!3 o 6 Verlies van marktaandeel dwingt tot extra actie 'Een partij waar je niet omheen kunt' Sculptuur 'Coupe Royale' gesc lenk zeven bedrijven 19 9 6 Ook in vakantieperiode werken aan hypotheekportefeuille Samenwerking Rabobank/Robeco Groep valt goed bij banken in BVm Winnen in AVRO s Voorbij de Droom' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 29 Eigen Huis Banken signaleren dat het aantal royementen toeneemt en dat klanten die een hypotheek hebben niet automatisch bij de Rabobank blijven. Om die klant te behouden, heeft zo'n klant extra aandacht nodig. Om banken daarbij te ondersteunen is een actie ontwikkeld, die gehouden kan worden van half juli tot eind augustus. De bank bepaalt in die periode zelf het actiemoment aan de hand van de beschikbare capaciteit. "De hypotheekproduktie is in het eerste kwartaal '96 hoog geweest", vertelt Ferd Latour van het Segment Eigen Huis. "Een produk- tiestijging van 50% is zelfs geen uitzondering. Ook niet bij Rabo- banken. Veel mensen hebben hard gewerkt om deze produktie bin nen goede banen te houden en klanten naar tevredenheid te bedienen. Toch is ons landelijk marktaandeel in diezelfde periode van 27% naar 23% gedaald. Een aantal banken signaleert dat ook door het toegenomen aantal roye menten. Het verlies zit voorname lijk in de oversluitersmarkt. Eigen klanten die vertrekken naar elders." 'Overlopers' Vooral tussenpersonen en onaf hankelijke hypotheekadviesbu reaus trekken harder dan ooit aan klanten van de Rabobank, aldus Latour. "Zij benaderen ze per soonlijk, actief en soms zelf agres sief. Hierdoor zijn het laatste kwartaal van 1995 en het eerste kwartaal 1996 veel bestaande hypotheekklanten 'overgelopen'. En dat komt niet omdat de con currentie altijd een beter aanbod heeft, maar ook omdat ze op het juiste moment komt met een voor onze klant aantrekkelijk aanbod. Bijvoorbeeld het advies om de 'oude' hypotheek om te zetten in een 'nieuwe' fiscaal vriendelijker vorm, of om de ruimte te benutten die is ontstaan door de waarde stijging van de woning (aflossing dure consumptieve lening). Een dergelijk advies, in combinatie met de omzetting van hoge naar lage rente, doet een klant snel besluiten om over te stappen. Temeer omdat de gemiddelde Raboklant vertrouwt op het advies van de hypotheekadvi seur." Met name op het verlengingsmo ment is het uitstroomrisico groot. Naarmate dat moment nadert wordt het risico groter. Een actie ve benadering op het verlengings moment is dus een must. Maar het is ook goed om nu klan ten te benaderen, een tot ander half jaar vóór de feitelijke verlen gingsdatum. De kosten voor een omzetting zijn dan vaak zo laag geworden dat omzetting ook dan lagere netto lasten tot gevolg heeft. Rabobank Nederland biedt ook in de vakantieperiode ondersteu ning. In het actiepakket dat in week 26 wordt geleverd staan de achtergronden van de actie, toe lichtingen op de selectie en op de mailing en een marktbewerking advies. De directie van de lokale bank is inmiddels met een brief van de ontwikkelingen op de hoogte gebracht. Latour: "Belangrijk in de afwe ging wel of geen actie is de situatie op de lokale markt. Banken die hun bestaande klanten zien weg lopen, bijvoorbeeld omdat het aan tal royementen toeneemt zullen zélfs in een vakantieperiode actie moeten ondernemen! Die analyse kunnen ze nu alvast gaan maken." Eigen Huis r (040)217 76 91 Coupe Royale' van Nicolas Dings. (Foto: Frits de Haan) Bezoekers van het kantoor van Rabobank Nederland aan de Fellenoord in Eindhoven kunnen al een tijd het kunstwerk 'Coupe Royale' van Nicolas Dings bewonderen. De sculptuur staat direct rechts na de tourniquet bij de hoofdingang. Vanmiddag om vier uur krijgt Hoofddirectielid Wint van den Goorbergh het beeld officieel aangeboden. "De schenkers zijn zeven bedrij ven die hebben meegewerkt aan de renovatie 'Metamorfose' van de westvleugel", vertelt Marieke van Schijndel, hoofd Kunstzaken Rabobank Nederland. "De bedrij ven hebben de sculptuur uitge zocht in samenwerking met ons. Het beeld van Dings past goed in de kunstcollectie van Rabobank Hoe valt de samenwerking tussen Robeco Groep en Rabobank bij ban ken die lid zijn van de BeleidsVoorbereidingsCommissie (BVC) Financiële Advisering? "Ik vind het strategisch een ijzersterke zet, waarmee we vriend en vijand hebben verrast", zegt Jan Smits, direc teur van de Rabobank Sluis-IJzendijke, die nog steeds in hoerastem- ming is. "Ook imago-technisch is het helemaal perfect. We zijn nu een partij waar je niet omheen kunt." Collega Gerard Beltman, directeur van de Rabobank Rijnsburg, constateert ook met grote vreugde dat de Rabobank Robeco aan haar kant kon scharen. "Ik hoop wel dat de performance van de fondsen de komende jaren goed zal zijn." Hoe reageerden de personeelsle den? Smits: "Zij vinden het goed dat er niet langer een samenwer kingsverband is, maar dat we straks een volle dochter hebben. Inclusief direct-writing activitei ten, en dat is prima voor relaties die persoonlijk advies minder op prijs stellen." Ook de medewer kers van Beltman waren blij dat de samenwerking rondkwam. "We hadden het gevoel twee heren te dienen met één product", zegt Beltman. "Nu we een econo mische eenheid worden, kunnen we gezamenlijk producten ont wikkelen waarmee we kunnen scoren. Al zal het succes wel staan of vallen met de beoordeling door het publiek." Ook van de klanten kregen beide directeuren positieve reacties. Smits: "Zij vonden het verrassend dat Robeco de zelfstandigheid min of meer prijsgaf en aanslui ting zocht. 'Dan moeten jullie wel een goeie bank zijn', hoorde ik. En dat zal ik niet ontkennen", lacht Smits. "Onze klanten zien het als een soort coup, die alleen goed kan aflopen", meent Beltman. "Slechts een enkeling zei: 'Als de performance slecht is, heb je wel een kleine kat in de zak gekocht'." Smits denkt dat er op korte ter mijn niet veel voor het advieswerk bij zijn bank verandert en wil een waarschuwende vinger opsteken. "We hebben nu een sterke doch ter. Maar we moeten geen kater van het succes krijgen. Niet den ken dat we er al zijn, de winst zit op het eind. Als lokale banken moeten we het nog steeds hebben van de kwaliteit in eigen huis. Allemaal onder het motto 'gewoon doen', zoals we hier zeggen." Beltman: "Als het goed is, veran dert er voor ons werk niet veel. Robeco blijft op hun markt zitten, wij op de onze. Het is nu alleen ons eigen product geworden en dat zal toch meer publiek trek ken." Nederland en is een stap vooruit in onze huidige verzameling beeldhouwwerken. 'Coupe Royale' is gemaakt van keramiek, hout en kunststof. De sculptuur bestaat uit twee met een buis aan elkaar verbonden cocons van keramiek, die rusten in een geometrische vorm met twee half ronde uitsparingen. De omhullen de en verhullende vormen lijken vredig te slapen maar ook iets in zich te bergen. "In de sculptuur worden tegendelen verenigd waardoor ze een dialoog aan gaan", legt Dings uit. "Ik wil hier mee de verbondenheid tussen het mannelijke en het vrouwelijke symboliseren. De cocons lijken een band te smeden, het resultaat van hun samenwerking is wel voelbaar maar nog niet zicht baar." Het beeld blijft bij de hoofdingang staan, deze plaats is uitgezocht door de kunstenaar. Oud-wielrenner Peter Winnen vertelt vanavond in AVRO's 'Voorbij de Droom' op Neder land 1 om 22.50 uur wat hij momenteel doet, waarbij ook zijn activiteiten ten behoeve van het Rabobank Wielerplan aan de orde komen. Hij volgt de Kunstacademie en is daarnaast gastheer bij belangrijke wieler wedstrijden. 'Voorbij de Droom' is een serie over mensen die een glanzende carrière hebben opgebouwd, deze in duigen hebben zien val len en vervolgens iets totaal anders hebben opgebouwd.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1