1 Banken stellen invoering van 36-urige werkweek te lang uit f jk gedrag van klai oorspeller dan pe Jumboscherm op Schiphol Rabobank Bankhalmateriaal voor Tour nog tot IS juni te bestellen Crédit Agricole kijkt in keuken Rabobank Voorzitter Vereniging von Directeuren uit bezorging Rabokrant Edwin Prevoo over integrale marktbewerking: Management De algemeen voorzitter van de Vereniging van Directeuren van Rabobanken, Jan de Waard, is bezorgd over de invoering van de 36- urige werkweek. In nummer 2/96 van VDR Informatief, de periodie ke uitgave van de Vereniging, stelt hij dat er te weinig openheid bestaat over deze zaken. Veel banken blijken de invoering van de 36-urige werkweek uit te stellen tot de uiterste datum van 1 oktober. "In principe is daar niets op tegen", aldus De Waard, "maar het is wel de uiterste datum en dan moet de CAO ingevoerd zijn. Het is de plicht van het management om die CAO op een Iedere voetballiefhebber die de komende dagen naar Engeland vliegt, loopt de kans al voordat hij in het vliegtuig zit tenminste één keer 'You'11 never walk alone' te horen. Tot en met vrijdag staat op een van de drukste plekken van Schiphol een gigantisch scherm, een Jumbotron van 37 vierkante meter, opgesteld. Met name omdat er zoveel voetbal supporters langskomen, maar natuurlijk ook voor al die andere vakantiegangers. Vierentwintig keer per dag worden daar com mercials getoond, ook Rabobank- commercials voor particulieren en bedrijven. Rabobank zal zo elke dag 52 keer één minuut lang in beeld zijn. Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 goede wijze in te voeren. Daar hebben de medewerkers recht op." De Waard, die onder meer via de stuurgroep nauw betrokken is bij de invoering van de 36-urige werkweek, gaat regelmatig op bezoek bij afdelingen van de VDR.: "Ik heb gemerkt dat het bij sommige banken nogal moeilijk ligt om over dit aspect helder en duidelijk te communiceren. Bij bij eenkomsten van ondernemings raadsleden enkele maanden gele den bleek rond de vijftig procent onvoldoende of mondjesmaat informatie te krijgen. Dat doet afbreuk aan de openheid." Het is goed om in het kader van bench- Management marking eens naar collega's van andere grootbanken te kijken, vindt De Waard: "De meeste andere banken zijn al over op de 36-urige werkweek. Bij de Rabobank is dat op dit moment zo'n vijftig procent. Het is dus echt opschieten gebla zen, want de voorbereidingen kosten minstens drie maanden." Relatiebeheer De lokale banken kunnen nog tot uiterlijk 15 juni materiaal bestellen om de bankhal een 'Tour-uitstraling' te geven. Eind juni gaat de Tour de France van start in Den Bosch. De Rabo bank is er bij. Als sponsor van de Rabobank Wielerploeg en als hoofdsponsor van 's-Hertogen- bosch Tourstad '96 ('Le Grand Depart'). Rond de Tourstart zal er veel publiciteit zijn. Voor lokale banken een uitgelezen moment om de bankhal een extra Tour tintje te bezorgen. Vandaag is over de bankhalmaterialen een mailing op de bank binnengeko men. De aflevering van de bestel de materialen zal zo spoedig mogelijk en vóór de Tourstart plaatshebben, zo rond 20 juni. Daarnaast worden gratis twee affiches met afbeeldingen van het routeschema en van renners in actie toegestuurd. Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan Z 040-2175003 De Fransen denken even hard na over de kwaliteit van hun dienst verlening als de meest Nederlandse bank. Alliantiepartner Crédit Agricole stuurde twintig commer cieel directeuren uit heel Frankrijk op pad om eens een kijkje te nemen in de keuken van de Rabobankorganisatie. Vooral het bedieningsconcept en Visie '98 had hun warme belang stelling. Om te zien wat het bedie ningsconcept precies betekent voor de man en de bank in de straat bezochten ze en passant Rabobank Utrecht. Van de gele genheid is verder gebruik gemaakt om bepaalde klanten van elkaar door te lichten. Crédit Agricole neemt namelijk de besognes van klanten van de Rabobank die zakendoen in Frankrijk voor haar rekening. De Rabobank doet het zelfde voor klanten van Crédit Agricole die in Nederland zaken doen. Relatiebeheer Z (040-217 77 00 Traditionele marketeers die niet meegaan op de golven van het voort schrijdende inzicht in de marketing en informatietechnologie, bepalen het profiel van hun klant nog op basis van percepties: vage vooronder stellingen waarmee ze nogal eens de plank misslaan. Voor Edwin Prevoo van het segment Relatiebeheer en projectleider integrale markt bewerking is het zo klaar als een klont dat dit een achterhaalde metho de is. "Dergelijke percepties betekenen vaak verspilling van tijd en geld. Het feitelijk gedrag van een klant voorspelt veel beter of een com merciële actie succes kan hebben. En dat is nu precies wat integrale marktbewerking inhoudt." De ontwikkeling in de professie heeft geleerd dat de klassieke mar keting te beperkt is, stelt Prevoo. "Vooronderstellingen alléén vol doen niet meer. Een onderzoek in de Verenigde Staten illustreert dat perfect. Aan een flink aantal men sen is gevraagd hoe zij 20.000 dollars handje contantje zouden besteden. Hun antwoorden wer den genoteerd en vervolgens kre gen ze dat bedrag. Ze mochten het besteden zoals ze zelf wilden. Het enige dat ze moesten doen was precies aangeven hoe ze het uitga ven. Bij iedereen week dat sterk af van de eerder gegeven antwoor den. Het feitelijk gedrag was dus heel anders dan het voornemen. Hetzelfde geldt voor onze klan ten. Uit de manier waarop de klant met zijn betalingen omgaat is zijn koopgedrag af te lezen. Dat gedrag maakt behoeften zicht baar. Door het gedrag van iemand die bijvoorbeeld elektronisch bankiert te vergelijken met ande re klanten in de database, ont staat een doelgroep. Populair gezegd: 'cliënt driven' marketing." Gebeurtenis kapstok Prevoo is van mening dat effectie vere en efficiëntere marketing is gediend met een 'event driven' aanpak. "Dit wil zeggen dat de gebeurtenis de kapstok is voor het aanbod." Als voorbeeld noemt hij een kind dat gaat studeren zonder studiebeurs. "Dat kost uiteraard de ouders geld. Wellicht biedt de overwaarde van het eigen huis ruimte om die studie te bekostigen. De uitdaging is dus om in de mar ketingdatabase te zien wanneer bepaalde gebeurtenissen plaats vinden. Als de data in de marke tingdatabase kwalitatief goed zijn, rolt er ook een goede selectie uit. Uit efficiency- en effectiviteits overwegingen zal de samenwer king tussen Rabobank Nederland en de lokale banken hechter wor den. Anders gezegd: Rabobank Nederland zal vanwege de 'eco- nomy of scale' een aantal zaken, bijvoorbeeld de doelgroepselectie, centraal initiëren en lokaal op elektronische wijze aanbieden. Daarnaast is het belangrijk dat de lokale banken de respons op aan biedingen vastleggen en terug koppelen naar de centrale data base. Als een klant bijvoorbeeld nooit op brieven reageert, heeft dat medium weinig zin. Dit moet in de database worden vastgelegd. Daarna krijgt de klant geen brie ven meer, maar benadert de bank hem met een passender medium. Het is duidelijk dat deze aanpak kwalitatief goede data in de mar ketingdatabase vereist en dat deze alleen te krijgen zijn bij de bron: de lokale bank. Om te verkopen is de juiste aandacht en de goede aanpak op precies het goede moment noodzaak." Volgens Prevoo is er een tendens dat verkoopinspanningen minder Edwin Prevoo, projectleider inte grale marktbewerking: "Vooronder stellingen alléén voldoen niet meer." (Foto: Van de Meidenhof) actiegebonden zijn, maar vooral samenhangen met gebeurtenissen in het leven van de klant. "Iedere dag zijn er wel mensen jarig. De Amerikaanse Wells Fargobank heeft dat een paar jaar geleden al heel goed begrepen. Zij werkt vol gens de 'event driven' filosofie en doen een aanbod bij gebeurtenis sen. En dat blijkt veel beter resul taat op te leveren. Ik ben ervan overtuigd dat deze ontwikkeling niet meer te stuiten is. De bank die daarin niet kan meekomen is de verliezer van de toekomst." Integrale marktbewerking Z (040)217 72 69

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2