°7 o 6 'Tevreden leden en klanten staan meer dan ooit voorop' Agrarische sector staat voor grote uitdagingen Krachtige groei activiteiten Uit de media 19 9 6 Branchecontactdagen melkvee- en varkenshouderij Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 25 Opnieuw een flinke stijging van woninghypotheken en een forse groei van toevertrouwde middelen en aansluitingen op Rabo Tele bankieren. Zo vatte Hoofddirec- tievoorzittcr Herman Wijffels op de Algemene Vergadering de resultaten samen over de eerste drie maanden van dit jaar. Die waren beduidend hoger dan in het eerste kwartaal van 1995. De totale kredietportefeuille van de Rabobankorganisatie in bin nen- en buitenland nam in het eerste kwartaal toe met ruim ƒ7,5 miljard tot 197 miljard en is inmiddels de ƒ200 miljard gepasseerd. De kredietgroei bij lokale Rabobanken was het sterkst bij particulieren, ƒ3,7 (ƒ2,3) miljard. De ruime finan ciële positie van bedrijven, een aanhoudend sterke instroom van middelen in het Rabo Dividend Fonds en het Rabo Groei Fonds en de verzilvering van koerswin sten zorgden voor een flinke aanwas van de toevertrouwde middelen bij de banken: ƒ3,6 (ƒ2,3) miljard. Het aantal aan sluitingen op RaboTelebankieren is nu 150.000. In de afgelopen twaalf maanden is dat met 50 procent gegroeid. Wijffels ver wacht voor heel 1996 een toe name van de bedrijfsactiviteiten die hoger is dan vorig jaar, hoe wel het stijgingstempo de komen de maanden iets zal afnemen. Voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer opende gisteren de Algemene Vergadering In zijn toespraak wees hij er nadrukkelijk op dat het in een coöperatieve onderneming vooral gaat om kwaliteit. "Natuurlijk zijn getallen belangrijk. Maar veel belangrijker is dat men ervaart dat wij de ander, het lid, de klant en de lokale gemeenschap echt centraal stellen." Het lijkt de voorzitter dan ook een goed idee om naast de finan ciële ratio's ook meer kwalitatieve maatstaven te gaan ontwikkelen. Maatstaven die aangeven hoe de waardering en tevredenheid zich ontwikkelt, zowel bij de leden als ook in de interne verhoudingen. "Als wij op die terreinen goed scoren, dan blijven de overige cij fers in onze organisatie vanzelf van triple A-kwaliteit", besloot Meijer zijn inleiding. Hoe de Rabo bank het gewenste kwaliteitsni veau wil bereiken, vertelde Meijer daarvoor. "Uitgangspunt van al ons handelen worden steeds Veel aandacht in de media voor het nieuws over Rabobank en Robeco. "Dat is het resultaat van een goed afgestemde interne- en externe communicatie-operatie," aldus Hans Ludo van Mierlo, hoofd externe communicatie. Hij wijst er op, dat het gezamenlijke optreden van Wijffels en Korteweg het vertrouwen van klanten en relaties in beide samenwerkings partners alleen maar ten goede komt. "Dat geldt trouwens ook voor al onze eigen medewerkers, want ook intern hebben wij ons danig geweerd, bijvoorbeeld met de extra editie van de Rabokrant, "aldus Van Mierlo. 'Perfecte pasvorm drijft Robeco in armen Rabobank'. Dat is de analyse van Het Financieele Dag blad na de bekendmaking van de nadrukkelijker de behoeften van leden en klanten, zowel lokaal, nationaal als ook internationaal. En omdat de behoeften zich ver breden en verfijnen, doen wij het zelfde met onze dienstverlening. "Daarom hebben we ervoor gekozen een brede coöperatieve financiële dienstverlener te zijn. Een die streeft naar meer en meer betrokken leden, maar daarnaast ook de lokale profilering wil ver sterken. En als ik dan vooruit blik, dan zie ik een organisatie van en voor ondernemende men sen. Een organisatie die continu mee verandert met de ambities en idealen van haar leden en klanten. Ook zie ik een bank waarop leden directe invloed hebben en die daardoor weet wat mensen beweegt en bindt. En ik zie een organisatie met visie op de soci aal-economische ontwikkelingen. "Deze keuze moet de komende periode worden omgezet in actie. Van woorden naar daden. Een moeilijke fase, waarbij het accent van de coöperatieve actie vooral lokaal ligt. Ik denk aan eigen lokale programma's om leden te werven en de ledenbetrokkenheid te vergroten, aan eigen uitwerkin gen van voordelen voor de leden en aan de participatie en inspraak van leden. En hierbij gaat het altijd om samenwerking. "Als geen ander zijn wij in staat om mensen bij elkaar te brengen, om samen werking te stimuleren, om geza menlijke doelen te realiseren" verinnigde samenwerking tussen de bank met het grootste distribu tienet en de Rotterdamse gigant in vermogensbeheer. Zowel deze krant als Trouw en de Volkskrant wijst erop, dat de in 1990 begon nen samenwerking niet altijd van een leien dakje is gegaan. Het FD vervolgt echter: "De keuze voor een verinniging van de samenwer king ligt dan ook voor de hand." Trouw: "Het Rotterdamse beleg gingsconsortium Robeco, de grootste particuliere vermogens beheerder in Europa, wordt op termijn een volle dochter van de Rabobank." De krant geeft ver der aan dat de overname van Robeco de vermogende klanten in één huis moet houden. De Volkskrant ziet dat ook zo: "Korteweg helpt Rabo op weg naar het grote geld." Algemeen Dagblad kopt: 'Rabobank lijft Robeco in' en benadrukt dat de Rabobank de expansie van Robeco betaalt. De Telegraaf houdt het simpelweg op: 'Rabobank koopt Robeco' en spreekt verder over een 'verrassend monsterverbond tussen financiële reuzen'. Ook in de buitenlandse kranten veel aan dacht voor de samenwerking. Zo besteedt de Britse Financial Times op haar voorpagina ruim schoots aandacht aan Rabobank en Robeco. Franse, Duitse, Belgische en Zwitserse kranten gebruikten de nieuwsberichtgeving van Reuters en ANP. Bedrijvenadviesgroep In agrarisch Nederland staat een fors aantal veranderingen op stapel. De derde fase van de milieuwetgeving staat voor de deur, met alle gevolgen van dien. Daarnaast moet de zuivelsector nog maar afwach ten of het melkquotum tot het jaar 2000 blijft bestaan. En de varkens houderij investeert weer na een aantal magere jaren. Wat dit betekent voor de bedrijven in de melkveehouderij en de varkenshouderij, komt aan de orde tijdens de eerstvolgende branchecontactdagen, deze herfst. Organisatoren Peter de Groot en Wim Thus van het Adviesteam Landbouw stellen dat agrarisch Nederland voor een aantal grote uitdagingen staat en dat sommige veranderingen wel eens veel eer der op stapel zouden kunnen staan dan aanvankelijk gedacht. "GATT afspraken dwingen tot verdere afbouw van de subsidies in de zuivelsector', vertelt De Groot. "Daarbij komt nog dat de Midden- en Oost-Europese lan den op de nominatie staan toe te treden tot de EU. Voordat het zover is zal de Fiuropese Commissie aandringen op snelle hervormin gen. En dat betekent dat het melk quotumstelsel wel eens op de hel ling zou kunnen gaan. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de zuivel sector." bedrijven. Met name aan de bedrijfsontwikkeling kleven nogal wat juridische aspecten. Hieraan besteden we tijdens de branche contactdag varkenshouderij na drukkelijk aandacht. Nu de financieringsverhoudingen in de varkenshouderij na een aantal jaren weer gunstig zijn, is het voor de varkenshouders van belang de financiële middelen goed aan te wenden. Ook dat komt aan de orde." Inschrijven De branchecontactdagen melk veehouderij en varkenshouderij duren een halve dag, kosten ƒ200 per deelnemer en vinden in de maanden september, oktober en november plaats in verschillende steden. Omdat 70% van de deel- Wim Thus (l) en Peter de Groot van het Adviesteam Landbouw. (Foto: Hans Joachim Schröter) Varkenshouderij In de varkenshouderij speelt vooral het milieu een grote rol. Thus: "Op dit moment staat de derde fase van de milieuwetge ving voor de deur. Het komt er nu op aan de beste oplossingen te vinden. De overheid heeft voor de noodzakelijke herstructurering van de sector ƒ475 miljoen gere serveerd. Hoe dat geld precies zal worden besteed is nog niet bekend. Enerzijds wordt gedacht aan een sanering van bedrijven, anderzijds aan ontwikkeling van nemers beide dagen bijwoont, vinden de bijeenkomsten zoveel mogelijk parallel plaats op dezelf de dag. Inschrijven kan tot 1 augustus met het formulier op de eerstvol gende diskette/cd-rom. Adviseurs die zich hebben aangemeld ont vangen eind augustus een uitnodi ging met daarop datum en plaats en de voorlopige agenda. Krediet Beoordeling Bedrijven Sector Landbouw C (040)217 65 30

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1