IO 05 'Groene' concurrentie wordt steeds scherper Seminar 'Ondernemen is een vak' f Actie Vakantiebankdiensten Cultuur met Trompenaars Rabobank sponsort nationaal MKB-debat Evaluatie conversie Rabopas-P 19 9 6 RaboAcademie belegt seminar Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 8 Management De ideële bank ASN lijdt onder de grotere milieubewustheid van de Nederlandse spaarders die daartoe sinds vorig jaar met belastingvoor delen worden aangemoedigd. Daarom zijn ook de grotere banken, zoals ABN Amro en Rabobank, naar milieubewust sparen overge stapt. ASN merkt dat goed, omdat de bank minder bekend is en een minder sterke marktpositie heeft. Een korte verkenning van de 'groene' concurrentie. "Onze groenfondsen zijn inder daad succesvol", zegt Frans van Bijsterveld van Groenmanagement BV. "Dat merkt niet alleen de ASN, maar ook de Triodos Bank. De groencertificaten die we met Robeco hebben uitgegeven, brach ten vorig jaar 434 miljoen gulden op. We waren daarmee het eerste groenfonds. Als tweede grote bank kwam ABN Amro met een wind molenproject. De belangstellling is per definitie groot, want deze manier van beleggen is voor de klanten prachtig. Hun inkomsten zijn onbelast en zij dragen ook nog een steentje bij aan het milieu." Maar er is ook een andere kant Cliënten Advies Voor de actie Vakantiebank diensten kunt u op de diskette van 13 mei adviezen vinden voor het opnemen van regels op rekening afschriften en GEA's. De campag ne Jeugd- en Jongerenmarkt heeft plaats tot en met week 23. Relatiebeheer Daarom is de uitlevering van de bankhalaankleding (affiches, eta lagepakket, display en adverten ties) verschoven naar week 24. Verkoopondersteuning Reizen C (040)217 66 39 van de medaille, volgens Van Bijsterveld. "Welbeschouwd is er toch nog sprake van een beperkt succes. Op dit moment doen wij nog maar zo'n veertig miljoen aan groenprojecten. Strikt genomen heeft ABN Amro nu het grootste groenfonds met groter bedragen dan wij aan uitzettingen. Zij komen binnenkort met een pro ject van 250 miljoen gulden. Aan zo'n klus kan de ASN gewoon niet beginnen, daar hebben zij de capaciteiten niet voor. De bank werkt ook op een heel ander marktsegment en bovendien: klei nere projecten kennen nu eenmaal een beperkter succes." Inmiddels zit ook de ING stevig op het vin kentouw. De bank is druk aan het werk om een groenfonds in de markt te zetten. ABN Amro komt binnenkort met een tweede groen fonds. "De overheid heeft de noodzaak ingezien om fiscaal aantrekkelijke faciliteiten voor groene beleggers in het leven te roepen", zegt Van Bijsterveld. "En daar mag iedere bank op inspringen, groot en klein." Wie kent ze niet. De whizzkids die een bedrijf beginnen en er voor hun dertigste een miljoenen-onderneming van maken. Zc zijn wereldbe roemd cn schaars. De aardse werkelijkheid blijkt meestal anders en ondernemen gewoon een vak. Om dat vak onder de knie te krijgen, ontwikkelde het segment Relatiebeheer een seminar voor beginners in zaken. Hoe zet ik een gezond en levens vatbaar bedrijf op en wat komt daar zoal bij kijken? Welke beoor delingsmaatstaven hanteert de bank en welke regels de fiscus? Wat betekent de 'Tante Agaath- regeling? Met welke ontwikkelin gen moet ik rekening houden en wat zijn de valkuilen en kansen? Iedere ondernemer in spe kent dergelijke vragen. Ze komen uit gebreid aan de orde in het seminar 'Ondernemen is een vak': een aanvulling op het marktbewer kingspakket Starters. Ook dit pakket bevat een standaardlezing, zij het veel minder uitgebreid dan de lezingen in het seminar. Voor banken is het geven van het semi nar een goede gelegenheid banden aan te knopen met de startende ondernemer, terwijl deze de kans krijgt van gedachten te wisselen met deskundigen van de bank, met collega-starters en met pro fessionele instanties. In dit tijd perk van netwerken wordt dat laatste minstens zo gewaardeerd. Het draaiboek bevat dan ook de adressen van dergelijke instanties, evenals een gedetailleerd plan van aanpak en de teksten van de stan daardlezingen. Er zijn geen stan daardteksten opgenomen over de regionale en lokale ontwikkelin gen. Hiervoor geeft het segment eigen zaak hij met z'n financiering precies waar hij aan begon Artikelnummers Prijs 80153 Draaiboek 250 per stuk 80154 Losse sheets 150 per set De Rabobank timmerde de afgelo pen maanden regelmatig aan de weg met de 'starterscampagne'. Relatiebeheer wel tips en aanbe velingen. De sheets zijn los te ver krijgen. Het doel van dit alles? Een forse partij meeblazen in de snel groeiende startersmarkt. De Rabobank wil haar aandeel vóór eind 1998 verhogen van 31 naar 38 procent. Draaiboek en sheets kunnen vanaf nu worden besteld. Uitlevering vindt in juni plaats Relatiebeheer C (040)217 77 00 De RabobankAcademie belegt op woensdag 19 juni in Koningshof in Veldhoven en op donderdag 4 juli op dc Universiteit Nijenrode in Breukelen het seminar 'Cultuur met Trompenaars'. De Rabobank verandert van een productgerichte naar een klantge richte organisatie. De lokale ban ken ontwikkelen zich tot vitale lokale coöperaties. Dat heeft zijn invloed op de manier, waarop ze met Rabobank Nederland omgaan. Steeds meer zijn voor lokale pro blemen lokale oplossingen nodig. Dr. Fons Trompenaars gaat in op de vraag, welke culturele elemen ten de aandacht moeten hebben om dergelijke veranderingen suc cesvol te laten zijn en om zoveel mogelijk profijt te hebben van de Bedrijvenadviesgroep verschillen. Trompenaars is schrij ver het boek 'Riding the waves of culture', waarvoor hij in 1994 de onderscheiding 'Boek van het Jaar' van de Orde van Organisatie adviseurs ontving. Het seminar is bestemd voor bestuurders en directeuren van lokale banken en adviseurs van Rabobank Neder land die lokale banken ondersteu nen. De uitnodigingsbrochures zijn deze week verzonden. RabobankAcademie r (040)217 65 45 Het afgelopen voorjaar gehouden regionale debat in het Midden- en Kleinbedrijf krijgt een landelijk vervolg. Overheid, organisatiedeskun digen, ondernemers en de Rabobank zetten het debat op 24 juni voort in Den Haag. Om de dynamiek in het arbeidsin tensieve Midden- en Kleinbedrijf te stimuleren, heeft de overheid voor 800 miljoen aan lastenver lichtende maatregelen aangekon digd. Het afgelopen voorjaar zijn hierover vijf regionale bijeenkom sten gehouden. De drieduizend ondernemers die aan de oproep van MKB- Nederland, Coopers Lybrand en de Rabobank gehoor gaven, konden tijdens deze bijeenkom sten hun zegje doen over de over heidsmaatregelen in de praktijk van alledag. Iedere deelnemer kreeg na afloop het MKB-Maat- regelenboekje. De banken bestelden er nog eens 13.000 en onderstreepten hun betrokkenheid met een lokale advertentiecampagne. Vanwege de grote regionale belang stelling, vindt op 24 juni in het Haagse Congresgebouw een nationaal debat plaats. Dit debat duurt van 13.30 tot 16.30 uur en heeft twee hoofdthema's: stimule ren van de ondernemingsgeest en het ondernemerschap en bevorde ren van de groei. Als grootste bancaire partij in het Midden en Kleinbedrijf, is de Rabobank hoofdsponsor en de enige bank die deelneemt. Het MKB biedt de meeste werkgele genheid, boort nieuwe markten aan, is vernieuwend, internatio naal actief en groeit als kool. Bedrijvenadviesgroep f (040)217 70 04 Cliënten Advies In het Rabo Weekblad en de Rabokrant van afgelopen dinsdag informeerden wij u over de actie 'Conversie Rabopas met P- gebruik'. Eind mei loopt deze actie af. Om in de toekomst de communicatie verder te verbete ren, wil het segment Cliënten Advies graag de meningen van de lokale banken weten over het ver loop van de actie. Het evaluatie formulier actie 'Conversie Rabo pas-P' staat op de diskette van 13 mei. U kunt het insturen tot 15 juni. Verkoopondersteuning Cliënten Advies 7(040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1