zo °5 Rabobank neemt kritiek Consumentenbond serieus Bestellen optiediskette Workshops bieden nog plaats astverlening wordt erdeel functiegesprek Vakantiebankdiensten Nog plaats bij seminars ouderenzorg 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 12 De Rabobank heeft onlangs een gesprek gevoerd met de Consumen tenbond. Onderwerp: de vorig jaar gehouden actie 'Geldklem', die nogal wat op- en aanmerkingen op de Rabobankorganisatie opleverde. De Rabobank neemt de kritiek van de consumenten serieus. En dat mag ook wel. Want tijdens de actie van de Consumentenbond kwamen niet minder dan driedui zend meldingen over de dienst verlening van alle Nederlandse banken binnen. De bevindingen uit het actierapport heeft de Consumentenbond onlangs aan de betrokken instellingen, waaron der ook de Rabobank, voorge legd. De directie van het WAB zag hierin aanleiding om een afvaar diging van de Consumentenbond uit te nodigen. Een van de ge spreksonderwerpen was de kri tiek van de consumenten over het electronische betalingsverkeer. De Rabobank deelt de mening van de Consumentenbond dat haar per soneel nog nadrukkelijker de klant dient te wijzen op de risico's van het niet geheim houden van de pincode. De bond heeft verder ook veel kritiek op de vermelding van het saldo op het beeldscherm van de geldautomaat aan het eind van de transactie. Inmiddels verschijnt Leidinggevenden van Rabobank Nederland moeten zich in de toe komst ook verantwoorden voor de 'dienstverlening richting lokale banken'. Gert Bouwkamp en Bert Mertens van het WAB doen dit voorstel in een plan van aanpak dat is opgesteld naar aanleiding van r haperende dienstverlening van Rabobank veel klachten Nederland. Voorstellen in hun plan zijn: het instellen en/of aanscherpen van de klachtenprocedure, het opnemen van de zorg voor kwaliteit bij de selectiecriteria voor leidinggeven den, het nemen van maatregelen tegen zowel leidinggevenden als medewerkers bij duidelijke en/of herhaalde nalatigheid en het scheppen van aanspreekpunten voor de lokale banken binnen Rabobank Nederland. Het uitein delijke streven moet volgens Mertens zijn "dat de zorg voor de kwaliteit een natuurlijk element van het dagelijks werk wordt, of wel in het hart van de mensen zit." Voorzichtige reactie ln een reactie laat Jan van den Bogaard, voorzitter van de werk nemersdelegatie binnen de CAAR, zicfrwoorzichtig positief uit. Dit terwijl Van den Bogaard juist degene is die de knuppel in het hoenderhopk had gegooid toen hij tijdens de CAAR-vergadering van februari liet weten zich, gezien de vele fouten in de dienstverlening, "te schamen bij deze organisatie te werken". het saldo halverwege de transactie op het scherm. Begin 1997 kan de klant zelf aangeven of hij het saldo wel of niet wil zien. Andere klachten van consumen ten hadden betrekking op de hou ding van het bankpersoneel, het eigenmachtig optreden van de medewerkers, de wachttijden aan de balie en de openstellingstijden. Aan de Consumentenbond is uit gelegd dat de Rabobank de dienstverlening op deze punten tracht te verbeteren. Afgesproken is een vervolg aan dit overleg te geven door de resul taten met een groot aantal mede werkers van de Rabobank door te nemen. Dat zal gebeuren tijdens de voor september geplande kwa liteitsbijeenkomsten. Dan worden ook de resultaten van de bevin dingen van de Consumentenbond getoond. Financiële Advisering Klanten kunnen vanachter hun pc leren omgaan met opties. Opties winnen als beleggings instrument stevig aan populari teit. De diskette 'Meer rendement met opties' leert beleggende klan ten -op een aantrekkelijke wijze- met opties om te gaan. Thuis, ach ter zijn pc, kan de klant aan de Cliënten Advies Mede naar aanleiding van deze 'cri de coeur' is Bouwkamp en Mertens gevraagd een plan van aanpak op te stellen. Volgens Van den Bogaard blijkt uit de notitie dat de opstellers weten waar de schoen wringt. Hij heeft er ook alle vertrouwen in dat de twee erin zullen slagen bin nen hun eigen werkgebied vol doende verbeteringen te realise ren. "Maar hebben zij voldoende zicht op segmenten als betalings verkeer, buitenland en effecten? Het zal nog een hele kluif voor hen worden ook daar een vinger aan de pols te krijgen". In het Rabo Weekblad en in de Rabokrant informeerden wij u diverse malen over de actie Vakan tiebankdiensten. Onderstaand treft u een planning aan om de actie materialen zo effectief mogelijk in te zetten. Het Rabokompas, de Brochure Vakantie en het Koers- kaartje kunnen doorlopend worden ingezet. hand van grafieken het koersver loop en de resultaten van de diverse opties simuleren. De dis kette werkt onder Windows. In de Rabowijzer 2 (van eind deze maand) wordt de optiediskette aangeboden en kunnen klanten dus naar een exemplaar vragen. De diskette is in Best te bestellen onder artikelnummer 80125. De prijs is ƒ10,75 (incl. BTW), de besteleenheid is tien stuks. Meer informatie staat in de actie beschrijving Toekomst met Effect'. IRIS Infolijn f (010)224 14 14 Bijsluiteractie week 21 en 22 Radiocommercial week 24 t/m week 33 Kabelkrant week 24 t/m week 29* Bankhal display week 24 t/m week 34** Affiche week 24 t/m week 34** Lokale advertentie week 24 t/m week 34** Lokale radiocommercial week 24 t/m week 34** afhankelijk van gekozen tijdschema de materialen worden in week 24 geleverd. U kunt de materialen inzetten, afgestemd op de in uw regio geldende vakantieperiode. De indeling in regio's van de zomervakantie 1996 staat op de eerstvolgende diskette. Het buitenlands betalingsverkeer is de afgelopen jaren fors toege nomen. Om op de hoogte te blij ven van de actuele ontwikkelin gen houdt Rabobank Nederland in de maanden mei en juni zeven tien workshops Buitenland. In enkele daarvan is nog plaats, de eerste wordt morgen gehouden. De workshops zijn bestemd voor medewerkers die zich bezighou den met internationaal actieve bedrijven, zoals relatiebeheerders/ accountmanagers en medewer kers Commerciële Ondersteuning. De aanpak is sterk praktijkge richt, biedt ruimte voor discussie en de kans tot onderling net werken. Wie alsnog wil meedoen, kan zich telefonisch aanmelden. Ondersteuning Betaaldiensten f (030)216 21 5"l 'Vergrijzend Nederland vraagt sterker rol banken', kopte deze krant op 3 mei. Om als bank de boot in de ouderen zorg niet te missen, ontwikkel de het segment Relatiebeheer een marktbewerkingspakket, dat wordt gepresenteerd tij dens drie bijeenkomsten. Er zijn nog enkele plaatsen vrij, daarom is de inschrij vingsperiode verlengd. Het inschrijvingsformulier staat op de diskette. Telefonische inschrijving is ook mogelijk. Relatiebeheer r (040)217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1