GOALS SUSTAINABLE DEVELOPMENT We willen een bijdrage leveren aan een duurzaam voedselsysteem en voedselverspilling tegengaan door de beschikbaarheid van voedsel en de toegang tot voedsel te helpen vergroten, door gezonde voeding te bevorderen en door de stabiliteit van de voedselindustrie te versterken. In onze strategie ligt de nadruk op toegang tot financiering, netwerken en kennis, en op het belang om producenten, consumenten, overheidsinstanties en de bevolking met elkaar in contact te brengen en te verenigen omtrent het voedselvraagstuk. Strategische pijlers Met onze kennis, netwerken en financiering willen we klanten in staat stellen om onafhankelijke beslissingen te nemen en tegelijkertijd flexibel te blijven. Onze strategie steunt op vier pijlers: Excellente klantfocus, IJzersterke bank, Betekenisvolle coöperatie en Medewerkers in hun kracht. Dit zijn de vier pijlers van al onze acties, prioriteiten, kritische prestatie-indicatoren (KPI's), waarden en gedrag. Voordat we in de volgende hoofdstukken ingaan op onze prestaties op het gebied van deze strategische pijlers, lichten we de vier pijlers kort toe. Excellente klantfocus We willen een vooruitstrevende bank zijn waar klantgerichtheid volledig geïntegreerd is in de cultuur. Aan huidige en toekomstige eisen van de klant kunnen we het bestvoidoen door middel van goed advies, transparante producten en passende, innovatieve en digitale dienstverlening. IJzersterke bank De Rabobank blijft een model van stabiliteit, betrouwbaarheid en soliditeit. We werken er hard aan om onze diensten op een concurrerend kostenniveau aan te bieden en we blijven onze balans veder optimaliseren. We doen de juiste dingen goed, of zelfs buitengewoon goed, waarbij iedereen verantwoordelijkheid neemt, zich bewust blijft van de risico's en zich professioneel gedraagt. Bijdrage aan Sustainable Development Goals De Rabobank ziet het als haar verantwoordelijkheid om een zinvolle bijdrage te leveren aan het realiseren van de 17 Sustainable Development Goals (SDG's). We doen dit via onze 'Banking for Food' en 'Bankieren voor Nederland'-programma's en ook met ons Samen Duurzaam Sterker programma leveren we een bijdrage aan de SDG's. Hoewel alle SDG's even belangrijk zijn, verschilt de capaciteit die we hebben voor het realiseren van de individuele doelstellingen. We richten ons met name op de acht SDG's waarop onze organisatie invloed kan uitoefenen. Dit zijn SDG's 2, 7,8,1112,13,15 en 17. Deze SDG's worden weergegeven in ons waardecreatiemodel. en getoond in onderstaande afbeelding. Onze belangrijkste bijdrage, in Nederland en wereldwijd, heeft betrekking op de doelen die vergroot in de infographic (en in het model voor waardecreatie) worden weergegeven. De SDG's die het meest relevant zijn voor de Rabobank worden in kleur weergeven. De SDG's waarop de impact van de bank beperkt is, zijn in grijs weergegeven. Betekenisvolle coöperatie We vertalen maatschappelijke ontwikkelingen in specifieke bijdragen voor de lange termijn. We voelen een verantwoordelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het realiseren van de 17 Sustainable Development Goals van de VN. Coöperatief bankieren betekent opereren als een vooruitziend sociaal kompas dat leden, medewerkers en klanten actief bij kwesties betrekt en hen in een netwerk in contact brengt met elkaar en met de Rabobank. We nemen een standpunt in ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken die belangrijk zijn voor klanten en stakeholders. Medewerkers in hun kracht Onze medewerkers zijn trots en gedreven, en geven blijk van deskundigheid, vitaliteit en flexibiliteit. Ze voelen zich in hun kracht om Rabobank te vertegenwoordigen en worden geïnspireerd door onze missie. Toptalenten willen bij de Rabobank werken, zich daar ontwikkelen en er blijven. Al onze medewerkers willen groeien en elkaar beter maken. Bereidheid om te leren is hierbij essentieel. Bijdrage Rabobank aan de UN Sustainable Development Goals Banking for Food Bankieren voor Nederland Verkort Nederlands verslag 2018 - Management rapport 12

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2018 | | pagina 12