Rolverdeling tussen IRIS, Schreden Co. en IPB van belang voor lokale banken Actie Winterreizen meer service ge Rabobank Lezing Creemers over IT bij lokale banken Circulaires over filiaalstortingen en kredietverhogingen Rabokrant Meer nodig Financiële Advisering Bedrijfsvoering Mede op verzoek van banken besteedt de Rabokrant in het onder staande artikel aandacht aan de rolverdeling tussen IRIS, Schretlen 8c Co. en Rabobank International Private Banking (IPB). Wat kunnen banken en klanten van deze specialisten verwachten? Klanten wensen kwaliteit. Zolang de bank daarin kan voorzien, is er geen reden -behalve voor de gebruikelijke ondersteuning- IRIS, Schretlen 8c Co. of IPB in te scha kelen. De vermogenssituatie en/of fiscale en juridische positie van de klant kan echter zo complex zijn (of worden), dat die de lokale kennis en kunde ontstijgt. Soms ook biedt de bank onvoldoende continuïteit. Betreft de ingewik keldheid uitsluitend beleggingen, dan kan de bank kiezen uit twee opties. In het eerste geval blijft zij de klant helpen en doet zij een beroep op specialisten van IRIS Informatie en Advisering voor het: geven van telefonisch beleg gingsadvies maken van portefeuille-analyses begeleiden van maatwerkorders fungeren als klankbord voor de beleggingsadviseur van de loka le bank geven van presentaties en -in speciale gevallen- vervangen van de adviseur. De andere optie is dat de bank de advisering over commissionairs diensten (geen vermogensbeheer) in handen geeft van IRIS Beleg- gingsadvisering. Kosten: 35% van de provisie en een vast bedrag per jaar per klant- Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chantal van de Sande Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 depot (ƒ1.600 voor het eerste, 800 voor elk volgende). Het depot blijft bij de bank. Anders wordt het als de situatie van de klant erom vraagt verder te gaan dan alleen beleggingsadvies. Denk aan zaken rond fiscaliteit, pensioenen, schenkingen, succes sie of (r)emigratie. Dan is het raadzaam Schretlen 8c Co. of IPB in te schakelen. De klant moet in het eerste geval wel bereid zijn met een private bank te werken. Dat is zeker vruchtbaar bij een vermogen vanaf ca. 5 miljoen. Er zijn ook omstandigheden die het zinvol maken Schretlen Si Co. al vanaf circa 1 miljoen in te schakelen. Bijvoorbeeld als: de klant een complexe financië le en/of fiscaal-juridische situatie kent (vaak bij DGA's); er (mogelijk) sprake is van con- Cliënten Advies currentie met andere private banks, als Mees Pierson of Van Lanschot, al dan niet op voor spraak van de accountant/fisca list van de klant; de klant uit privacy-, veilig heids- of statusoverwegingen niet bij een lokale bank wil bankieren; de klant overweegt zijn onder neming te verkopen of over te dragen aan opvolgers. Vervolgens stelt een vermogens planner van Schretlen Co. een Persoonlijk Vermogensplan samen. De uitvoering van het plan gebeurt door Schretlen Co. Zij opent de nodige rekeningen en de afdeling Vermogensbeheer Si - advies voert voor wat betreft het vermogensvraagstuk het relatie beheer. Per kwartaal ontvangt de lokale bank een deel van de door Schretlen Si Co. gegenereerde baten: 50% van de bruto effec tenprovisie en 30% van de bruto optie/futuresprovisie. Leidt het Vermogensplan niet tot verdere dienstverlening door Schretlen Si Co. maar wel door de lokale bank, dan zijn de kosten van het vermogensplanningstraject voor laatstgenoemde. Voert de klant het plan niet uit, dan wordt een fee in rekening gebracht van 3.500 excl., met een 'no cure, no pay'-garantie. Dat wil zeggen: levert het plan de klant geen voor delen op, dan kost hem dat niets. Schretlen Si Co. werkt primair voor klanten in Nederland. Gaat een klant emigreren, dan kan de lokale bank - eventueel via Schret len Si Co.- IPB inschakelen. Bij emigratie naar België, kan rechtst reeks contact worden opgenomen met het IPB-kantoor in Turnhout (00 32 14 44 36 70). Gespecia liseerde accountmanagers advise ren en assisteren de klant graag. Uiteraard in nauw overleg met de lokale bank en de adviseur van de klant. De dienstverlening door IPB is voor de bank gratis. Bij emigratie naar een ander land en bij remigratie, kan contact wor den opgenomen met IPB bij Rabo bank Nederland (030)216 14 51. Financiële advisering C (040)217 70 07 De Nederlandse goeroe op het gebied van Informatie Technologie, Rob Creemers, houdt vanavond in Emmeloord een lezing over actuele ontwikkelingen. Hij doet dat op verzoek van de SYRO, de vereniging van Systeembeheerders RabobankOrganisatie. Morgen avond is Creemers te beluisteren in Eindhoven. Rob Creemers is Senior Consultant/ Futuroloog bij Olivetti Nederland. Hij houdt zich full-time bezig met de ontwikkelingen op I7'-gebied. Creemers is inmiddels uitgegroeid tot Nederlandse goeroe op IT-ge- bied. Zijn lezingen staan bekend als zeer onderhoudend. De presentatie van Creemers begint om 20.00 uur. Zowel voor de lezing bij de Rabobank Noord oostpolder te Emmeloord als bij de lezing in het personeelsrestau- rant van Rabobank Nederland inEindhoven is nog voor een aan tal deelnemers plaats. De systeem beheerders worden om 19.00 uur verwacht. Zo rest er nog tijd om enkele verenigingszaken door te spreken. De touroperators leggen de laatste hand aan hun winterprogramma's. Ook de Rabobank is volop bezig met de ontwikkeling van de mate rialen voor de actie Winterreizen. Nieuw is de mogelijkheid voor de klant om een informatiepakket aan te vragen, waarmee de actie, die medio augustus van start gaat, meer servicegericht wordt. Het accent ligt op de winterzonreizen. Globaal gezien kent de actie de zelfde opzet als de actie in 1995. Potentiële klanten worden via het publiciteitsmateriaal en een mai ling aangespoord hun winterreizen te boeken bij de Rabobank. Lilian Evers van het segment Cliënten Advies vertelt over het service aspect: "Geïnteresseerde klanten kunnen door de ingevulde ant woordkaart te retourneren een reis informatiepakket aanvragen. Met de informatie op de antwoordkaart kan de reisadviseur een pakket samenstellen dat is afgestemd op de vakantiewensen van de klant. Bovendien kan aan het informatie pakket de nieuwe editie van de Bedrijfsvoering Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Onder de noemer 'Geautomati seerde verrekening bij Onderling Dienstbetoon filiaalstortingen' ver schijnt vandaag circulaire 43/ 1202 over filiaalstortingstransac- ties, wijze van geautomatiseerde verrekening en ODB-tarieven. De circulaire is voor de hoofden Bedrijfsvoering en de commer cieel managers Bedrijvenadvies groep. Ook komt vandaag circulaire 51/250 uit over de verstrekkings procedure kredietverhoging. Hier in staat informatie over een modelbrief 'Verhoging krediet in rekening-courant' en de geauto matiseerde ondersteuning. Deze circulaire is voor de com mercieel managers Bedrijvenad- viesgroep/Relatiebeheer, bedrijven adviseurs, relatiebeheerders en medewerkers Commerciële Binnen dienst. Beide circulaires komen ook op de eerstvolgende disket- te/cd-rom. Leukste Vakantie Krant, een uit draai van Toeristiek of een Winter- VakantieWijzer worden toegevoegd. Wij adviseren de reismedewerker om na binnenkomst van de ant woordkaart telefonisch een afspraak te maken met de klant. De reisadvi seur kan dan in een persoonlijk gesprek het informatiepakket met de klant doornemen. Op deze manier wordt een extra verkoop moment gecreëerd. Bovendien krijgt de relatie tussen de klant en de reis medewerker zo een meerwaarde. Dat vergroot de kans dat de klant de Rabobank zal kiezen om zijn reis te boeken." Advies over de samenstelling van het informatie pakket en de wijze waarop het als instrument kan worden ingezet, is opgenomen in het marktbewer kingspakket dat de reizenverko- pende banken begin juli ontvangen. Lokale banken kunnen tot 2 juli de materialen voor de actie Winter reizen bestellen en zich inschrijven voor de Winterreizenmailing. In de mailing worden klanten geatten deerd op de nieuwe winterreispro gramma's. Omdat het accent van de actie Winterreizen ligt op de win terzonreizen -voor de bank het meest rendabel- zijn de doelgroe pen gebaseerd op het klantenpro fiel van de reiziger die een winter zonvakantie boekt. De lokale bank bepaalt zelf welke doelgroep zij wil benaderen: Doelgroep 1: administratiecode 25 (reizen) en/of administratie- code 26 (reis/annuleringsverze kering) Doelgroep 2: 25-35 jarige Rabo- bankklanten met een gemiddelde voeding van f2500,- of meer en geen administratiecode 25 of 26 Doelgroep 3: 45-59 jarige Rabo- bankklanten met een gemiddelde voeding van f3000,- of meer en geen administratiecode 25 en/of 26 Alle materialen zullen in week 33 worden uitgeleverd. Een overzicht van de materialen, een inschrijffor mulier voor de Winterreizenmailing en meer informatie hierover staan op de eerstvolgende diskette/cd-rom. Verkoopondersteuning Reizen r (040)217 66 39

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2