Petra van Hoeken IJzersterke bank lid van de Groepsdirectie en Chief Risk Officer 'Ik heb vanaf het begin hard gewerkt om alle kennis rond risico en bankieren te bundelen. In het verleden was dat binnen de bank op veel gebieden gescheiden. Door de verschillende risicospecialismen risk, legal en compliance nadrukkelijk te integreren, kunnen onze experts beter samenwerken om klanten te bedienen en om hun commerciële collega's te adviseren ten aanzien van het besluitvormings- en controleproces. In deze uitdagende marktomgeving, waarin de vraag van klanten en maatschappij steeds verandert, heeft Rabobank een multifunctionele maar geïntegreerde aanpak van risico's. Het afgelopen jaar hebben alle werknemers in het risk en compliance domein tijd en energie gestoken in het verbeteren van hun kennis en vaardigheden. Ook is er hard gewerkt aan de omvangrijke veranderingen in de vereisten door de toezichthouder. Er is bankbrede risk, legal en compliance governance geïmplementeerd, evenals frameworks voor beleid - en besluitvoering en de reporting discipline. We hebben het '3 lines of defense' model steviger neergezet voor het managen van risico's in de complexe wereld waarin we actief zijn. Dit vraagt om een explicietere scheiding tussen tussen de verantwoordelijkheden van de business en risk als het gaat om control en het nemen van risico's, en een meer pro-actieve en vooruitziende blik. Natuurlijk is dit niet altijd gemakkelijk geweest. Het is soms voorgekomen dat de risk en compliance officers, maar ook ikzelf als CRO, 'nee' hebben moeten zeggen. We komen verschillende dilemma's tegen we tegen elkaar moeten afwegen. We moeten transparante beslissingen nemen in het belang van de klant terwijl we ook rekening moeten houden met de belangen van andere stakeholders en de maatschappij. Dit betekent soms (1) het afwijzen van een nieuwe krediettransactie als blijkt dat onze zorgplicht zwaarder weegt dan het klantbelang, of (2) dat we aanvullende informatie opvragen bij klanten over hun transacties of de herkomst van hun vermogen, zodat we witwaspraktijken effectief tegen kunnen gaan. Het maken van deze afwegingen betekent ook dat we (3) geen gebruik van (big) data maken voor innovatie doeleinden als blijkt dat dit botst met de privacy wetgeving. Of (4) dat we niet investeren in een initiatief op het gebied van circulaire economie als het duurzaamheidsaspect op de lange termijn niet geborgd is. Uiteindelijk hebben de klant en de maatschappij het meeste baat bij een weloverwogen besluitvormingsproces. We doen het voor de lange termijn! In 2018 was er ook veel meer aandacht voor de maatschappelijke rol van Rabobank als poortwachter op het gebied van klantintegriteit, met als doel het tegengaan van witwassen, financiering van terrorisme en het zakendoen metsanctielanden. In veel opzichten is de poortwachterrol van een bank vergelijkbaar met de noodzakelijke gewenste beveiliging op een vliegveld. Het is onze taak om de wereldwijde banksystemen en het betalingsverkeer 'schoon' te houden. Mijn teams hebben aanzienlijk veel tijd, inspanning en geld besteed aan het voortdurend verbeteren van onze kennis, modellen, systemen en processen op dit gebied. Een noodzaak, en tevens onderbouwing van onze strategie, om een betekenisvolle coöperatie te kunnen zijn. Ik ben trots op wat mijn team wereldwijd bereikt heeft. Met hun toewijding, professionaliteit en leiderschap geven wij invulling aan onze missie 'Growing a better world together'.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 34