14 o 6 Première nieuwe tv-commercial vanavond op RTL 5 te zien Bouwdoos9 van Rabobank- lijflied voor commercials f bobank Sint-Oedenrode ntevreden over Interpolis 19 9 6 Opdoeken spaarrekeningen bij Mees Pierson biedt banken kansen Museumj aarkaart duurder geworden Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 30 Bedrijvenadviesgroep Wie vanavond rond 20.10 uur op RTL 5 afstemt zal de première van de gloednieuwe MKB-com- mercial op het scherm zien. Het verhaal in het kort: een ambachtelijk meubelbedrijf sleept een grote order binnen en wil een gloednieuwe machine aanschaf fen. Als een haas neemt de onder nemer contact op met de Rabo bank en zie daar: het uiterst geavanceerde apparaat staat bin nen de kortste keren in de sfeer volle werkplaats. De productie kan beginnen. De uitvoerig geteste commercial toont, op de tonen van 'You'11 never walk alone' in doorleefde rock-balladuitvoering (ook een primeur), heel menselijk dat de Rabobank ondernemers uit het kleinbedrijf beter begrijpt dan andere banken. Vijfenveertig secon den duurt de commercial en hij is deze maand en begin juli rond de De in Hilversum en Amsterdam gedraaide commercial laat zien dat de Rabobank niet alleen alles van geld weet, maar ook aandacht heeft voor de mens die klant heet. honderdvijftig keer te zien op SBS 6, RTL 5, RTL 4, Veronica en Nederland 1, en 3, vooral in de avonduren. Naar verwachting kijken er dan veel ondernemers uit het kleinbedrijf, want voor hen is de commercial bedoeld. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 Reclamebureau Saatchi Saatchi is bezig nieuwe commercials te ont wikkelen voor verschillende doelgroepen. Telkens is het Rabobank- lijflied 'You'11 never walk alone' herkenbaar op de achtergrond, maar dan wél in gospel-, hardrock-, country western- en nog vijf andere genres. Werken met een soort bouwdoos dus. Ron Walvisch, creatief directeur van Saatchi vertelt waarom. "Er zijn acht nieuwe versies van 'You'11 never walk alone' gemaakt. Dat geeft gigantisch veel meer mogelijkheden om muziek te combineren met beelden. De oorspronkelijke versie, gezongen door Gerry The Pacemakers, is dertig jaar oud en nog steeds schitterend. Maar als we die te vaak uitzenden, kan er op den duur toch een soort slijtage optre den. Met de nieuwe versies kun nen we nu aan commercials een heel eigentijds geluid geven." Na een uitgebreide briefing is musicus Jaap Eggermont aan het werk gegaan. "Hij kreeg alle vrij heid en heeft eerst acht instru mentale versies van het nummer gemaakt. Dat varieerde van soul, tot Ierse folksong, en van iets Stevie Wonder-achtigs tot hard rock die klinkt als Bon Jovi. Vervolgens is Eggermont een gewenste nummer in het gewens te genre kunnen inzingen. Met het materiaal dat hij zo bij elkaar heeft gekregen, heeft Eggermont een soort bouwdoos gemaakt, waarmee hij alle mogelijke varia ties kan maken. De regisseurs die de commercials maken zijn wild- enthousiast. De mogelijkheden zijn haast onbeperkt. Het resul taat is professioneel." Financiële Advisering Management De Rabobank Sint-Oedenrode is niet tevreden over Interpolis. Dat maak te Bart Lips van de Raad van Toezicht van die bank duidelijk tijdens de rondvraag van de Algemene Vergadering. "Naar onze mening moet de be- leidsvaststelling, communicatie en planning van de uitvoering zorgvuldiger." Dat was even schrikken voor Jan Vullings, de voorzitter van de Hoofddirectie van Interpolis. De hele ochtend had hij namelijk niets dan lovende woorden over zijn bedrijf gehoord. "Ik groeide en groeide", zei Vullings later. "Maar toen Lips het woord nam, kromp ik weer ineen." De kritiek was dan ook niet mals. "Ondanks winstverbetering en kos- tenreducering gaat het niet goed met Interpolis", stak Lips van wal. "Interne en externe klanten zijn ontevredener dan een jaar geleden." Het besluit van Inter polis om tweehonderd garages te Cliënten Advies De Museumjaarkaart (MJK) is duurder geworden. Vanaf begin deze maand is het tarief voor volwassen kaarthouders met een rijksdaalder verhoogd tot ƒ47,50. Junior kaarthou ders gaan ook 2,50 meer betalen 17,50), senioren zelfs vijf gulden meer (ƒ37,50). De verhoging is een gevolg van de invoering van een btw-tarief. Voor de 2,7 miljoen bezitters van de Europas van de Rabo bank heeft de prijsverhoging geen gevolgen. Voor hen blijft de Museumjaarkaart gratis. Ron Walvisch: "Heel eigentijds geluid", (foto: Saatchi Saatchi) week naar de Verenigde Staten gegaan om zangers bij de muziek te zoeken. Er is daar een geweldi ge keus aan zeer goede artiesten, die tegen veel aantrekkelijker tarieven dan in Nederland het Merchantbank Mees Pierson doekt de spaarrekeningen op en keert daarmee terug naar haar roots: het financieren van transac ties op de kapitaalmarkten, onder nemingsfinancieringen, vermogens beheer en dienstverlening aan beleggende cliënten. Volgens de bank dwingt de concurrentie op de financiële markten tot deze stap. De spaarder krijgt als alter natief ABN-Amro spaarrekenin gen aangeboden. Hoofd Marktbewerking en Ver koopondersteuning Financiële Advisering Frank Groot stelt dat dit de lokale banken extra ver koopkansen biedt. "Het is een mooie gelegenheid om klanten waarvan de banken weten dat ze bankieren bij Mees Pierson met onze Beleggersrekening over de streep te trekken en ze daarna de andere producten die we hebben aan te bieden." Financiële Advisering 7 (040)217 70 OT selecteren voor autoschade-afhan deling is volgens Lips slechts één van de oorzaken. "Onze klanten kunnen alleen bij die bedrijven terecht. Maar veel niet-geselec- teerde garagehouders bankieren bij ons en voelen zich gepasseerd." Daarna noemde Lips de situatie dat de Pakketpolis wel is uitgele verd aan de NEVAT-agentschap- pen, maar niet aan de Rabo- banken 'onverteerbaar'. Ook zei Lips grote moeite te hebben met de gevolgen van de moeizame invoering van Vast&Zeker en met de chaotische overgang van de Ziektekosten van Interpolis naar de CZ-groep. "Op een aantal punten heeft de heer Lips gewoon gelijk", steekt Vullings de hand in eigen boezem. "Ook wij konden niet voorzien dat de CZ-groep grote moeite bleek te hebben met de overname van onze portefeuille. En ook heb ben we fout gehandeld door de banken te beloven dat wij dit jaar aan hen het alles-in-één pakket zouden uitleveren." De andere op merkingen van Lips wil Vullings echter graag rechtzetten. "We hebben ervoor gekozen om met een beperkte groep garages samen te werken, omdat de klant hier baat bij heeft. Door deze afspra ken krijgt de klant een goede prijs- kwaliteit verhouding. Bovendien loopt de communicatie sneller. En dat alles drukt het schade bedrag." De perikelen rond de invoering van Vast&Zeker noemt Vullings 'kinderziektes'. Echt tevreden met de antwoorden van Vullings is directeur Brouwers van de Rabobank Sint-Oedenrode nog niet. "Ik heb nog wel wat vra gen", zegt hij. "Waarom is bij voorbeeld aan ons niet hetzelfde pakket uitgeleverd als aan de tus senpersonen? En waarom zijn we pas in december op de hoogte gesteld van de overgang van de Ziektekosten naar de CZ-groep? En is het wel zo dat de klanten voordeel hebben van de regeling met betrekking tot autoschade? Ik weet het niet." Gelukkig hoeft de bankdirecteur niet al te lang zijn hoofd te breken over deze vragen. Want eind deze maand komt Vullings bij hem op bezoek om over de problemen te praten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1