26 06 Centen, ziel en zaligheid onvoldoende voor het MKB 1 forstelijk onthaal voor aties op Prinsjesdag Wielerplan in beeld In een wip een VIP... Notionoal MKB-debat: cultuuromslag nodig 19 9 6 BANK(| beeld Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 38 Bedrijvenadviesgroep "Ondernemers hebben hun centen, ziel en zaligheid in hun bedrijf gestoken, maar het zijn geen lange tcrntijnstratcgen", aldus scheidend MKB-voorzitter Kamminga tijdens het nationaal MKB-debat. Volgens het MKB vereist dat een ware cultuuromslag, onder meer te bereiken door een betere samenwerking met HBO-instellingen en universitei ten. Dat zijn de voornaamste conclusies uit het debat. Kopstukken uit de politiek, het MKB en het bedrijfsleven, onder wie hoofddirectielid Wim van den Goorbergh, discussieerden afgelopen maandag over de toekomst van ondernemend Nederland. Het nationaal MKB-debat in Den Haag. (Foto: Benelux Press) Cliënten Advies Die toekomst ziet er rooskleurig uit, aldus minister president Kok in zijn openingswoord. Toch is vergenoegd achteroverleunen er niet bij. Wil het MKB gezond het fin de siècle uit en de volgende eeuw in, dan komt het vooral aan op een strategische visie, samen werkingsverbanden en bundeling van krachten. In de barre winter van '96 stond ondernemend Nederland hoog op de politieke Met de Tour de France op komst besteedt Bank in Beeld deze week aandacht aan het Rabo Wielerplan. Bondscoach Gerrie Knetemann geeft zijn mening en lokale banken laten zien hoe zij actief inhaken op het Wielerplan. Verder blikt Rabobankploegleider Theo de Rooy vooruit op de Tour de France en meldt Rabobank Nederland wat de wielerplan- nen zijn na dit evenement. Bedrijvenadviesgroep Op de VIP-tribune zitten zondag bij de eerste Touretappc in Den Bosch vijf extra gelukkige VIP's met partner: de winnaars van de Rabobank Tourprijsvraag uit de Rekening Coulant Courant van juni. De geluksvogels, uiteraard alle maal ondernemers, zijn klanten van de banken Heeswijk-Dinther, Meersscn, Oosterhout (N.B.), Schagen en Twello. Zij deden mee met de telefonische prijsvraag voor Rabobank Credit Card-houders en wonnen in een wip een dagje als Tour-VIP. agenda. Den Haag introduceerde voor 800 miljoen aan maatrege len om de economische ontwikke lingen in het midden en kleinbe drijf verder te stimuleren. Fundament De overheid ziet het MKB als het fundament van de economie. Van alle particuliere bedrijven in Nederland behoort 98% tot het MKB, dat eveneens 60% van de werkgelegenheid voor haar reke ning neemt. Dit jaar verwacht de sector 60.000 nieuwe banen te kunnen scheppen. "Toch zijn de komende jaren grote inspannin gen nodig om het MKB gezond te houden", stelde Kok. "Het komt daarbij aan op innovatie, kennis en een dynamischer ondernemings klimaat." Dat vereist volgens Kamminga en zijn opvolger prof. dr. ir. N. Wijnolst een complete cultuuromslag: van een herverde ling van inkomen naar een inno vatieve, sterk ondernemende cul tuur. De oplossing ligt grotendeels in het onderwijs, meent het MKB. Kort voor het debat tekenden Wijnolst en drs. A. van der Hek, voorzitter van de HBO-raad, een convenant waarin is vastgelegd dat studenten hun laatste studie jaar niet meer in de schoolbanken hoeven door te brengen, maar De bedrijvenadviseurs belden afge lopen maandagochtend de win naars en nodigden hen uit voor de officiële prijsuitreiking die mor gen bij de vijf banken plaatsheeft. De gelukkigen ontvangen dan ook een exclusief voor de Rabo Wielerploeg ontworpen zomer- alvast de praktijk kunnen leren in het bedrijfsleven. Ondernemers halen op die manier de kennis in huis om het hoofd boven water te houden in het steeds sterker wor dende internationale krachten veld. Onderwijs "Er is momenteel te weinig inter actie tussen het onderwijs en ondernemingen, waardoor het de vertaalslag van hoogwaardige technologie naar het bedrijfsleven mist", aldus Wijnolst. Hij is van mening dat Nederland, als het niet oppast, in hoog tempo voor bij wordt gestreefd door landen die geheel ten onrechte vaak wor den versleten als arm en onder ontwikkeld, zoals India en Indonesië. "Het beeld van de mens achter de rijstkom is al lang achterhaald. Aan de andere kant van de wereld ontwikkelen eco nomieën en landen zich in razend tempo tot innovatieve, sterk con currerende partijen op de wereld markt. Als wij deze race willen bijhouden zal het roer drastisch om moeten. Het komt erop neer jack. Oscar Sweep, marketeer bij het segment, coördineert de actie: "We hebben in totaal ongeveer 260.000 mailingen verstuurd. Aardig wat lezers van de Courant maakten gebruik van het aanbod om voor 27,50 tot 1 januari vol gend jaar een Rabobank credit card te nemen. Tot nu toe kregen we ongeveer vijftienhonderd ant woordformulieren binnen en in de helft van de gevallen werd meteen een creditcard aangevraagd." Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 dat de overheid koopmansgeest moet bevorderen, terwijl het onderwijs veel beter moet inspelen op de ondernemingsgeest.Hoofddirectie lid Wim van den Goorbergh stel de dat de kwaliteit van onderne merschap de beslissende factor is voor het succes van het MKB. "Het gaat daarbij vooral om een strategische visie op de toekomst." Bedrijvenadviesgroep Z (040)217 70 04 De Rabobank grijpt dit jaar de presentatie van de miljoenennota aan om ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf, grote zakelij ke relaties, accountants, politieke bemiddelaars en Kamers van Koophandel de gelegenheid te geven met elkaar van gedachten te wisselen over de gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven. De discussies staan onder leiding van de Utrechtse hoogleraar Algemene Economie prof. dr. H. de Haan en zijn Tilburgse collega prof. dr. C. van Ewijk. Plaats van handeling: de hoofdkantoren van de bank in Utrecht en Eindhoven. Aanleiding voor deze presentatie is het succes van de vorige twee bijeenkom sten. Toen werden, tot leedwezen van veel andere banken, overigens uitsluitend relaties van banken uit de regio Utrecht uitgenodigd. Omdat de miljoenennota in brede lagen van de bevolking en zeker bij de zakelijke relaties van de banken met grote belangstelling American Express stuurt tijdens haar zomercampagne een mailing aan iedereen die vorig jaar American Express travellersche- ques heeft gekocht. Daarbij zijn ook Rabobank klan ten. Zij ontvangen het stripboek je 'De familie Doorzon op vakan tie'. Het boekje gaat in op de veiligheid van de American Express travellerscheques en noemt onder meer de Nederlandse ban ken als verkooppunt van de che ques. Klanten die voor minimaal 500,- travellerscheques van American Express kopen, krijgen gratis 25 Doorzon-ansichtkaar- ten aangeboden. De klant moet dan de antwoord kaart uit het boekje opsturen naar American Express, die deze bestelling verder afwikkelt. Advertenties in een groot aantal reismagazines en tv-commercials ondersteunen de American Express zomercampagne. tegemoet wordt gezien, stelt Rabobank Nederland dit jaar de bijeenkomst open voor alle ban ken en hun relaties. De Prinsjes dagpresentatie begint om 15.30 uur, kort na het uitspreken van de Troonrede door koningin Beatrix. Beide hoogleraren geven daarna hun visie op de miljoenennota, terwijl medewerkers van de Stafgroep Economisch Onderzoek de gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven toelichten. Deelnemers krijgen een exemplaar van de miljoenennota en de meest recente uitgave van het Economisch Kwar taalbericht. Na afloop is er een vorstelijk borrelbuffet. De kosten bedragen 145,- per deelnemer. Inschrijven kan tot 15 augustus met het formulier op de eerstvol gende diskette/cd-rom. Daarop staan eveneens het conceptpro gramma en een uitnodigingsbrief. Representatie (030)216 28 52

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1