Volgende VTN ziet bundeling krachten als redding van tuinbouw 1 ;e respons op actie 'besparen op bankkosten' Rabobank Rabokrant l f* p fê i ff Ir #Jf 9 ft ..<9 -»fifl* 1% f 11 S t f fè Vergroten van de commerciële slagkracht en het veiligstellen van de continuïteit in de sector. Dat zijn in het kort de belangrijkste redenen voor de dertien Nederlandse groente- en tuinbouwveilingen en het Centraal Bureau Tuinbouwveilingen om te willen fuseren. De 13.000 aangesloten telers moeten hun stem nog uitbrengen. Als de meerder heid akkoord gaat is de Verenigde Tuinbouwveiling Nederland, kort weg VTN, een feit. Kritische en mondige consumen ten en een groeiend aanbod uit het buitenland hebben de Nederlandse tuinbouw de afgelopen jaren behoorlijk onder druk gezet. In een jaar tijd, van 1994 tot 1995, daalden de veilingomzetten met 1 miljard gulden. Om niet verder achterop te raken bij de stevige opmars vanuit het buitenland, lijkt ingrijpen geboden. Opvoeren van de toegevoegde waarde, het opbouwen van vaste relaties met afnemers en effectiever werken tegen lagere kosten moet de sector er weer bovenop helpen. Volgens de VTN in oprichting kan dat alleen als alle betrokken partijen Bedrijvenadviesgroep de handen ineen slaan. VTN streeft ernaar de verkoop binnen enkele jaren overwegend via leve ringsovereenkomsten te realiseren. Om dat in goede banen te leiden, treedt ze op als ketenregisseur. Moderne informatietechnologie en efficiënte distributieknooppun ten moeten daar een wezenlijke bijdrage aan leveren. Het voor naamste wapen in de strijd zal een internationaal elektronisch com municatienetwerk worden. Rabo positief De Rabobankorganisatie staat positief tegenover de fusie. Het realiseren van een internationale marketing- en verkoopstrategie biedt de tuinbouw perspectief, zo meent de bank. Bovendien kun nen door het uitgebreide assorti ment hechte relaties met afnemers worden opgebouwd. De toege voegde waarde die dat oplevert, komt uiteindelijk ten goede aan het inkomen van de tuinder. De bank financiert 90% van de pri maire tuinbouw. De VTN krijgt de structuur van een coöperatie met een apart verkoopbedrijf: de VTN-Holding B.V. De organisatie verwacht zo'n 13.000 leden te kunnen inschrijven, als de meer derheid tenminste op 30 mei vóór de fusie stemt. De nieuwste loot aan de coöperatiestam neemt vanaf volgend jaar het roer van de gefuseerde veilingen over. Tot en met december is de exploitatie nog in handen van de veilingen. Activiteit Agribusiness V (030)216 30 45 "De conservatieve gedachte dat bedrijven geen antwoordformulieren insturen of 06-nummers bellen is achterhaald." Dat zegt Oscar Sweep, Marketeer bij het Segment Bedrijvenadviesgroep. Hij doelt hiermee op de onlangs gehouden Rekening Coulantactie 'Besparen op bank kosten'. Van de 229.000 aangeschreven bedrijfsrelaties reageerden er 7.500 via het centrale antwoordnummer. Een resultaat van 3,2%, aanzienlijk meer dan verwacht. Besparen op de bankkosten is kennelijk iets dat ook de zakelijke klanten aan het hart gaat. Op de actie 'Passen en cards', eind vorig Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 jaar, reageerde 1,4% van de aan geschreven bedrijven. Een DM- actie zonder toeters en bellen levert in de particulierenmarkt stratiediskette hebben aange vraagd, zegt Sweep: "Die bieden de mogelijkheid van een schot voor open doel. Ze hebben de dis kette kunnen uitproberen. Een aantal wacht nu waarschijnlijk op een contract met hun bank." Hij denkt overigens dat het percenta ge dat heeft gereageerd hoger ligt dan 3,2%. "Veel klanten leveren het formulier van dergelijke acties bij de bank in. Wat dus het wer- *pjN ff i jyt s 0f4 f ff Éf fff Jtr 1 f'f! i 1 w§ i .1 j# fj<. Jf>é* J i jk f fi h fté i dj tt -di 2 1 f 4 i i i i een resultaat tussen 2 en 4 op. Van de 7.500 klanten die het ant woordformulier instuurden, vroe gen 4.800 om een demonstratie diskette van Rabo Telebankieren, 2.600 wilden de frequentie waar mee ze hun rekeningafschrift ont vangen veranderen. De rest gaf aan informatie te willen over andere bankzaken. Over de klanten die een demon- kelijke resultaat is, weet ik als de evaluatieformulieren van de ban ken zijn ontvangen en verwerkt. Daarop is het wachten." Dit formulier zit in het marktbe werkingspakket dat de banken eind maart ontvingen. Segment Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 De redactie krijgt regelmatig vragen van lokale banken toegezonden, met name over de dienstverlening aan particulieren. In het verleden werd een aantal van deze vragen beantwoord in de rubriek "Volgende vraag graag" van het Rabo Weekblad. Deze rubriek keert vanaf van daag wekelijks terug in de Rabokrant. In de rubriek worden vragen beantwoord die regelmatig aan de helpdesks worden gesteld of die van algemene aard zijn. De vragen, die betrekking kunnen hebben op de hele Rabobankorganisatie, kunnen worden gefaxt naar de redactie van de Rabokrant, faxnummer (040)217 71 36. Cliënten Advies Goed verzekerd op reis Reisverzekering nodig of niet? Hoe zit het met de buitenlanddek king van de Ziekenfondsen? Is deze voldoende voor een vakan tie over de Nederlandse grenzen of is het aan te raden een extra reisverzekering af te sluiten? De reisverzekering van Interpolis heeft een "Aanvullende ziekte kosten" dekking. Deze vult tekor ten aan op onder andere Zieken fondsvoorzieningen. Bij uitsluiting van deze rubriek wordt f 0,35 per persoon per dag premiekorting verleend. Zieken fondsverzekerden die het ver plichte Basispakket hebben, wordt geadviseerd om de "Aanvullende ziektekosten" dekking op de reis verzekering niet uit te sluiten. Medische kosten zijn voor hen alleen in een aantal verdrags- landen beperkt gedekt. Cliënten met een Aanvullende dekking bij een Ziekenfonds zijn binnen Europa (en soms daarbuiten) vol ledig verzekerd. Lokaal bijzonder ziekenvervoer is echter vaak niet optimaal verzekerd. Bovendien geldt buiten Europa in veel geval len een vergoeding van maximaal 200% van het Nederlandse tarief. Met name in Amerika en Canada zou dit onvoldoende kunnen zijn, gezien de hoge ziekenhuistarieven in deze landen. De relatief lage premiekorting op de reisverzeke ring staat in geen verhouding tot het financiële risico dat wordt gelopen, wanneer de Aanvullende dekking van het Ziekenfonds onvoldoende blijkt te zijn. Een uitgebreide toelichting op het antwoord kunt u vinden op de eerstvolgende diskette. Interpolis helpdesk acceptatieservice C (013)462 1 1 15 Bedrijfsvoering Wat kan de reden van afkeuring zijn voor de opgegeven autonome rentecorrectie in RPK-Plus? Het RPK-Plus systeem controleert het door de bank opgegeven ren tebedrag aan de hand van de opgegeven rentenummers en het rentepercentage. Elke afwijking van meer dan één cent leidt tot een afkeuring. Momenteel ont staan veel afkeuringen omdat de bank bij de berekening het aantal dagen stelt op 365. Het RPK-Plus systeem hanteert echter voor dit (schrikkel)jaar 366 dagen, uit gaande van de geadviseerde syste matiek Juist/juist. Voor de bereke ning is het jaar waarin de correctie wordt opgegeven bepa lend. Wordt de correctie opgege ven in 1997, maar heeft ze betrek king op 1996, dan moet worden gerekend met 365 dagen. Helpdesk Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland r (040)217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 4