De wereld van financieren en kredieten verandert voortdurend. Veel particulieren en organisaties zijn bereid om durfkapitaal te verstrekken aan derde partijen. Daarom ontwikkelen we initiatieven op het gebied van crowdfunding. Toezichthouders en nieuwe regelgeving hebben een toenemende impact op de wijze waarop banken hun diensten kunnen aanbieden. De impact van regelgeving is een strategisch risico. Meer informatie vindt u in het Risicomanagement hoofdstuk in het Annual Report 2018. We hebben een goed gespreide kredietportefeuille in verschillende sectoren en industrieën. Ons Risk appetite- statement stelt beperkingen voor sectoren en landen die we gebruiken om de sectoren en landen waarin onze klanten actief zijn, nauwlettend te monitoren. Door een groeiende wereldbevolking, vergrijzing en een groeiende middenklasse verandert de vraag naar voedsel, zowel in volume als in kwaliteit. Dit is een belangrijke groeifactor voor onze klanten die de wereld van voedsel voorzien en we zullen hen blijven ondersteunen. Klimaatverandering is een bittere realiteit. Ondanks de intenties en de ambities van het Klimaatakkoord van Parijs, warmt de aarde op en dit brengt risico's met zich mee voor het milieu en de voedselzekerheid van gemeenschappen. We gebruiken de Sustainable Development Goals van de VN als richtlijn voor onze inspanningen om honger en armoede in de wereld tegen te gaan. Aan banken is gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen om deze bedreigingen tegen te gaan. De Rabobank neemt daarom deel aan verschillende initiatieven, zoals het World Economie Forum en de Nederlandse klimaatonderhandelingen. Duurzaamheid is een strategisch risico. Meer informatie vindt u in het hoofdstuk Risicomanagement in het Annual Report 2018. De wereldwijde trend van verstedelijking zet zich onverminderd voort, zeker in Nederland. Zo'n 55% van de wereldbevolking woont momenteel in steden en dit percentage zal waarschijnlijk naar 68% stijgen in 2050. Het risico hiervan is dat de woningmarkt oververhit raakt. Als grote hypotheekverstrekker in Nederland houdt de Rabobank deze trend nauwlettend in het oog. De geopolitieke onrust is onverminderd groot en handelsoorlogen veranderen de wereldwijde economie. De economie is een strategisch risico. Meer informatie vindt u in het hoofdstuk Risicomanagement in het Annual Report 2018. In de samenleving is er steeds meer kwetsbaarheid en onzekerheid. De maatschappij verlangt van het bedrijfsleven in het algemeen, en van banken in het bijzonder, dat zij maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. In het kader hiervan zijn we van start gegaan met belangrijke programma's die zijn geïnspireerd op onze missie 'Growing a better world together'. Meer informatie over het risicomanagement van de Rabobank vindt u in het hoofdstuk Risicomanagement in het Annual Report 2018. Middelen voor waardecreatie Ons waardecreatiemodel toont de belangrijkste middelen die we hebben: kapitaal (financieel kapitaal), medewerkers (menselijk kapitaal), kennis, IT (intellectueel kapitaal) en partnerschappen (maatschappelijkkapitaal). Deze middelenzijn, naastonze missie, visie, strategie en onze producten en diensten, een onmisbare input voor ons businessmodel. Tot slot worden de output en de impact van het waardecreatiemodel geordend op basis van onze strategische pijlers. Meer informatie hierover vindt u in de downloads. Menselijk kapitaal Bij het uitvoeren van onze strategie blijft de focus van de Rabobank gericht op menselijk kapitaal en medewerkers in hun kracht zetten. Dit doen we door continu leren (trainingskosten EUR 1.906 per FTE), deskundigheid en ondernemerschap te stimuleren. De Rabobank heeft meer dan 41.861 fulltime medewerkers in dienst en is van mening dat diversiteit prestaties en creativiteit binnen de bank bevordert. Meer informatie over risico's en dilemma's op het vlak van menselijk kapitaal vindt u in het hoofdstuk Medewerkers in hun kracht in het Annual Report 2018. Maatschappelijk kapitaal Als klantgerichte coöperatieve bank met 1,9 miljoen leden en 8,3 miljoen klanten neemt de Rabobank haar rol als maatschappelijk verantwoorde bank serieus. We nemen deel aan vele lokale, branche-en keteninitiatieven en ondersteunen zowel zakelijke als particuliere klanten, waarbij we duurzaamheid actief bevorderen. 48,8 miljoen euro van de nettowinst van de Rabobank is bestemd voor lokale gemeenschapsinitiatieven zonder winstoogmerk in Nederland. Daarnaast heeft de Rabobankeen partnerschap aangekondigd met UN Environment (ARI3Fund) voor klanten om bosbescherming en duurzame landbouw te stimuleren. We zijn ook lid en medevoorzitter van de Climate Smart Agriculture Working Group van de WBSCD. We gaan het gesprek aan met stakeholders die direct en indirect invloed hebben op onze organisatie. We willen een strategische, constructieve en proactieve dialoog aangaan met al onze stakeholders: klanten, leden, medewerkers, investeerders, niet- gouvernementele organisaties, overheden, media, politici, toezichthouders, andere banken, fintechs en startende ondernemingen. Dit zijn de moest invloedrijke stakeholdergroepen die verbonden zijn aan onze organisatie. We gaan het gesprek met hen aan via ledenraden, klantfeedbackplatforms, klant- en medewerkersonderzoeken, Verkort Nederlands verslag 2018 - Management rapport 9

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 9