Betaalautomaten fors in opmars 1<& Onderhoud geldautomaten wordt stukken goedkoper OBB krijgt van banken dikke zeven Rabobank Tafeltennis- Kampioenschap Rabobank Nog plaats op workshops De grens over met financiële communicatie Rabo Arbodienst BANK(| beeld Rabokrant Bank- en verzekeringslexicon helpt bij het zakendoen Klanten nog niet te spreken over Telefonische contacten Bedrijvenadviesgroep Plastic in plaats van pegels. Twaalf miljoen Nederlandse consumenten beschikken straks over de chipknip. (Foto: Peter Machielsen) De betaalautomaat is stevig in opmars. In de weken dertien en veertien verkochten de lokale banken vijfenzeventig procent meer automaten dan in de weken daarvoor. Bij iedere uit te leveren betaalautomaat zit een garantie certificaat voor gratis ombouw. Winkeliers die al een betaalauto maat hebben, worden in juni benaderd om hun pin-automaat gratis te laten ombouwen naar een combi-automaat. Op dat moment krijgen ook zij het garan tiecertificaat. Er hebben zich ruim driehonderd banken aangemeld voor de ver- koop- en seminartrainingen en er doen driehonderdvijftig banken mee aan de juni-actie Rekening Coulant. Tijdens deze actie gaan 250.000 mailingen de deur uit, waarvan zo'n 80.000 naar de toonbankbedrijven. Als klap op de vuurpijl introduceert de bank komende herfst de zogenoemde losse chipknipautomaat. ffegment Bedrijvenadviesgroep 040^217 70 04 In Bank in Beeld deze week aan dacht voor de Rabo Arbodienst. Deze dienst is er niet alleen voor puur medische zaken, maar doet van alles om het werken bij de Rabobank zo prettig mogelijk te maken. Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 040 - 217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobank-organisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Klachten over bezorging: 040 - 219 55 55; fax: 219 50 55 Cliënten Advies De regionale workshops Basis voorzieningen zijn gisteren van start gegaan. Telefonisch aanmelden voor deze works hops is nog mogelijk voor alle data, met uitzondering van 20 mei. Op 14 en 30 mei zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Cliënten Advies 040 - 21 7 68 36 Management Bedrijfsvoering De tarieven voor het onderhoud van geldautomaten gaan fors omlaag. Dat geldt óók voor geld automaten die ouder zijn dan 7 jaar. NCR heeft tijdens de prijs- onderhandelingen voorgesteld in de toekomst verschillende tarie ven in te voeren, afhankelijk van de storingen die bij bepaalde typen GEA kunnen optreden. Op grond daarvan worden de tarie ven voor 1997 gebaseerd op het storingsgedrag van het GEA-park in 1996. De onderhoudstarieven voor geldautomaten zijn (excl. btw), met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 1996: Type in 1995 in 1996 5070 ƒ4.246 ƒ2.741 5084 ƒ4.799 3.525 5674 ƒ3.259 ƒ2.455 5684 ƒ4.887 ƒ2.812 5685 ƒ4.887 ƒ2.812 Uitbreiding van service-uren zal tegen de geldende tarieven plaats hebben, dat wil zeggen op koop avonden 2,5% en op zaterdag 8% extra bij het bruto-onderhouds- bedrag voor de desbetreffende apparaten. De tarieven voor software- en licentievergoedingen blijven onge wijzigd. Ondersteuning Betaaldiensten Cards en Chartale Betaaldiensten f 040 - 217 60 41 De internationalisering in het bedrijfsleven voltrekt zich in een snel tempo. Het is van belang goed te weten hoe u met buiten landse organisaties communi ceert; het gebruik van verkeerde begrippen kan tot kostbare mis verstanden leiden. Het onlangs verschenen Bank- en Verzekerings lexicon is een hulpmiddel om grensoverschrijdende communi catie te vergemakkelijken. Bij de Nederlandse kantoren van banken neemt het engelstalig rela tiebestand snel in omvang, toe. Steeds meer Nederlandse bedrij ven streven naar verdere groei via expansie in het buitenland. Financiële Advisering Als gevolg van deze ontwikkelin gen moeten bankmedewerkers in toenemende mate beschikken over een goede mondelinge en schriftelijke beheersing van de engelse taal. Heldere communica tie in de juiste vaktermen is dus nodig. Met het Bank- en Verzeke- rings Lexicon heeft u de juiste ter men binnen handbereik en worden kostbare misverstanden voor komen. De belangrijkste vakgebieden in het lexicon zijn: betalingsverkeer, effecten, factoring, kredieten, leasing, valutahandel en verzeke ringen. Ook is er ruime aandacht voor termen op het gebied van accountancy en belasting en juri dische begrippen. Door de op splitsing in vakgebieden wordt de keuze van de juiste vertaalmoge- lijkheid uitstekend aangestuurd en behoren babylonische spraak verwarringen tot de verleden tijd. Het Bank- en Verzekerings Lexicon (ISBN 90-73489-07-5) telt 413 pagina's en kost f165,- (inclusief BTW, exclusief f8,50 verzend kosten). Banken zijn heel tevreden over de Productinformatiemap Effecten (PIM) en de binnenlandse orderverwerking. Zij zijn minder te spreken over het telefonisch contact met het Effecten Order- en Bewaarbedrijf (OBB): bellers komen vaak niet meteen bij de goede persoon terecht en worden vervolgens nogal eens verkeerd doorverbonden. Rabobank Nijkerk organiseert op zaterdag 7 september voor de elfde keer het Rabobank Tafel- tennisKampioenschap. Op deze sportieve dag kunnen zowel de recreatieve als prestatiegerichte tafeltennissers hun hart ophalen. Het evenement is niet alleen een sportieve gebeurtenis: het is ook een nationele Rabobank-ontmoe- ting, waar medewerkers uit de gehele organisatie elkaar in infor mele sfeer kunnen ontmoeten. Banken kunnen aan de kampioen schappen deelnemen met teams van vier personen. Het toernooi heeft plaats in Sporthal Watergoor in Nijkerk. De uiterste inschrijf- datum is vrijdag 14 juni. Er kun nen maximaal zestig teams aan de kampioenschappen meedoen. Aanmeldingen worden op volgor de van binnenkomst behandeld. Aanstaande maandag komt via de diskette een inschrijfformulier beschikbaar waarmee u zich kunt inschrijven voor deze Kampioen schappen. Op de diskette zullen ook de spelregels staan. Rabobank Nijkerk (Arie Treur): r 033 - 245 68 14 "Over het algemeen wordt het OBB met een 7.4 hoog gewaar deerd," zegt Rob Ploeg van de afdeling Cliënt- en Product ondersteuning. "Dat blijkt uit het eerste tevredenheidsonderzoek onder een kwart van alle banken. De ondervraagden gaven ook aan dat in negen van de tien gevallen de zaken correct worden uitge voerd." In de 'tevredenheids-top-tien' staan vijf onderwerpen die op de Product informatiemap Effecten betrek king hebben. Andere veelgepre zen zaken zijn onder meer de vriendelijkheid van de OBB-mede- werkers en de snelheid waarmee de klant een beheerhandelingen- nota krijgt. Er is echter ook een 'ontevreden- heids-top-vijf'. Deze lijst wordt aangevoerd door twee items over de telefonische bereikbaarheid. Verder staan genoteerd: de bui tenlandse koersen in Eftel, de afhandeling van klachten en de bereikbaarheid van Eftel. Ploeg: "Het OBB vindt het erg belang rijk zaken die minder goed verlo pen aan te pakken en werkt inmiddels volop aan verbeterin gen. We bekijken bijvoorbeeld of we een soort servicelijn kunnen opzetten, waar banken met alle vragen terechtkunnen. De banken die een dikke onvol doende gaven, wordt gevraagd mee te werken aan een vervolgon derzoek. Het OBB wil graag weten waarom zij zoveel minder tevreden zijn dan hun collega's. Ploeg: "We zijn nieuwsgierig naar eventuele specifieke eisen en wen sen. Onder het motto 'ken je klan ten' blijft het OBB de komende tijd een vinger aan de pols hou den." Cliënt- en Productondersteuning OBB r 030 - 216 44 02

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2