Merk toch! Hoe sterk? Rabobank besteedt realisatie van model onroerend goed uit Engelstalig jaarverslag over 1995 gereed Beurscompetitie '96 krijgt nog vervolg Rabobank Algemene Vergadering op 6 juni Ook (standaard) overeenkomsten in huisstijl Beeld- en woordmerk Rabo staatmaar soms... Rabokrant Recordaantal van 17.000deelnemers Tweederde van Nederland kent inmiddels het beeld- en woordmerk van de Rabobank. De Rabokrant van 23 mei maakte er met gepaste trots melding van. Naar aanleiding van het artikel kwam er een brief van Wout Haasjes van de Rabobank Ridderkerk, met daarin twee voorbeelden van de vermeende merkbekendheid van de mens op de zonnewijzer. In Trouw van 29 februari, schrijft hij, stond een cartoon van Len Munnik (hierbij afgebeeld). Haasjes stuurde daarop de car toonist de brochure U en Uw Rabobank, omdat hij dacht dat Munnik het nieuwe beeldmerk niet kende. De striptekenaar reageerde: "Het was niet uit onwetendheid dat ik het vorige vignet gebruikte. Voor een politie ke tekening heeft dat namelijk een duidelijker boodschap dan het huidige vignet." Alsof de politiek de mens niet centraal hoort te stellen... Dezelfde Haasjes trof in The Indian Times bijgaand illustratie aan in een personeelsadvertentie van de Indiase multinational Arvind,een onderdeel van de Lalbhai Group. Het lijkt op het Rabobank beeldmerk in een net pak, met wapperende stropdas, turend in oostelijke richting. De briefschrijver vraagt zich af: "India maakte deel uit van het Britse Gemenebest. Was het bureau dat onze huisstijl ontwik kelde ook niet gevestigd in Londen?" Liesbeth de Lange van het Huis stijl Management Bureau reageert: "Wij kunnen niet serieus ingaan op dergelijke opmerkingen, ook al ligt de relatie voor de hand. Er zijn nog meer aardige of onaardige vergelijkingen op het beeldmerk losgelaten. Daar zal iedereen wel een voorbeeld van kennen. Het Rabobank beeldmerk is uniek en symboliseert de visie van de Rabobank, waarin zij de mens centraal stelt. De losse elementen, kleuren en vormen, waaruit het beeldmerk is opgebouwd, zijn niet uniek. Het is in ons voordeel dat uitingen, die deze elementen in zich hebben, met de Rabobank worden geassocieerd en niet andersom. Trouwens, wij spreken nooit van Rabologo of Rabovignet maar van Rabobank beeld- en woord merk. In boekje 1 van de Bouw doos voor denken en doen in de Rabobank huisstijl kunt u er (op pagina 7) alles over lezen. En als u vragen of opmerkingen heeft dan horen wij die meer dan graag." Bedrijfsvoering Het automatiseringsbedrijf CEBES heeft in opdracht van Rabobank Nederland een model ontwikkeld, dat de wijzigingen ten aanzien van onroerende goederen van de bank in goede banen leidt. Binnenkort kan het model worden besteld. Vorig jaar werden de banken via circulaire 22/169 al geïnformeerd over de aanstaande wijzigingen Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 van de waardering van het onroe rend goed van de bank. Maar ook de afschrijving ervan wijzigt. Daarnaast krijgen de banken dit jaar de beschikking over de fisca le gegevens van de onroerende zaken. Het is de bedoeling, de gewijzigde waardering van onroe rende zaken al in de halfjaarcijfers per 30 juni van dit jaar op te nemen. Om de benodigde conver sie in goede banen te leiden heeft Rabobank Nederland een sys teem opgezet. CEBES werkt dit systeem uit tot een model, dat onder verantwoordelijkheid van Rabobank Nederland wordt getest. Planning en Control WAB zal de banken voor 30 juni voor zien van de benodigde informatie over de wijziging van de waarde ring van de gebouwen. Het door CEBES ontwikkelde model bevat reeds de benodigde informatie van de onroerende zaken van de bank, om de conversie eenvoudig te kunnen uitvoeren. Veel banken (ongeveer 300) hebben al eerder producten van CEBES afgeno men. Banken die over de model len Balans en Gebouwen van CEBES beschikken, krijgen de aan gepaste module automatisch uit geleverd. Dit past in het door hen afgesloten onderhoudscontract. De andere banken kunnen het model bij CEBES bestellen. Binnenkort ontvangen de banken meer informatie over het model en de bestelprocedure. Planning en Control WAB 7 (040)217 70 35 Financiële Advisering Sinds 1995 voert de Rabobank organisatie een nieuwe huisstijl. Veel bescheiden binnen de organi satie zijn al aangepast aan deze nieuwe stijl. Binnenkort komen ook de (standaardovereenkom sten in aanmerking voor restyling, zowel wat betreft lay-out als taal gebruik. Onderzocht is op welke wijze dit 'restylen' het meest aan sluit bij wensen van (potentiële) klanten van aangesloten banken. Op dit moment worden de techni sche mogelijkheden bekeken om de (standaard (overeenkomsten, waar mogelijk en wenselijk, uni form op geautomatiseerde wijze te vervaardigen. Het is de bedoeling dat in de loop van de tijd verdere uitvoering aan deze plannen wordt gegeven. Wij zullen u uiteraard op de hoog te houden van nadere ontwikke lingen. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf r (040)217 70 10 Onlangs verscheen het Engels talige jaarverslag van de Rabo bank. In het uit twee delen bestaande verslag informatie over de economische ontwikkelingen in Nederland, de filosofie van de Rabobankorganisatie, de interna tionale activiteiten van de bank en uiteraard de harde cijfers. Het verslag is interessant voor elke internationaal werkende onder neming. Het 'annual report 95' en de 'financial statements '95' zijn kos teloos te bestellen in Best. Het bestelnummer is 7764. Aan de Beurscompetitie '96 kwam afgelopen vrijdag een eind. Voor 17.145 deelnemers -een record- viel de finishvlag. Diezelfde dag kregen alle banken een actiebe- schijving om een commercieel vervolg aan de competitie te geven. Intekenen op een centrale mailing aan de particuliere deel nemers kan nog tot aanstaande vrijdag. Met de sponsoring van de Beurscompetitie wil de Rabobank zich profileren als deskundige beleggersbank. De mailing onderstreept dat met een brief en de diskette 'Meer rendement met opties'. Op de eerstvolgende cd-rom staat een modelpersbericht over de Beurs competitie, bestemd voor lokale media. IRIS Infolijn f (010)224 14 14 De Algemene Vergadering van de Coöperatieve Centrale Raïffeisen-Boerenleenbank B.A. heeft plaats op 6 juni in de Prins van Oranjehal van het Jaarbeurscomplex te Utrecht. De vergadering begint om 10.30 uur en duurt tot onge veer 15.30 uur. Het thema van het middag programma is 'Toekomst door Samenwerking'.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2