Mailshop in Best steeds drukker f Draaiboek en serie lezingen voor de 'starters' gereed Tien hypotheekadviseurs winnen kaartjes EK Rabobank Buitenlandse investeringen wereldwijd naar topniveau Aantal banken moet de weg nog vinden Rabokrant 'Ondernemen is een vak' Elektronisch 'klikken' naar de Rabobank in Groningen Rabofacct in Best is begin dit jaar gestart met de inrichting van een mailshop. Hiervoor heeft Rabofacet drie nieuwe printers tot haar beschikking gekregen. Het gaat om twee steunkleur printers en een full-color printer. Dankzij deze apparaten neemt het aantal orders flink toe. Inmiddels voert Best zo'n zeventig mailingopdrachten per maand uit. "En toch zouden veel meer banken van onze diensten gebruik kun nen maken", zegt Lambert Vermeulen, manager Drukwerk/Repro. Relatiebeheer Peer van Heeswijk, als projectma nager belast met het project Inrichting Mailshop, is het roe rend met Vermeulen eens. Op de vraag wat de mogelijkheden van Best zijn, antwoordt hij: "De mailshop is een schakel van wat wij Integrale Marktbewerking noemen. Rabofacet heeft hier voor één aanspreekpunt. De klant vertelt aan die persoon wat hij wil, en wij verzorgen het. Omdat we onderdeel zijn van de Rabobankorganisatie realiseren we korte doorlooptijden. Verder kan het Datacentrum op de cen trale computers de gewenste doel groep selecteren. Maar we verzor gen ook de couponverwerking. Schriftelijk, maar via het Call- center ook telefonisch. We prin ten de mailings en we zorgen voor de verzending ervan. Eventueel gevolgd door een telefonische fol- low-up. De combinatie van deze producten onder één dak is uniek in de markt. Een knap staaltje van samenwerking waar we trots op zijn. Kortom, we zijn een one- stop shop waarin snelheid en kwaliteit centraal staan." "Dit in tegenstelling tot wat veel banken nu moeten ondernemen" Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 vult Vermeulen aan. "Veel ban ken gaan nu nog naar de plaatse lijke drukkerij, die in veel gevallen een goede klant is van de bank. Maar hij is ook vaak een stuk duurder en kan niet altijd geper- sonaliseerd brieven printen. Boven dien moet de bank het verzenden van het drukwerk weer aan een ander uitbesteden. En dan moet de bank iemand zien te vinden voor de couponverwerking." Persoonlijk tintje "Mailing is een belangrijk medi um geworden", zegt van Heeswijk. "Sinds de klant kan pinnen, komt hij steeds minder aan de balie. De bank bereikt haar klanten daardoor steeds moeilij ker. Het versturen van mailings is een oplossing. Maar ook hier zie je dat de klant steeds mondiger wordt. Als de mailing er niet goed verzorgd uitziet, gooit de klant hem ongezien in de prullenbak." Vermeulen: "Vandaar dat wij grote zorg besteden aan het uiter lijk van ons product. De nieuwe printers dragen daartoe zeker bij. Zo kan de steunkleur printer bij voorbeeld een handtekening in het blauw onder de brief zetten. Wij hebben al ruim duizend hand tekeningen ingescand. De lezer krijgt zo de indruk dat de direc teur zelf de moeite heeft genomen een persoonlijke brief te schrijven. Dat maakt indruk. Bovendien kunnen we dankzij het Data- centrum ook de naam van de geadresseerde bovenaan de brief vermelden, eigen aanlevering van NAW-gegevens is natuurlijk ook mogelijk. Met name dit persoon lijke tintje spreekt de klant enorm aan. Daarnaast maken we alles conform de huisstijl." "Maar sommige klanten vragen om nog meer kwaliteit. Daarvoor hebben we onlangs een full-color printer geïnstalleerd. Een veelzij dige printer die niet alleen in kleur kan printen maar ook in kleur kan kopiëren en scannen. Het is nu mogelijk om in Best bijvoor beeld een uitnodiging in kleur te ontwerpen waarin herkenbare zaken van een bank verwerkt zijn, denk aan de voorgevel van een bankkantoor of een pasfoto van een reisadviseur, en deze direct te printen. Madeleine Aarts en Jacq ('.oppen van het segment Relatiebeheer. (Foto: Van de Meulenhof) van de marktbewerking gericht op starters, voorbeeld uitnodi gingsbrieven, antwoordkaarten, een persbericht en drie standaard lezingen. Ook bevat het tips voor het schrijven van de lezing over de regionale ontwikkelingen. Het draaiboek kost 250, heeft arti kelnummer 80153 en is te bestel len in Best. De kleurensheets die erbij horen zijn apart verkrijgbaar en kosten 150 per set. Het bestelnummer daarvan is 80154. Ondernemen is een vak. Het organiseren van een seminar ook. Om dat laatste een stuk makkelij ker te maken en de banken veel tijd te besparen, schreef het seg ment Relatiebeheer onder het motto 'Ondernemen is een vak' een draaiboek en een serie lezin gen voor startende ondernemers. "De banken kunnen er zo mee aan de slag", zeggen Madeleine Aarts en Jacq Coppen van het seg ment. Het pakket ligt inmiddels in Best op de plank. De bank die het bestelt heeft het een paar dagen later in huis. Het draaiboek bevat onder meer de uitgangspunten Relatiebeheer Z (040)217 77 00 In een openbare bibliotheek informatie aanvragen over lenin gen, kredieten en hypotheken van de Rabobank. Die mogelijkheid wordt vanaf vrijdag jl. geboden in Groningen. Schrijfster Karin Spaink opende daar het 'Digitaal Station', een nieuwe vorm van dienstverlening van de openbare bibliotheek Groningen. De Rabo bank Groningen is één van de sponsors. Het publiek van de bibliotheek mag de hele maand juni gratis gebruik maken van Internet. Spelenderwijs kan de bibliotheek bezoeker 'klikken' naar een Rabobankpagina en informatie opvragen over allerlei bankaange- legenheden. Ook bestaat de moge lijkheid om brochures te bestellen over de diverse Rabobankdiensten. Naast Internet wordt er ook andere digitale informatie aange boden, zoals de CD-foon, de NS- reisplanner en een hotel- en res taurantgids. Op een computer met cd-rom zijn programma's op te roepen die regelmatig worden gewisseld. In het 'Digitaal Station' bevindt zich tevens een collectie uitleenbare cd-roms en cd-i's. De rechtstreekse bui tenlandse investeringen op wereldniveau zijn vorig jaar met 46% omhoog gevlogen tot een ongekend niveau van 325 miljard dollar. Dit was het gevolg van een nieuwe golf van fusies en overnemingen, en de versnelde globa lisering van de produc tie door internationale concerns. Het nieuws werd afge lopen week bekendge maakt bij de presentatie van de voorlopige cij fers op de Conferentie inzake Handel en Ont wikkeling van de Verenig de Naties (Unctad). In 1994 groeiden de buiten landse investeringen met slechts zes procent. De VS vervulden duidelijk een hoofdrol. De inves teringen van dat land en Duitsland verdubbel den ruim en die van Groot-Brittannië stegen met de helft. Richting ontwikkelingslanden groeide de investerings- stroom tot een record van 97 miljard dollar. Het overgrote deel ging naar China, Indonesië, Maleisië en Thailand. De investeringen in de voormalige communis tische landen verdub belden tot twaalf mil jard dollar. Tsjechië, Hongarije en Rusland profiteerden daar het meest van. Eigen Huis Henk Lever van de Rabobank Noord-West Groningen heeft de afge lopen drie maanden de meeste Overbruggingsplannen verkocht. Een prestatie die beloond wordt met twee kaartjes voor de finale van het Europees Kampioenschap voetbal. Ook de andere prijswinnaars zijn inmiddels bekend. Zij mogen naar de poule-wedstrijden kijken. Reint Brondijk, van de Rabobank Noordelijk-Westerkwartier is de eerste naam die directeur Bert Brunninkhuis van Interpolis en segmentmanager Hans Vriend van Rabobank Nederland uit het mandje trekt. Hij krijgt een kaart je voor de wedstrijd Nederland- Zwitserland. Op die tribune kan hij vier collega's tegen het lijf lopen: Gonny van Arendonk (Leerdam), Henk Summeren (Betuweland), Freddy Damhuis (Losser) en Hans van Heeswijk (Veghel). Ook tijdens de wedstrijd Neder- land-Engeland zullen Rabobank- medewerkers van zich laten horen. De gelukkigen: Anja Dijkstra- Eninga (Drachten), Pierre Derksen (Heerlen-Hoensbroek-Brunssum), Hans van der Linden (Noordwij- kerhout), Eit Bosgraaf (Dokkum) en Agnes Plukker (Hoogeveen). De hypotheekadviseurs krijgen het kaartje aangeboden door Consolidated Financial Insurance, de partner van Interpolis bij het Overbruggingsplan. Alle hypotheek adviseurs die tussen 1 maart en 4 juni een Overbruggingsplan heb ben verkocht, dongen mee naar de kaartjes voor de poule-wed strijden. De kaartjes voor de fina le waren echter gereserveerd voor de beste verkoper. En dat was Lever, die liefst 28 Overbruggings plannen wist te verkopen. Een score van 45% van het totale aan tal door hem verkochte hypotheken.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2