Bart Leurs lid van de Groepsdirectie en Chief Digital Transformation Officer boekhouding en belastingaangifte. In samenwerking met andere banken hebben we in 2018 verschillende innovatieve start ups, scale-ups en blockchain platforms gelanceerd die onze klanten helpen om nog eenvoudiger internationaal zaken te doen. En we helpen onze klanten ook om zelf te innoveren. Zo werken we samen met innovatieve centra als Robo Valley in Delft, waar ondernemers dankzij de bank een gratis Robo-scan kunnen laten maken van hun bedrijf. En met Food Bytes! hebben we een ecosysteem van start-ups en scale-ups gecreëerd die met ons de ambitie hebben om de food value chain te innoveren. Dat heefttot nu toe al interacties met meer dan 1.200 ventures opgeleverd. Het sluit allemaal aan bij ons doel om klanten, particulier en zakelijk, te helpen groeien. En daarnaast zie ik die gerichte aandacht voor digitaliseren en innovatie ook als de motor achter de verwezenlijking van onze missie Growing A Better World Together. Open Banking en PSD2 zullen het speelveld van de financiële instellingen in de nabije toekomst gaan beïnvloeden. Door nieuwe toetreders, bijvoorbeeld uit de tech sector, komt er meer concurrentie en mede daardoor ontstaat er meer keuze voor klanten. Dat is goed want het zal waarschijnlijk leiden tot betere producten en hogere kwaliteit. Maar het zorgt ook voor nieuwe uitdagingen. Klanten zullen nog bewuster moeten gaan nadenken over 'hun' data en met wie zij deze willen delen, zeker als het gaat om financiële data. Maar we zien Open Banking ook als een kans. Het geeft ons de mogelijkheid om te innoveren en daardoor betere producten en diensten te ontwikkelen. Zo kunnen we klanten nog beter inzicht en overzicht geven, nu en in de toekomst. Er is de afgelopen jaren een enorme versnelling geweest in de adoptie van digitaal bankieren. Digitaal is daardoor het nieuwe normaal geworden voor veel van onze klanten. Ons streven is om alles wat onze klanten digitaal zouden willen kunnen doen, digitaal mogelijk te maken. De bank in je binnenzak, is ons motto en voor het gros van onze klanten is dat nu echt zo. Inmiddels bankiert 61,8% van onze particuliere klanten online en 80,8% van onze zakelijke klanten. Daarnaast zijn we continue bezig om voor onze klanten te innoveren. Via onze Moonshot campagne werden al vele ideeën gepresenteerd. Een voorbeeld daarvan is Tellow, een app die zzp'ers helpt met hun

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 16