Vergrijzend Nederland vraagt sterker rol banken Opleidingen voor cliëntadviseurs en commercieel managers Rabobank Wielren- Kampioenschappen Stevig doorleren in toekomstvoorzieningen Bank Croeselaan langer open Segment Relatiebeheer organiseert drie bijeenkomsten Onderwerpen Relatiebeheer Over twintig jaar bevolken bijna drie miljoen al dan niet kwieke oude ren de lage landen: zo'n één miljoen meer dan nu. Desondanks trekt de Staat zich verder terug achter de coulissen van het levenstoneel. Voor de in de watten gelegde zorgsector betekent dit een ware revolu tie: de wetten van de markt in plaats van de beschermende vleugels van vadertje Staat. Voor de banken brengt deze ontwikkeling volop kan sen met zich mee. Het segment Relatiebeheer doet alvast een voorzet met drie bijeenkomsten die in juni worden belegd. Op het wielercircuit Zielhorst in Amersfoort worden zaterdag 8 juni de Rabobank Wielren- kampioenschappen gehouden. In de laatste Raboband van april heeft u hier al uitgebreid over kunnen lezen. De uiterste inschrijfdatum voor deze dag is vrijdag 10 mei. Wilt u nog meedoen aan dit kam pioenschap, wees er dan snel bij. Stuur een aanmeldingsbrief via de interne post naar Piet Philipsen, adres UCR 519. Vermeld de vol gende persoonlijke gegevens: voornaam, achternaam, geboor tedatum, geslacht, licentiehou der/recreant. Ploegen melden de namen van alle ploegleden en de naam van de ploeg. Arie Treur Rabobank Nijkerk: 033 - 245 68 14 Financiële Advisering Wat verandert er in de oude renzorg? Wat betekent renteprotocol lering voor de klant en voor de bank? Hoe kunnen banken omgaan met tarieven en overige voorwaarden? Gebruik marktbewerkings pakket. Welke ondersteuning biedt Rabobank Nederland? De veranderingen in de zorgsector zijn in feite al ingezet met de ren teprotocollering van afgelopen januari. De volgende grote veran dering die op stapel staat is het Basisvoorzieningen In september begint voor het eerst de 'Complete opleiding voor de cliëntadviseur'. Dit traject is voor nieuwe medewerkers, maar ook voor zittende medewerkers, die minimaal een half jaar bij de Rabobank werken en zich willen verbreden of doorgroeien naar cliëntadviseur. Er wordt aandacht besteed aan de onderdelen uit het basispakket van het opleidings raamwerk voor de cliëntadviseur. Dat zijn algemene bancaire oriën tatie, productkennis, verkoop vaardigheid, presentatietechnieken opdoeken van de Wet op de BejaardenOorden (WBO) met ingang van 1 januari volgend jaar. Vanaf dat moment vallen de bejaardenhuizen onder een over gangsregeling en vanaf 2002 onder de Algemene Wet Bijzon dere Ziektekosten. Ook neemt de komende decennia het aantal beschikbare plaatsen in de diverse instellingen fors af en worden de toelatingscriteria verder aange scherpt. Vraag en aanbod van diensten voor ouderen verande ren daardoor aanzienlijk, evenals de financierings- en investerings structuur van de instellingen. Dit betekent dus zowel een omwenteling in de manier waar op de zorgsector de zaken aan pakt, als in de wijze waarop de banken met de volwassen gewor den sector omgaan. De jaaromzet in de tehuizen voor ouderen en geautomatiseerde hulpmidde len. De opleiding, die vier keer per jaar van start gaat, duurt maxi maal twaalf weken en kost de cur sist een aantal dagen per week. Een examen sluit het opleidings traject af. Het is ook mogelijk de losse onderdelen van het comple te pakket te volgen. Uitgebreide informatie over de opleiding, de kosten en de inschrijving staat in de aanvulling op de Segment- wijzer, die half mei verschijnt. Dit bevat ook het opleidingsraam werk voor de cliëntadviseur. bedraagt momenteel ƒ12 miljard. De Rabobank heeft zo'n veertig procent van de ouderenmarkt in handen. Wie het eerst komt, het eerst maalt Binnenkort verschijnt een speci aal marktbewerkingspakket voor de ouderensector. Vanwege de ingewikkelde problematiek pre senteert het segment Relatie beheer dit pakket met een uitvoe rige toelichting. Daarvoor zijn op verschillende plaatsen in het land bijeenkomsten georganiseerd: de eerste op woensdag 12 juni in Utrecht, de tweede op donderdag 20 juni in Zwolle en de derde en laatste op maandag 24 juni in Eindhoven. Ze duren alle drie van 13.30 tot 17.00 uur. Het inschrij vingsformulier staat op de diskette van maandag 6 mei. De deelname kost 250 inclusief marktbewerkingspakket. Inschrijven kan tot 15 mei. Het aantal deelnemers is beperkt, dus wie het eerst komt, het eerst maalt. Segment Relatiebeheer r 040 - 217 77 00 Commercieel managers Basisvoor zieningen die zich verder willen bekwamen in het marketingvak, kunnen daar nog eind deze maand mee beginnen. Wie de cur sus heeft gevolgd, kent na afloop de hele marktbewerkingscyclus van binnen en van buiten en is in staat een segmentplan te schrij ven. Onderwerpen die aan de orde komen zijn marktanalyse, doelgroepselecties, keuze in markt- bewerkingsvormen, de diverse hulpmiddelen voor marketeers en hun onderlinge samenhang, de uitvoering van commerciële acties en de evaluatiefase. De cursus duurt in totaal vier dagen, met tel kens een periode van een week tussen iedere cursusdag. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de theorie van tevoren bestuderen en praktijkopdrachten maken. Dit vergt zo'n acht studie-uren. De essentie van de huiswerkop drachten is dat deelnemers deze in de praktijk toepassen en dit bedis cussiëren tijdens de cursusdagen. De cursus wordt afgesloten met een toets. Er zijn twee varianten: de eerste is voor commercieel managers zonder ervaring met Client Relaties Particulieren (CRP), de tweede is voor commercieel managers die de workshop CRP al hebben gevolgd. De kosten bedragen respectieve lijk ƒ2.000 en 1.500. Inschrijven kan met het inschrijf formulier op de diskette van vol gende week maandag. Cicero 7 040 - 217 70 27 (inhoud) RabobankAcademie 7 040- 217 6771 (organisatie en aanmelding) De opleidingen 'Grondslagen Pensioenen en Overige Individu ele Toekomstvoorzieningen' en 'Leergang Advisering Pensioenen en Overige Individuele Toekomst voorzieningen' starten respectie velijk in september en oktober. Beide cursussen zijn voor finan cieel adviseurs die zich verder wil len ontwikkelen op pensioen- gebied. Klanten moeten steeds vaker zélf hun financiële toekomst regelen. Welke voorzieningen hebben zij getroffen en zijn die voldoende om te kunnen genieten van de oude dag? Financieel adviseurs worden regelmatig geconfron teerd met die vragen. Om klanten goed te adviseren, is grondige kennis en inzicht nodig. Verder moeten de adviseurs op de hoogte zijn van de nieuwste ont wikkelingen en producten rond individuele toekomstvoorzienin gen. De opleidingen voorzien daarin. Meer informatie en een aanvraag formulier staan op de diskette van aanstaande maandag. Cicero 040 - 217 70 27 Rabobank Nederland De openingstijden van de Rabo bank Utrecht in het kantoor Croeselaan zijn verruimd: u kunt er nu dagelijks van 9.00 tot 16.30 uur terecht. In de cursus 'Fiscale aspecten voor de cliëntadviseur' maken de deel nemers zich met een zelfstudiepakket in ongeveer twintig uur op een praktische manier de nodige kennis eigen. Centraal staan de fiscale aspecten van de producten van het segment Basisvoorzieningen. Naast zelfstudie bestaat de cursus uit een begeleidingsdag, die wordt afge sloten met een examen. Daarvoor dient de deelnemer een case te maken. In juni staan de eerste begeleidingsdagen gepland. De cursus gaat deze maand van start en kost ƒ495. Inschrijven kan met het bestelformulier op de diskette van volgende week maandag.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 4