2-3 °5 Tweederde van Nederland kent het nieuwe Rabologo Veel gestelde vragen over Rabokrant en Rabo Infobank Geen zon, zee en zand voor wielerploeg Relatiebeheer houdt vinger aan de hank 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 5 Bedrijvenadviesgroep Tweederde van de Nederlanders kent het nieuwe Rabologo. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO in opdracht van de Rabobank half april heeft uitgevoerd. Bij het onderzoek werd gekeken naar de bekendheid van het nieuwe en oude vignet. Ook werd een vergelijking gemaakt met de bekendheid van zeven andere logo's uit de bank- en verzekeringswereld. Het was de vijfde keer dat een dergelijke meting werd gedaan. Het nieuwe logo van de Rabo bank blijkt door bijna tweederde (65%) van de Nederlanders van achttien jaar en ouder te worden herkend en scoort qua bekend heid nu duidelijk hoger dan het oude vignet. Ten opzichte van de meting in oktober '95 is er sprake van een aanzienlijke stijging in bekendheid van maar liefst acht procent. Daarbij is het markante verschil tussen klanten en niet- klanten blijven bestaan: 84% van onze eigen klanten weet het vignet feilloos aan de Rabobank toe te wijzen, terwijl 52% van de niet- klanten daartoe in staat is. Het nieuwe Rabobankvignet wordt met name goed herkend door: jongeren tot 34 jaar (83% van de mannen en 71% van de vrouwen van die leef tijd). binnen de hoogste welstandklasse A (72%). in het Oosten (71%) en het Zuiden (73%) van het land, en in kleine landelijke gemeentes (77% bij minder dan 20.000 inwoners). Het oude logo is inmiddels op zijn retour en scoort nu nog een bekendheid van 46%. De overige vignetten die bij het onderzoek werden betrokken zijn die van In terpolis, ABN AMRO, REAAL Verzekering, Postbank, De Lage Landen, RVS- verzekeringen en Nationale- Nederlanden. Van deze instellingen scoren alleen de beeldmerken van de Postbank (81%) en Nationale-Nederlanden (73%) hoger dan die van de Rabobank. Een jaar geleden moest de Rabobank ook nog de logo's van de ABN AMRO en RVS-verzekeringen voor zich dulden. Bij de redacties van de Rabokrant en de Rabo Infobank komen regel matig vragen binnen over deze nieuwe interne media. Dit artikel pro beert een antwoord op de meest gestelde vragen te formuleren. Rabokrant Veel mensen vragen zich af hoe ze de Rabokrant moeten archiveren, omdat hij in geen enkel opbergsys teem past. Archiveren is echter onnodig. De Rabokrant is te verge lijken met elk ander dagblad: je leest hem en gooit hem daarna weg. Dat kan omdat de informatie die voor het werk nodig is de eerstvol gende maandag op diskette ver schijnt - dus uiterlijk vijf werkda gen na het verschijnen van de Rabokrant - en voor iedereen van achter de pc oproepbaar is. Een tweede opmerking is dat de Rabokrant niet goed past in de postbakjes. Daarom zal op korte termijn de krant iets smaller wor den en is dit probleem opgelost. Veel mensen maken zich uit milieu- oogpunt zorgen over de hoeveel heid papier die de Rabokrant vergt. Op dit moment is die zorg terecht omdat veel informatie nu nog dub bel verschijnt: via de Rabo- krant/Rabo Infobank èn via de oude kanalen. Maar dat verandert. Na een gewenningsperiode zal de oude papierstroom vrijwel geheel ver dwijnen en blijven de Rabokrant en de diskette (en over enige tijd de cd- rom) over. Vanaf dat tijdstip kan de Rabobank veel papier besparen. Overigens wordt de Rabokrant ge drukt op milieuvriendelijk papier en kan hij na lezing ook gewoon in de oud-papierbak worden gedeponeerd. Tenslotte zijn er ook vragen over het aantal kranten dat wordt ver spreid. Afgesproken is alle mede werkers een exemplaar te geven, zodat iedereen op de hoogte is van wat er speelt binnen de Rabo- bankorganisatie. Het kan zijn dat banken of afdelingen te veel kran ten krijgen. Er is namelijk besloten het aantal medewerkers als uit gangspunt te nemen en naar boven af te ronden op tientallen. Op die manier zijn er ook voldoende kran ten voor uitzendkrachten en ande re tijdelijke medewerkers. Rabo Infobank Op de diskette die nu elke maandag bij de banken ligt en binnen Rabobank Nederland via Lotus Notes te raadplegen is, staan arti kelen uit de krant die het bewaren waard zijn. Ook staat op de disket te aanvullende informatie zoals voorbeeldbrieven, formulieren en marktbewerkingspakketten. Uit onderzoek blijkt dat nog niet alle banken de diskette ook op het eigen netwerk installeren. Zij lopen het risico bepaalde aanvullende informatie niet te krijgen. Deze informatie stond voorheen in het Rabo Weekblad. Omdat dit weekblad is opgeheven met het verschijnen van de krant en de diskette is het advies de diskette in ieder geval elke maandag op het eigen netwerk te zetten. Ploegleider De Rooy en Bruyneel bespreken bun tactiek. Ligt de Rabobank Wielerploeg momenteel in zijn geheel aan een ver en warm strand te bakken in de zon? Zo niet, waarom rijdt er dan nie mand mee in Olympia's Tour? Brandende vragen van supporters, waarop ploegleider Theo de Rooy graag bereid is antwoord te geven. De Rooy kan zich voorstellen dat de Raboploeg gemist wordt tij dens Olympia's Tour, de elf dagen durende etappewedstrijd door Nederland. "Maar", zo meent hij, "het past sportief gezien niet in het programma. Het voorseizoen was zwaar. We hebben onder andere meegedaan aan alle klas siekers, de Teleflex-tour en de Ronde van Veenendaal." Na een pauze om de accu op te laden, zijn de renners nu bezig met de voorbereidingen op de Tour de France. En daarna komen de Olympische spelen, het vervolg van de wereldbekerwedstrijden, en de wereldkampioenschappen. "De Tour is het eerstvolgende doel. Diverse jongens zijn nu druk bezig met hoogtestages. Een aan tal rijders heeft meegedaan met de Tour du Pont. De afspraken daar voor waren al vorig jaar gemaakt. En die renners kun je dan ook niet nog eens mee laten doen met Olympia's Tour. Zij hebben ten slotte lucht nodig. Een deel van de ploeg, onder andere Breukink en Nelissen, doet nu mee aan de Bicicleta Vasca. Dat is hun eerste stap op weg naar de Tour de France. Er zitten ook een paar van onze jonge renners bij, die zo vast kunnen proeven van het 'hoge schoolrijden'. Een ander deel van de profploeg doet binnenkort mee aan etappewedstrijden in Oosten rijk, waarna nog de Ronde van Luxemburg en de Ronde van Zwitserland volgen. Vandaar dus dit jaar nog geen deelname van de Rabobank Wielerploeg aan Olympia's Tour." Welke lezer kent niet dat gevoel van diepe vertwijfeling als hij, na al dertig keer te zijn doorverbonden, nog steeds geen antwoord heeft gekregen op een telefonisch gestelde vraag aan Rabobank Nederland. Om dergelijke ergernisssen te voorkomen èn de dienstverlening van het segment Relatiebeheer aanzienlijk te verbeteren, belt het onfhankelij- ke bureau Forum Marketing Research regelmatig met de banken. "Op grond van de kritiek en ideeën die dat oplevert, onderne men we actie en sturen we bij", vertelt Elly Blanksma, marktana- list bij het segment Relatiebeheer. "Daarbij kan het gaan om markt bewerkingsactiviteiten, een bro chure, de planning, het strategisch beleid of de telefonische onder steuning." Over dat laatste zegt ze: "Na de eerste belrondes van Forum bleken veel lokale banken nauwelijks de weg te weten naar onze afdeling Verkoopondersteu ning. We hebben daar toen een artikel aan gewijd in het Rabo Weekblad. Driekwart van de ban ken weet nu wel waar ze met hun vragen terecht kunnen. Een kwart greep de afgelopen periode daad werkelijk de telefoon. Op het gros van de vragen krijgen ze direct antwoord. Bij de vorige meting wa ren de banken daarover nog onte vreden. Toen gaf 66% aan dat hun probleem goed was opgelost. Nu is dat 89%. Ruim de helft van de adviseurs weet echter nog niet dat die diensten van Verkooponder steuning gratis zijn." Wat betreft de totale dienstverlening blijft het seg ment in de toekomst de vinger aan de pols houden. Elke bank kan dus worden gebeld door Forum. Relatiebeheer r (040)217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1