temm Mariëlle Lichtenberg lid van de Groepsdirectie voor Particuliere Private Banking klanten in Nederland Mijn startpunt bij alles wat we hier binnen de bank bedenken is de klant tevreden houden. Mensen die bij actief bij Rabobank bankieren zijn heel loyaal. Dat is iets wat we ons steeds moeten voorhouden. Ik wil ze belonen voor die loyaliteit en dat kan het beste door het ze aan alle kanten makkelijk te maken. Dat doen we onder andere door onze Bankieren App, de meest complete Bankieren app van Nederland met een hele hoge waardering. In 2018 hebben we ook goed gekeken waar we klanten verliezen. Er bleken twee opvallende momenten te zijn waarop dat gebeurde. De eerste was rond de 18e verjaardag, als klanten een ingewikkelde, nogal onvriendelijke brief kregen; de andere bij samenwonen, waar we de boot misten omdat we de en/of-rekening niet gemakkelijk genoeg aanboden. In beide gevallen hebben we het proces rond die momenten zo simpel en toegankelijk mogelijk gemaakt. Dat had een geweldig positief effect. Zonder enige marketing zijn er online meer dan 10.000 gezamenlijke rekeningen geopend. Zo'n voorbeeld past perfect in onze aanpak om klanten te helpen bij de inrichting van een financieel gezond leven. Dat is voor mij de praktische vertaling van onze missie om samen de wereld een beetje beter te maken. Ik ben van nature heel pragmatisch bij het verzinnen en uitrollen van ideeën. Het'hoe' staat bij mij centraal. Er is, vind ik, geen betere leidraad voor een antwoord op die hoe-vraag dan goed te luisteren naar je klanten. Dat moeten we nu doen en in de toekomst. Dat blijft de essentie van onze bank. Je moet heel goed weten wat de problemen van je klanten zijn en de verleiding weerstaan om verliefd te worden op zelfbedachte oplossingen die niet altijd het probleem van klanten echt oplossen. Veel jongeren worstelen bijvoorbeeld met het feit dat hun geld voor het einde van de maand bijna op is. Voor die doelgroep hebben we 'Passie' ontwikkeld, een aparte website waarop we vragen beantwoorden en adviezen geven, allemaal opgezet vanuit die jongeren. Gemak, toegankelijkheid en alles digitaal - daar gaat het om, dat willen ze. De bank helpt mensen om ze beter bewust te maken over hun financiën - hun pensioen, hun zorgkosten, hun woonlasten, hun energierekening. In februari van 2018 begonnen we met een gerichte campagne en het succes is groot. Het probleem is alleen dat we vooral de kansrijken bereiken. Nederland telt 1,8 miljoen mensen die met schulden kampen. Ookdeze mensen willen we bereiken om ze te helpen met hun financiële zelfredzaamheid. Hoe mooi is het dat alle banken gezamenlijk de krachten opditthema bundelen!

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 17