Kirsten Konst lid van de Groepsdirectie verantwoordelijk voor zakelijke klanten in Nederland en de regiodirectie 'Dit was een jaar van versnellingen uitvoering. Ik merk dat heel veel zaken nu echt sneller gaan dan in het verleden. Dat komt omdat we de organisatiestructuur op veel plekken hebben aangepast. We zijn platter, we werken meer in teams waarin veel disciplines zijn samengevoegd. We zijn kort gezegd meer één bank geworden en de missie Growing A Better World Together vormt daarin een belangrijke, verbindende schakel. Elke bijeenkomst met onze mensen begin ik met ons doel in Nederland voor de zakelijke klanten van de bank: we willen ondernemers helpen om duurzaam te groeien. Dat is de zin die ik het meest herhaald heb dit jaar en die herhaling werkt, ledereen is er van doordrongen dat daar de focus ligt. Daar helpen we onze klanten bij, in de breedste zin van het woord. We hebben een Ondernemers Academy, we organiseren circulaire economie challenges, we hebben digitale werkplaatsen verspreid over het land en we maken mini- documentaires waarin we inspirerende praktijkvoorbeelden laten zien van groeiende ondernemingen. Allemaal om onze zakelijke klanten te begeleiden en te helpen duurzaam te groeien. Als ik naar de toekomst kijk, houden we die betrokkenheid met onze klanten vanuit al onze 90 lokale banken. In de zomer hebben we ons programma Bankieren 3.0 gepresenteerd. Dat draait om de herinrichting van de lokale banken en de inrichting van 14 regionale specialistenteams waarin we de kennis binnen de bank voor onze klanten hebben gebundeld. We kunnen er daardoor voor zorgen dat er meer en nog betere klantcontacten zijn. We brengen bijvoorbeeld vanuit die 14 teams sectorkennis in heel Nederland. Innovatie en duurzaamheid zijn belangrijk voorde economie en maatschappij. Rabobank wil een ondersteunende bank zijn die gefocust is op een langdurige klantrelatie, ondernemers motiveert om te innoveren en de mogelijkheid geeft om hun bedrijfsmodel te verduurzamen voor de toekomst. Innovatie en duurzaamheid zijn belangrijk voorde economie en de maatschappij. Daarom gaan we de dialoog aan met onze klanten op deze thema's. Sommige ondernemers leiden de verandering en andere hebben moeite met alle uitdagingen. Het is niet altijd makkelijk om een bedrijf te transformeren. En daarom leg ik extra nadruk op het laatste woord: together. Als Rabobank willen we die verandering ondersteunen door financiële oplossingen aan te bieden en door onze kennis en netwerken te delen. We richten ons op het faciliteren van de dialoog tussen ondernemers, veldexperts en andere stakeholders. Kennis delen en elkaar inspireren. Om de agri- en energietransitie in Nederland succesvol te laten zijn, moeten we immers allemaal veranderen. Rabobank draagt daar graag aan bij door actief met alle ondernemers in gesprek te gaan. Dat past ook bij onze missie: 'Growing a better world together'.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 18