Verenigingsrekening 'Toetsen aan anderen is voor mij het succes' Rabobank Bedrijfsbemiddeling Rabokrant Gerord Tooten van Rabobank Leeuwarden over de actie Transport: Bedrijvenadviesgroep Bedrijvenadviesgroep De Verenigingsrekening bestaat nu bijna een half jaar en zo'n 18.000 verenigingen en stichtingen hebben er een. Het is een rekening die tegenwicht biedt aan wat de Postbank op dit terrein heeft. Bovendien onderstreept deze rekening -een vorm van sponsoring- de lokale betrokkenheid van de Rabobank. Maar ook recreatieve verenigingen en stichtingen ontkomen niet aan het streven van de bank naar een effi ciënter betalingsverkeer. Vandaar dat een deel van hen alsnog wordt gevraagd hun particuliere betaalrekening om te zetten in een Verenigingsrekening. De zakelijke verenigingen en stichtingen met een Rekening Coulant en transactiegebonden tarieven (TGT) zijn al benaderd voor omzetting. Nu staan de zakelijke recreatieve verenigingen en stichtingen met een particulie re betaalrekening op de rol. Later volgt een actie voor de particulie re verenigingen en stichtingen met een particuliere betaalrekening. Betaalgedrag Sleutel van de actie is een selectie lijst met alle door de bank als zakelijk geregistreerde recreatieve verenigingen en stichtingen met een particuliere betaalrekening. Het gaat om zo'n 10.000 rekenin gen. Doel is al die betaalrekenin gen om te zetten naar de Vere nigingsrekening. De doelgroep wordt lokaal benaderd met behulp van (model)brieven. Eén versie is kort en krachtig en geeft aan dat de rekening wordt omge zet. De andere brief bevat een uit nodiging voor een adviesgesprek waarbij de mogelijkheden van de Vereniging of stichting aan de orde komen. Dit onderdeel bevat duidelijk een sturend element. Want, eerlijk is eerlijk, de omzet ting levert deze verenigingen en Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 040 - 217 71 18 Fax 217 71 36 De Rabokrant is het interne dagblad van de Rabobank-organisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Katja Madrigal Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Administratie/verzending: Centraal Abonnementen Beheer Best/BC 102a stichtingen -die nog niet worden afgerekend op basis van TGT- direct al kosten op. Tenzij er maatregelen worden getroffen, zodat zij binnen de vrije voeten vallen. De contributie kan bij voorbeeld halfjaarlijks of per kwartaal geïnd worden. Maar ook automatische incasso's, machtigingen en Telebankieren (gratis tot 1-1-1997) kunnen de vereniging of stichting helpen effi ciënt orde op zaken te stellen. Ter ondersteuning van het advies- gesprek ontvangt de bank een overzicht van het betaal- en ont vangstengedrag (1995) van elke Vereniging of stichting uit de doelgroep. Ook wordt aangege ven welke producten zij bij de bank afnemen. Dat maakt het makkelijker goed te adviseren en een eventueel afbreukrisico in te schatten. Uiteraard dient bij de keuze van de (model)brief ook de maatschappelijke positie van de vereniging of stichting binnen de lokale gemeenschap mee te wegen. Banken kiezen zelf de actieperio de die het beste uitkomt. Beleidsplan Het marktbewerkingspakket ver schijnt medio juni. In het najaar komt een beleidsplan uit. Een recent gehouden marktonderzoek levert daarvoor belangrijke gege vens. In het plan staat onder ande re hoe de bank op korte en lange termijn om kan gaan met recre atieve verenigingen en stichtingen en welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt. De Rabobank, zelf een vereniging, streeft naar een betere structurele samenwer king met deze belangrijke doel groepen. Segment Bedrijvenadviesgroep C 040 - 217 70 04 Handel, industrie en dienstverlening Te koop gevraagd: groothan del, expeditiekantoor, account antskantoor, industrieel bedrijf, dames- en herenbovenkleding- zaken, handelsbedrijf in techni sche sector, import-/distributie- bedrijf in sport- en recreatie artikelen, kleinschalig handels bedrijf. Te koop aangeboden: lunch room, elektrotechnische detail handelszaak, bedrijfsterrein, inventaris en voorraad van schoenmakerij, metaalbedrijf, cafetaria, bakkersbedrijf, kap salon, zonnestudio, beton- vlechtbedrijf. Agrarische bedrijven Te koop gevraagd: melkveebe drijven, bedrijf in agrarische sector of metaal. Te koop aangeboden: melk- en rundveebedrijf. Meer informatie over deze bedrij ven en de banken die bemiddelen staat op de diskette van komende maandag. De verbeterde vooruitzichten voor de cyclische transportsector waren voor de Rabobank een paar maan den geleden reden om twee symposia te organiseren tijdens de BedrijfsAutoRAI. Vanzelfsprekend geens zins met de bedoeling het daarbij te laten. Uiteindelijk moet er brood op de plank komen, ook bij de loka le banken. Rabobank Leeuwarden pakte de actie op haar eigen manier aan. Vier gesprekken met klanten en twee geaccepteerde offertes. Dat waren de doelen die de bank zich zelf stelde. Twee maanden later kijkt ze er met tevredenheid op terug. Althans waar het de bestaande klanten betreft. De vier gesprekken zijn gevoerd, er zijn drie offertes uitgebracht en de eer ste daarvan is reeds geaccepteerd. Toch nam de bank haar klanten niet mee naar de BedrijfsAuto RAI, in tegenstelling tot het advies van het segment Relatie beheer. "Dat was een bewuste keuze," vertelt accountmanager Bedrijven Gerard Tooten. "We kampten op dat moment met een onderbezetting en dachten dat het ook anders kon. Ik stelde dit ook aan de orde in de marketinggroep Relatiebeheer, waaraan ik deel neem. En toen raakte ik er toch van overtuigd, dat een bezoek aan de RAI nuttig was, hoewel wij de prioriteiten in eerste instantie anders stelden. Mijn collega's en ik nodigden dus alsnog onze klan ten uit. Die bleken echter verhin derd of gingen op eigen gelegen heid." Aan de acht prospects die de bank wilde bezoeken is ze - vanwege het nog steeds nijpende capaciteitsprobleem- nog niet toe gekomen. "In overleg met Rabo bank Nederland en de Marketing groep is besloten, daarvoor wat langer de tijd te nemen." Geen voorgekookt scenario De bank pakte de actie gedegen aan. Ze bracht iedere klant minu tieus in beeld, vertaalde dat naar concrete doelstellingen, stelde een planning op en besprak haar ideeën in de marketinggroep Gerard Tooten, op de foto rechts, met zijn collega Theun Zwart, bezig met de actie Transport (Foto: Peter Wouda) Relatiebeheer. Evenals alle andere deelnemers aan de marketing groep Relatiebeheer, doet de bank Leeuwarden zonder meer mee aan alle acties die de groep initieert. Van de tweeëntwintig door Rabobank Nederland geselecteer de klanten, bleven er vier over met wie dus een gesprek is gevoerd. Volgens Tooten zijn dergelijke gesprekken nauwelijks te regisse ren. "Eén van de doelen was bij voorbeeld het verkopen van Telebankieren, en dan blijkt een gesprek vaak een heel andere wending te nemen. Telebankieren kwam daarom soms bijna niet aan de orde, maar bijvoorbeeld wel de Spaaroptimaalhypotheek, pensioenpolissen en spaarreke ningen voor de kinderen. Strak vasthouden aan een voorgekookt scenario heeft daarom volgens mij weinig zin. Ik wil de flexibiliteit hebben om de klant wat anders te verkopen als hij daaraan behoefte heeft." Die wens neemt overigens niet weg, dat Tooten een warm voorstander is van een gestructu reerde en goed voorbereide aan pak. Hij geeft te kennen dat deze actie anders was verlopen, als hij niet in de marketinggroep Relatiebeheer had gezeten. "Dat vind ik een groot winstpunt. Het toetsen van mijn ideeën aan die van andere banken en uiteraard de gestructureerde aanpak op grond van een goed beeld van mijn klanten. Iedere bank heeft een andere kijk op de zaken. Dat vind ik inspirerend. Bovendien zullen we er uiteindelijk samen wat van moeten maken, de lokale banken en Rabobank Nederland." Over de Marketinggroep Relatie beheer verschenen eerder artike len in Rabo Weekblad 6 en 1 van dit jaar en over de actie Transport in nummer 9 van dit jaar en num mer 13 van het vorig jaar.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3