Jan van Nieuwenhuizen lid van de Groepsdirectie, verantwoordelijk voor Dutch and International Wholesale Banking and Commercial Real Estate Excellente klantfocus 'Afgelopen jaar heb ik op veel plekken in de wereld bij klanten ons verhaal achter Growing A Bettter World Together geïntroduceerd en toegelicht. Daardoor ontstonden mooie gesprekken en natuurlijk kwamen er ook vragen. Het viel me op dat veel CEO's bezig zijn met het vaststellen van hun eigen missie en zoeken naar hun 'purpose'. Als ik met ze praat, vraag ik altijd: hoe zitje er zelf in? Ze moeten in hun eigen missie geloven anders werkt het niet. Ik neem ze ook mee in onze plannen, en missie Onze klanten hebben vaak dezelfde uitdagingen als wij. We kunnen ze goed helpen want Rabobank wil deze missie vooral samen met onze klanten en andere partijen invulling geven. De verdieping van de gesprekken met klanten zie ik als mijn persoonlijke bijdrage aan onze missie in 2018. Het gaat om het creëren van bewustzijn. Dat is de basis voor verandering. De exponentiële groei van de technologie en alle mogelijkheden die daaruit voortvloeien, veranderen de bank in hoog tempo. Ik ben vooral onder de indruk van de blockchain- technologie. Daarmee kunnen we de handelsstromen in de voedselindustrie binnenkort veel efficiënter en duurzamer maken. Zie blockchain als een soort elektronische kluis die de eindeloze papierstroom van contracten en documenten vervangt. Het is een stuk minder fraudegevoelig, ladingen kunnen sneller verscheept worden en de kosten gaan omlaag. Deze technologie maakt het mogelijk dat de klant die straks een product koopt in de supermarkt, precies kan zien waar dat vandaan komt. Samen met supermarkten werken we aan de ontwikkelingen van een app die transparantie in de voedselketen creëert en stimuleert en daarbij ook de gelijkwaardigheid binnen de keten. De financiële sector is de afgelopen jaren sterk veranderd maar in de perceptie van het publiek leeft nog vaak het gevoel dat veranderingen nog te langzaam gaan. De transformatie zorgt ook voor dilemma's, voor dilemma's. Rabobank is al tien jaar bezig met de verduurzaming van de palmoliesector. Er is serieuze vooruitgang geboekt, maar er moet ook nog veel gebeuren. Als partijen achter blijven met hun transitie naar een duurzaam model, kun je twee dingen doen: de deur dichtgooien of in gesprek blijven en helpen om een onderneming sneller de goede kant op te krijgen. Wij kiezen voor dat laatste, als dat kan, en onze missie helpt om de urgentie van verandering te versnellen, samen met onze klanten.'

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 20