24 06 bo TeleSparen: binnen vijf nuten spaartegoed te pakken Problemen rond premie ziektekostenverzekering eindelijk van de baan Invoering 'RIS loopt esmeerd Met vernieuwde Rabofoon: nu ook transacties mogelijk m Tienduizenden naar All-Holland Diary Show in Utrechtse hallen 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 36 Cliënten Advies Met de nieuwe spaarvorm Rabo TeleSparen kan de klant binnen vijf minuten over zijn spaartegoed beschikken. Dit is mogelijk omdat de transacties lopen via de ver nieuwde Rabofoon of Teleban kieren. De spaarvorm, waarvan de introductie in september plaatsheeft, is specifiek ontwik keld voor de jongere, goed opge leide en rentekritische klant. De rente op de rekening is relatief hoog. Rabo TeleSparen is een product dat zich kan meten met de spaar- producten van de direct writers. De producten van deze aanbieders scoren met name op de aspecten prijs en gemak. Dat ook Tele- Spaarders de hoogte van de rente én het gemak van het bedienings concept belangrijk vinden, bleek uit een proef met TeleSparen bij drie lokale banken. De nieuwe spaarrekening komt in de markt met een rente die voor saldi hoger dan 500 gelijk is aan de hoogste klasse van de Rendement Reke ning. Dit is overigens geen vaste koppeling. De vernieuwde Rabo foon speelt een grote rol bij Rabo TeleSparen. Stortingen kunnen via de Rabofoon, Telebankieren en het giraal circuit plaatshebben. Opna mes zijn mogelijk via de Rabo foon en Telebankieren. De klant kan zo gemakkelijk, snel en 24 uur per dag transacties uit voeren ten gunste of ten laste van zijn TeleSpaarrekening. Alleen de opening van de rekening en de eerste storting van minimaal ƒ500 wordt via de balie geregeld. De voorwaarden van Rabo TeleSparen zijn zoveel mogelijk gelijk gehou den aan die van de Rabobank Cliënten Advies Met de vernieuwde Rabofoon, die in september beschikbaar komt, kunnen klanten per telefoon ook transacties gaan verrichten. Vol gens een NIPO-onderzoek uit 1995 voorziet de Rabobank hiermee in een behoefte van de klant. In de huidige versie kan de klant alleen saldo- en transactie-informatie opvragen. Volgens het NlPO-onder- zoek vindt meer dan 25% van de Nederlanders het aantrekkelijk om bepaalde bankzaken telefo nisch af te handelen. Onder Ra bobank-cliënten was dit percen tage 23%. Vooral de afwikkeling van transactie-diensten via de telefoon is zeer gewild. De ver nieuwde Rabofoon is echter ook een eerste aanzet om een renda bel transactie- en informatieka naal voor diverse bankdiensten te realiseren. De ruimere bereik baarheid van bankdiensten en het verlagen van de distributiekosten zijn essentieel om de concurrentie te kunnen weerstaan. Veel bedrij ven bieden hun diensten aan via de telefoon. Met name de Postbank en ABN-Amro zijn zeer actief op de particuliere markt voor bankdien sten. Het is noodzaak dat ook de Rabobank zich op deze markt manifesteert. De Rabofoon zal een prominente rol vervullen in de marktbewerkingsactie Rabo TeleSparen. Uitgebreide informatie over de vernieuwde Rabofoon is te lezen in circulaire 43/1203, die vandaag bij de banken ligt. De circulaire is terug te vinden op de eerstvolgende diskette/cd-rom. Verkoopondersteuning Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 Rendement Rekening. Begin juli ontvangen lokale banken het marktbewerkingspakket, vandaag ontvangen de lokale banken circu laire 31/175, waarin meer infor matie staat over de introductie TeleSparen. De circulaire staat ook op de eerstvolgende disket te/cd-rom. Verkoopondersteuning Cliënten Advies f (040)217 70 08 Bedrijvenadviesgroep Van ruim tweeduizend medewerkers die deelnemen aan de collectieve ziektekostenverzekering is dit jaar nog steeds geen of een onjuiste pre mie geheven. Dit is het gevolg van de overheveling van het ziektekos tenpakket voor Rabobankmedewerkers van Interpolis naar de CZ- groep. Deze maand komt een einde aan dit probleem. De CZ-groep biedt nog deze maand alle gedupeerden haar excuses aan. Begin dit jaar bleek dat het admi nistratiesysteem van de CZ-groep flink afwijkt van de wijze waarop Interpolis de administratie aanle verde aan de salarisadministratie. Complicaties waren het gevolg. Zo konden alle gevallen waar sinds 1 januari mutaties zijn opge treden niet in het ziektekostensys teem worden verwerkt. Daardoor is van meer dan tweeduizend medewerkers een onjuiste of zelfs geen premie ingehouden. Het be drag, dat binnenkort wél zal wor den ingehouden, is inmiddels aanzienlijk opgelopen. Sommige me dewerkers hebben een achterstand van meer dan tweeduizend gulden opgelopen. Dit bedrag kan onmo gelijk in één keer worden inge houden. Vandaar dat een regeling is getroffen. De salarisadministra tie zal in alle gevallen waarin de correctie leidt tot een bijbetaling van meer dan één maandpremie een gespreide inhouding van het achterstallige bedrag toepassen. Heden ten dage kunnen de vlees geworden nazaten van het be faamde melkvee van Paulus Potter op een onverminderde belangstel ling rekenen. De All-Holland Dairy Show in de Utrechtse Vee markthallen trok afgelopen vrij- Vanaf de salarisbetaling in de maand juli wordt maandelijks een extra maandpremie ingehouden. Dat gebeurt net zolang totdat de medewerker het volledige bedrag over de maanden januari tot en met mei heeft betaald. Bedrijfsvoering dag en zaterdag tienduizenden bezoekers vanuit de hele wereld. Deze rundveeshow is daarmee uitgegroeid tot een internationale manifestatie van naam. De lokale banken bestelden meer dan 15.000 relatiekaarten. 7 Al bijna 380 banken werken met het nieuwe bestelsysteem FRIS, waarvan de invoering maart jongstleden begon. Biijna elke dag gaan meer banken er mee wer ken. De banken die met FRIS werken, kunnen op ieder gewenst moment van de dag de status van hun bestellingen volgen. Vanaf medio juli is de bestelpagina in M1RA niet meer beschikbaar. Betere informatievoorziening, maar ook het terugdringen van logistie ke kosten is een van de vele voor delen. Afleveren op diverse pak ketniveaus, snelle controles en overzichten, vrijwel alles is moge lijk in FRIS. In september begint de uitlevering van de nieuwe versie van FRIS (versie 1.1). Deze heeft onder meer de mogelijkheid om lokaal alle voorraden te registreren en auto matisch bestellingen te genereren. De invoering van een nieuw bestelsysteem betekent het af scheid van de bestaande bestel methode. Het vervallen van de bestelpagina in MIRA kan voor enkele banken tot problemen lei den. Die banken kunnen dat doorgeven aan de Klantenservice (040)219 55 55. Die werkt samen met de interne klant aan een oplossing. Rabofacet Fysieke Distributie 7 (040)219 55 55 Geen geld op de betaalrekening: even bellen en pinnen is weer mogelijk

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1