Biologische landbouw groeit nog te langzaam Mailshop via de telefoon Antwoordformulier 'Coulant Courant' nuttig bij acties Open dog moet consument over de streep trekken AGENDA week 24 M EHsÉik Bedrijvenadviesgroep Bedrijvenadviesgroep De Rekening Coulant Courant is inmiddels een redelijk ingeburgerd fenomeen. Toch is niet altijd even duidelijk wat de banken bijvoor beeld moeten doen met de antwoordformulieren die ze krijgen, zo blijkt uit vragen aan het segment Bedrijvenadviesgroep. Geitenwollensokkenboeren werden ze eens genoemd. Vriend en vijand was het er over eens dat ze het economisch niet zouden bolwerken. De werkelijkheid blijkt anders. De milieuvriendelijke landbouw groeit gestaag en er is een goede boterham mee te verdienen. Toch loopt Nederland, vergeleken met de omringende landen, fors achter en stag neert de afzet op de binnenlandse markt. Vooral de prijsbewuste Nederlandse consument laat het afweten. De biologische landbouw timmert daarom op 23 juni met een open dag aan de weg. Herman Mocking van biologisch landbouwbedrijf Het Burgje in Odijk temidden van zijn kippen. (Foto: Fotobureau 't Sticht Met een totale productiewaarde van ƒ111 miljoen is de ecologi sche en biologisch dynamische landbouw uit de schimmige hoek van vage vooronderstellingen tevoorschijn gekomen als een vol wassen, zij het kleine, bedrijfstak. De biologische landbouw levert een bijdrage aan een duurzamer milieu en er is een redelijke boter ham mee te verdienen. Nederland telt momenteel zo'n zeshonderd op biologische leest geschoeide bedrijven. De helft werkt ecolo gisch, dus zonder gebruik van kunstmest en chemische bestrij dingsmiddelen. De rest boert bio- logisch-dynamisch. Deze boeren hanteren de zaaika- lender en de stand van zon, maan en sterren even welbewust in hun bedrijfsvoering als de computer en andere moderne hulpmidde len. De afzet van het door deze boeren met zorg gekweekte voedsel valt zwaar tegen, althans in Neder land. De agro-industrie ziet voor al brood in buikverwerking en besteedt weinig aandacht aan alternatief gekweekte producten. Ook de consument laat het afwe ten. Minder dan één procent is bereid meer neer te tellen voor milieuvriendelijk geteeld voedsel. Het grootwinkelbedrijf is maar mondjesmaat bereid de schaarse ruimte in het schap te gebruiken voor biologische producten. Het gros daarvan -zestig procent- ver dwijnt dan ook over de landsgren zen. In landen als Denemarken en Oostenrijk waait een heel andere wind. Het marktaandeel van bio logische producten bedraagt in Denemarken zeven procent. In Oostenrijk vertienvoudigde het aantal biologische boeren de afge lopen jaren tot 23.000. Het actie ve overheidsbeleid in deze landen werkt daaraan mee, evenals een ander type consument. Om de Nederlandse consument over de streep te trekken, houdt de biolo gische landbouw op 23 juni een open dag. Een overzicht van boe ren die daaraan meewerken, staat op de eerstvolgende diskette/cd- rom. Affiches voor in de bankhal zijn verkrijgbaar bij de Stichting Biologica, (030)230 07 13. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 "De Rekening Coulant Courant is puur actiegericht", stelt Henk Beke van het segment Bedrijven adviesgroep. "De klant krijgt bij iedere editie een antwoordformu lier waarmee hij bepaalde infor matie kan aanvragen bij zijn bank." Het zonder meer toestu ren van deze informatie heeft vol gens Beke weinig zin. "In het beste geval komt de klant zelf naar de bank toe, maar je loopt grif de kans dat hij er in de druk te van zijn dagelijks werk niets mee doet. Ik zie dat als een gemis te kans, omdat hij kennelijk wel behoefte heeft aan bepaalde infor matie over een bepaalde actie. Door hem korte tijd na het ver sturen van de informatie op te bel len, bereik je veel meer. Gerichte follow up, daar gaat het om." Beke vertelt dat de Rekening Coulant Courant weliswaar een actiegericht medium is, maar dat het onderhoudende karakter min stens zoveel aandacht krijgt. "Per nummer brengen we één of twee hoofdthema's, maar ook nieuws berichten en niet specifiek bancai re artikelen. Daarmee willen we een nuttig en leuk blad brengen voor klanten die de Rekening Coulant hebben." Het blad wordt aangeboden met een brief waarin één thema naar voren komt. De juni-editie is inmiddels ver stuurd. Banken die alsnog exem plaren willen bestellen, kunnen terecht in Best. De prijs bedraagt 2,50 per stuk, de minimale besteleenheid is 25 en het artikel nummer is 80268. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 De mailshop in Best en haar vele mogelijkheden kregen in Rabo- krant 10/06 ruim aandacht. Banken kunnen er terecht voor gepersonaliseerde mailings en het schriftelijk of telefonisch verwerken van coupons. Eén telefoontje naar Best en ze vertellen daar alles wat een bank wil weten over integrale marktbewerking, dat wil zeggen over prijzen en mogelijkheden van het personaliseren van mai lings, en over doorlooptijden en alle mogelijke kwaliteitsaspec ten. De mailshop is van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's mid dags bereikbaar. Mailshop 7 (040)219 51 98 Elke vrijdag vindt u in deze krant een overzicht. Als u dat uitknipt en bewaart, heeft u alles op een rijtje waar u later eventueel nog iets mee wilt doen. Het overzicht is ook handig bij de agenda van het werkoverleg. Voor een uitgebreide handleiding verwijzen wij naar het artikel Agenda (618515) op de diskette/cd-rom. Actiepunten Alle medewerkers 624101 Nieuwe strategie en een nieuwe naam: Rabobank International 624102 CD-rom: uitbreiding van de handleidingen 624106 Mailshop in Best steeds drukker 624301 Overzicht advertenties voor de lokale banken 624302 Lokale banken willen hulp bij communicatieplanning 624307 Centraal mailen persoonlijker met een 'lokale' handtekening 624404 Aanbieding vrijetijdskleding van Rabobank Wielerplan 624515 Mailshop via de telefoon Bedrijvenadviesgroep 624103 Loko's 'gaan' landelijk 624306 Ondernemend Nederland in de ban van de Chipknip 624507 Bedrijfsbemiddeling 624510 Biologische landbouw groeit nog te langzaam 624511 Antwoordformulier 'Coulant Courant' nuttig bij acties Bedrijfsvoering 624304 Informatisering onderzoekt fouten in Laura-toepassingen 624305 Circulaire over signalerings- beleid (15/68) 624306 Ondernemend Nederland in de ban van de Chipknip 624508 Aanmelden HEAO-BI nog tot 20 juni mogelijk Cliënten Advies •^l 624303 Actie Krediet op Betaalrekening gaat van start 624403 Lijstwerk STU 004 uitgebreid 624503 Wegwijzer voor Betalingsverkeer 624506 Circulaire over beleggings- advisering Eigen Huis 624401 Verlies van marktaandeel dwingt tot extra actie 624509 Artikel 'Huren-Kopen' volgende week al op diskette/ cd-rom Financiële Advisering jót 624201 Rabobank Nederland leidt emissie obligatielening KPN 624202 Traineeship is méér dan de som van de afzonderlijke opleidingen 624504 Cursus 'Beleggen en de Fiscus' in zelfstudiepakket 624505 Eerste geslaagden van cursus Verzekeren FA 624506 Circulaire over beleggings- advisering 624513 Opdoeken spaarrekeningen bij Mees Pierson biedt banken kansen Management 624104 Eerste benchmarketing- rapportage over '96 Relatiebeheer 624105 Draaiboek en serie lezingen voor de 'starters' gereed Overige bewaarinfo Alle medewerkers 624204 Meer betaalgemak voor asielzoekers 624501 Volgende vraag graag 624502 Mensen 624512 Agenda week 24 Bedrijvenadviesgroep 624402 Betaalautomaat Chipknip verkeert nog in testfase Management 1" 624203 'Feitelijk gedrag van klant een beter voorspeller dan percepties' 624514 Rabobank Sint-Oedenrode ontevreden over Interpolis

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2