O 5 TrefPunt Nederland landelijk Landelijke introductie Chipknip van start gHoe betalen tijdens het EK Voetbal Rabobank leent voor MKB 100 miljoen gulden Pers waardeert Rabobank 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 10 Cybersurfende relaties van de Rabobank kunnen binnenkort de laat ste nieuwtjes uitwisselen via Internet, ervaringen delen met anderen en er zelfs zaken doen. TrefPunt Nederland wordt namelijk landelijk geïntroduceerd. Daarmee is het 'dorpsplein' van vroeger - eens van eminent belang voor de sociale gemeenschap - in een virtuele versie weer een feit. De proef van de afgelopen maan den met TrefPunt Nederland heeft geleerd dat er veel belangstelling is voor het zakendoen op Internet. Cliënten Advies Het aantal TrefPuntabonnees zal de komende jaren ongetwijfeld gelijke tred houden met het explo sief groeiende aantal Internet- Inwoners van Velp, Rozendaal, Westervoort, Huissen en Oosterbeek kunnen vanaf gisteren gebruik maken van de Chipknip, de electroni- sche portemonnee. Hiermee zal het totale aantal bezitters van dit nieu we betaalmiddel uitgroeien tot 100.000, een verdubbeling van de 50.000 Chipknips die al bij bewoners van Arnhem in gebruik zijn. Met deze uitbreidingsactie is de landelijke introductie van de Chipknip van de gezamenlijke banken van start gegaan. Na de zomer zal de Chipknip in hoog tempo in heel Nederland worden toegevoegd aan de huidi ge Pin-passen. In september zullen ruim één miljoen Nederlanders door de banken in het bezit zijn gesteld van deze nieuwe bankpas. Met de pas kun je pinnen en chip pen. Bovendien biedt de chip op de nieuwe bankpas veel extra mogelijkheden naast de betaal functie, zoals het gebruik als plaatsbewijs in het openbaar ver voer. In Arnhem is de Chipknip een succes gebleken. In het afgelo pen jaar deden de gebruikers al voor acht miljoen gulden aan bet alingen met de Chipknip. gebruikers. In Nederland zijn dat er nu zo'n 400.000. Rond de eeuwwisseling zullen dat er meer dan twee miljoen zijn. De Rabobank wil Internet vooral gebruiken om de relatie met klan ten te versterken en te verdiepen en begint daarom binnenkort landelijk met Trefpunt Nederland. De bank was de eerste Neder landse bank op Internet en is tot dusver de enige die Internet aan haar klanten aanbiedt. Overigens zit de concurrentie niet stil waar het Internet betreft. ABN-Amro kwam in februari op de markt met een gedegen, zij het trage, web-site. De ING richt zich vooral op de internationale markt en de Postbank is ook al hard bezig met Internet. Een circulaire met de bijzonderheden van de landelijke introductie van Tref Punt Nederland valt vandaag bij iedere bank op de mat. Deze circulaire vindt u ook op de eerst volgende diskette. Eerder verscheen een artikel over Trefpunt Nederland in Klant Bank 35 en in de Rabo Krant van gisteren. Business unit TrefPunt Nederland C (030)215 25 89 Cliënten Advies Van acht tot en met dertig juni is bijna heel Nederland in de ban van het Europees Kampioenschap voetballen dat dit keer in Enge land wordt gehouden. De vele aanhangers van het Nederlands elftal zullen, omdat het kampioen schap zo lekker dicht bij huis is, dan ook afreizen naar Engeland. Een groot deel van de supporters zal naar de Rabobank gaan om Britse ponden te kopen. Dit is een goed moment om ze erop te wij zen dat er veiliger en goedkoper betaalmiddelen zijn dan het Britse pond zelf. In onderstaand kader staan de bedragen die bij de ver schillende betaalmiddelen gelden bij betaling/geldopname van 250 Britse ponden (koersen zijn repre sentatief en waren geldig op 15 maart 1996). Betalen met de cre ditcard is het goedkoopste alter natief. Vaak komt men echter pas in de week vóór afreizen naar de bank om geld te halen en is de tijd te kort om nog een creditcard aan te vragen. Bovendien komt niet iedereen in aanmerking voor een creditcard. Voor hen die geen creditcard heb ben zijn Travellers Cheques een goedkoop alternatief. Thomas Cook, de organisatie die de che ques uitgeeft, heeft een handzaam foldertje waarin de Thomas Cook-kantoren staan vermeld die vlakbij de voetbalstadions liggen. Deze engelstalige folders vindt u tot en met het EK bij uw bestelling van GBP Travellers Cheques via de Centrale Kas. Het is raadzaam om Britse ponden Travellers Cheques van Thomas Cook op voorraad te nemen. Banken die al voldoende GBP Travellers Cheques op voorraad hebben, kunnen de folders rechtstreeks bij Thomas Cook (020 691 61 39) bestellen. Cards en Chartale Betaaldiensten Infolijn Buitenland C (030) 216 10 40 Creditcard Travellers GEA geld BEA Eurocheque Contant Creditcard betaling Cheques* opname** betaling geldopname geld geldopname Bedrag 637,26 629,75 642,20 642,20 643,77 655,00 658,75 Provisie 11,30 2,50 7,50 Totaal 637,26 641,05 642,20 642,20 643,77 657,50 666,25 Geen verzilveringskosten bij verzilvering door een van de 385 Thomas Cook kantoren in Groot Brittannië Bij een besteding van minder dan GBP 250,- tijdens het verblijf wordt gebruik van GEA en BEA goedkoper dan Travellers Cheques Een toast van hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels en vice-presi- dent dr. R.W. de Korte van de EIB op de overeenkomst. Om de positie van het Midden- en Kleinbedrijf te verstevigen, heeft de Europese Investeringsbank (EIB) een globale lening van 100 miljoen gulden - 48 miljoen ECU - verstrekt aan Rabobank Nederland. Gisteren ondertekenden Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels en dr. R.W. de Korte, Vice-President van de EIB de financieringsovereenkomst. Volgens de heer De Korte is sti mulering van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) één van de kernelementen van het Groei-ini- tiatief van de Europese Unie. De EIB draagt daar in belangrijke mate aan bij. Het afgelopen jaar maakten zo'n 12.000 bedrijven ge bruik van een lening van de EIB. In totaal was daar zo'n 6,1 miljard gulden mee gemoeid. De bemid delende banken kennen de lokale en regionale markt goed. Hun nauwe betrokkenheid bij investe ringen van het MKB en de lagere overheden vormt een nuttige combinatie met het feit dat de EIB tegen uitstekende voorwaarden kan lenen op de kapitaalmarkt. Over de lening aan de Rabobank zegt De Korte: "Rabobank Neder land beschikt over de deskundig heid en -gesteund door een zeer uitgebreid binnenlands kantoren- netwerk- over een uitstekend be reik om als intermediair te kunnen optreden tussen de EIB en MKB- investeringen en kleinere milieu projecten. Wijffels: "De Rabobank heeft een marktaandeel van 40% in het MKB. We werken graag samen met de EIB om onze klanten opti maal te bedienen". De Rabobank is in de waardering en achting van journalisten geste gen. Was zij drie jaar geleden nog de derde prominente bank in Nederland, nu zien bijna alle journalisten ABN Amro en Rabo bank als de meest toonaangeven de banken, met op enige afstand ING. Aldus onderzoeksbureau Motivaction in een recent rapport. "We vinden het zeer plezierig te horen dat de pers de Rabobank zo waardeert", zegt Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Communi catie. "Maar we lezen er voor ons eigen werk ook uit, dat we onder delen van de bank nog wat meer voor het voetlicht moeten bren gen. Zoals de voortdurende inno vaties, de internationale activitei ten en onze kennis van de financiële markten." Journalisten van een groot aantal media beoor deelden ook de manier waarop banken de perscontacten onder houden. De Rabobank komt daarbij op nummer een, gevolgd door ING, ABN Amro en Postbank. Overigens heeft ABN Amro zich in haar perscontacten volgens de journalisten minder positief ontwikkeld. De bank stelt zich geslotener op en schermt analisten af. Ook ING is minder open geworden. Een journalist die Rabobank Nederland om infor matie vraagt, ontmoet volgens de onderzoekers behulpzame men sen. Hij krijgt makkelijk contact met leidinggevenden of deskundi ge persvoorlichters. De bank draagt het beleid redelijk open uit. Maar soms laat zij minder zien dan zij in huis heeft en is er aan de Utrechtse Croeselaan te weinig 'off-the-record' te horen. Van Mierlo: "Dat geeft in feite aan dat journalisten de Rabobank een huis vol interessante materie vinden, een soort schatkamer om hun artikelen mee te vullen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1