende commercials. In de verschillende versies komen onder andere een winkelier, een technisch dienstverlener en een bijdehante jongen aan het woord, die nuchter praten over het gemak van de combi-betaalautomaat. Muzikale afsluiter is natuurlijk 'You'll never walk alone', in een van de gloednieuwe uitvoeringen. De combi-campagne gaat vanaf september naadloos over in een „M... fff* S ij heeft voor pinnen en chippen genoeg j aan één automaat, hij aan één arm. campagne voor de Chipknip betaalautomaat. Om duidelijk te onderstrepen dat voor de kleine betalingen de toekomst aan de Chipknip is. Bedrijvenadviesgroep r (040)217 7¥04 Minder dan de helft van de lokale banken heeft tot dusver Cijfers Trends besteld. Als hierin de komende twee dagen geen ver andering komt, blijft een groot deel van de ondernemers dit jaar verstoken van deze alom gerespecteerde branchestudie van de Rabobank. Dat blijkt uit informatie van Eigen Huis Verkoopondersteuning Bedrijvenadviesgroep. Nogal wat banken weten niet precies hoe veel exemplaren ze van Cijfers 8c Trends moeten bestellen, om dat er ook een res- ponsmogelijkheid in de Rekening Coulant Courant zit. Deze be treft echter alleen de vraag of een onderne mer meer wil weten over zijn branche. De bank bepaalt zelf of ze een deelbrochure of eventueel een kopie toestuurt. Om Cijfers 8e Trends tijdig in huis te hebben, zodat de relaties daadwerke lijk een exemplaar krij gen, is bestellen vóór 2 juli noodzakelijk. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Onder het motto 'Eigen huis, een eigen actie' ontvangen de banken een dezer dagen een actiepakket van Interpolis. Hypotheekklanten die een woonhuisverzekering afsluiten bij Interpolis krijgen namelijk het eerste jaar een premiekorting van 50%. De actie sluit aan op 'Offensief '96'. 'Offensief'96' is bedoeld om het aan tal schadeverzekeringen per parti culiere verzekeringsklant te verho gen. Een groep geselecteerde klanten krijgt een forse korting aangebo den bij het afsluiten van een nieu we schadeverzekering bij Interpolis. Op verzoek van veel lokale banken en het segment Eigen Huis wordt de actie nu uitgebreid: klanten die een offerte voor een hypotheek bij de Rabobank aanvragen en tegelij kertijd de woonhuisverzekering bij Interpolis afsluiten, krijgen een kor ting van 50% over de premie van deze Uitgebreide Gevaren Verzekering (UGV) gedurende het eerste jaar nadat de verzekering is afgesloten. De actie loopt van 1 juli 1996 tot 1 januari 1997. Het aanbod kan tijdens elk hypotheekgesprek ter sprake worden gebracht, maar is niet gekoppeld aan de daadwerke lijke verkoop van de hypotheek. Het aanbod blijft gelden, ook als de hypotheek niet doorgaat. Een voordeel voor de klant, maar ook voor de bank, want met dit aanbod houdt de bank de klant weg van assurantie tussenpersonen die naast de verzekering maar al te graag ook de hypotheek willen verkopen. Daarnaast geeft de bank de klant wellicht net het duwtje dat nodig is om voor de Rabobank te kiezen. Ook heeft de bank een opstapje voor de afzet van andere verzeke ringsproducten. Speciaal voor deze actie stelt Interpolis drie prijzen be schikbaar voor de best scorende banken: een geheel verzorgd week einde naar Monaco voor twee per sonen; een tweedaags bezoek aan Thermae 2000 in Valkenburg voor twee personen, twee VlP-toegangs- kaarten voor een thuiswedstrijd van Ajax in de gloednieuwe Amsterdam Arena. De winnende banken worden bekend gemaakt op de Verkopersdag '97. Eigen Huis C (040)217 76 91 Wielrenner Danny Nelissen van de Rabobankploeg ontvangt mor gen de Fair Play prijs. Zijn oom, de tv-verslaggever Jean Nelissen, reikt het beeldje 'De Handdruk' aan hem uit. De 25-jarige Limburger krijgt de prijs van het Nationaal Comité Fair Play omdat hij het afgelopen seizoen heeft getoond over een groot doorzettingsvermogen te beschikken. Nelissen werd vorig jaar wereldkampioen bij de ama teurs, nadat hij het jaar daarvoor had gekampt met hartproblemen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1