Rabobank Accent voor structurele loyaliteit f Vijf Twentse banken nu samen op middenmarkt Direct bellen voor direct marketing Rabobank w loyaliteitsprogramma beloont klanten voor trouw Rabokrant Nieuwe Easy Money Kortingsboek is uit Management Veel Rabobankklanten gaan bancair 'vreemd'. Steeds vaker spreiden zij hun bankdiensten over de verschillende aanbieders op de markt. Om dit verschijnsel tegen te gaan zal volgende maand bij de Rabobanken in Veldhoven, Nijkerk en Maashorst op proef het loya liteitsprogramma Rabobank Accent van start gaan. Het programma voorziet erin vaste klanten voor hun trouw te belonen. Relatiebeheer Eén van de bedrijven waar bet Twentse Turboteam actief zaken mee doet. Marktleider ABN-Amro, traditioneel prominent aanwezig in het zakenleven, krijgt het zwaar te verduren als het aan de Rabobank ligt. Sinds enige tijd is een aantal bovenlokale Middenmarkt teams actief. Het doel is binnen vijf jaar de kwaliteit van de Rabobank in deze markt zodanig op te krikken, dat de bank een minstens even belangrijk rol vervult als de concurrentie. Vijf Twentse banken ondertekenden vori ge week een convenant. "Het Rabobank-programma wijkt belangrijk af van andere loyali teitsprogramma's", vertelt Rob Lohman, samen met Ad van den Heuvel verantwoordelijk voor Rabo Accent. "Die programma's leiden namelijk niet tot de door ons gewenste structurele loyali teit. Spaarprogramma's als Air Miles en Rocks niet, omdat de klanten afhaken op het moment dat je met de spaaractie stopt. Pakketeringprogramma's als het Pluspakket van de Postbank niet, omdat de klant voor zijn voorde len moet betalen." "Bij ons loyaliteitsprogramma hoeft de klant niet te sparen of te kopen", stelt Lohman. "Hij koopt immers allang bij ons. Vandaar dat hij van zijn Rabobank krijgt wat hem toekomt: meer service en gemak. Ook kan de klant bancai re voordelen verwachten. Daar naast gaat de bank seminars en uitstapjes voor haar loyale klan ten organiseren. Eén van de ande re trekpleisters van het program ma is dat de bank voortaan ruimer bereikbaar zal zijn voor de deelnemers. Ze kunnen door de week tot 23.00 uur en zaterdags overdag bij de bank terecht met bancaire vragen of vragen over Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 het programma." Daarnaast wordt de trouwe klant gevraagd met de Rabobank mee te denken. Van den Heuvel: "Goede ideëen van klanten over hoe wij onze dienst verlening kunnen verbeteren wor den beloond. Zo ontstaat een soort partnership, waarin de klant profiteert van zijn eigen mondigheid." Het loyaliteitsprogramma is be doeld voor de top 20% van de klanten. Deze groep bestaat uit klanten die én de meeste produc ten bij de Rabobank afnemen én het meest rendabel zijn. Van den Heuvel: "Klanten die over een Raborekening met een voeding van minimaal 2000 beschikken en daarnaast de meeste financiële diensten bij ons afnemen nodigen we uit om deel te nemen in het Bedrijvenadviesgroep Direct marketing is een communi catietechniek om de contacten met klanten te behouden en uit te breiden. De bedrijvenadviseur benadert zijn klanten bijvoor beeld met een persoonlijke brief, een brochure en/of een telefonisch verkoopgesprek. Daarbij zijn korte procedures, standaardisatie en automatisering heel belangrijk. Kennis van de (on)mogelijkheden van direct marketing is in feite onontbeerlijk voor het slagen van dergelijke acties. De opleiding, die zes maanden duurt, is gebaseerd op de cursussen DM-assistent en - management van de SRM. Diverse technieken en hulpmiddelen pas seren de revue. Veel aandacht gaat uit naar de direct marketing zoals die door de organisatie wordt toe gepast. Het niveau is gedegen en theoretisch. De opleiding geeft achtergronden en inzichten. programma. Zij krijgen een brief waarin wordt uitgelegd dat wij ze als vaste klanten beschouwen en ze daarom willen laten profiteren van enkele voordelen. Het enige dat zij hoeven te doen is een kruis je zetten achter 'ja, ik wil'." Theo Vinken, Algemeen directeur van de Rabobank Veldhoven, vindt dat zijn bank de ambitie om een vooruitstrevende bank te zijn nu goed kan waarmaken. "Als Rabobankorganisatie heb ben wij onze klanten jarenlang bestraft. Denk bijvoorbeeld aan de hoge kosten van de particulie re betaalrekening. Nu kunnen we de klant belonen." Meer over Rabobank Accent en een ander nieuw loyaliteits programma morgen in Bank in Beeld. 7~ BANKBEELD Verkoopondersteuning Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 Alles draait om acties voorberei den, uitvoeren en evalueren. Aan de orde komen onder andere mar ketingtechnieken, klantsegmenta tie, propositie, telemarketing, en Cliënten Advies De uitlevering van het nieuwe Easy Money Kortingsboek begint vandaag. Nieuw is het groot aan tal kortingscoupons dat landelijk inwisselbaar is. Het Easy Money pasje is vervallen. Legitimatie is nu de Rabobank Europas of de Rabopas. Bedrijven als Hunkemöller, Invito en America Today staan er in en "Twente ligt op de route Londen- Moskou", stelt algemeen direc teur Gerrit Grotenhuis van Rabobank Enschede en één van de ondertekenaars van de over eenkomst. "Veel grotere bedrijven in de regio doen zaken met Duitsland en verder naar het oos- afhandeling. Cursisten krijgen een praktijkopdracht waarbij zij een direct marketingplan voor de Bedrijvenadviesgroep van een lokale bank moeten maken. Voor meer informatie, folders en inschrijfformulieren kunt u direct bellen met de RabobankAcade- mie. Een aanvraagformulier staat op de eerstvolgende diskette. RabobankAcademie 7 (030)216 14 93 Cicero r (040)217 70 27 ten. Deze middenmarkt wordt steeds belangrijker. Het levert inkomsten op, maar ook een bij drage aan de corporate identity. Uitstraling en imago is in deze markt van wezenlijk belang. Daarom zetten we er de turbo op, waardoor we sneller resultaat kunnen boeken." De vijf Twentse banken hebben in hetzelfde tur botempo het project van de grond getild en spelen alle een rol in de acquisitie, aldus Grotenhuis. "Het team is al aan het werk. Na een maand introductie bij Rabobank Nederland schrijven ze nu een marktbewerkingsplan en ik verwacht dat voor het einde van de maand de eerste offertes de deur uit zijn." Grotenhuis is blij met de samenwerking met de andere banken: Noord-West Twente, Hengelo, Oldenzaal-Weerselo en Enter-Rijssen. "Het is een vorm van collegiale samenwerking, die bij de klant sterk overkomt.". Project Middenmarkt r (030)216 29 11 Direct marketing is een essentieel onderdeel van het nieuwe marktbe werkingsconcept. De opleiding 'Grondslagen Direct Marketing Zakelijke Klanten' geeft de bedrijvenadviseur en commercieel manager Bedrijven de noodzakelijk kennis en kunde op dit gebied. In de eerste week van september begint de opleiding, in samenwerking met de Stichting Reclame- en Marketingonderwijs (SRM). Het schriftelijk examen heeft plaats onder auspiciën van de Nederlandse Organisatie voor Direct Marketing en Sales Promotion (DMSA). Potentiële deel nemers kunnen direct bellen. natuurlijk 'oude beken den' als MacDonalds, Domino Pizza en Dixons. In week 23 krijgen alle studentenrekeninghou ders informatie over het kortingsboek. Met de bon uit de centrale stu dentenmailing kunnen zij een exemplaar bij de bank ophalen. Kortingsboekjes die zijn besteld tijdens de actie-inschrijving, wor den niet extra ondersteund door enkele actiecoupons, zoals eerder aangekondigd in het Rabo Week blad nummer 9. De reden hier voor is de grote onzekerheid over prijswijzigingen in de produktie- periode. Het Easy Money Kortings boek wordt dit jaar wèl extra onder de aandacht gebracht in de media-uitingen, maar ook in de leaflet voor de schoolverlaters en de folder voor de introduktie- periode.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2