deelname aan sectorinitiatieven en andere kanalen. Onze
groepsdirectieleden komen samen met klanten, medewerkers,
politici en andere stakeholders om onze strategische voortgang
te bespreken, feedback te krijgen over onze bijdrage aan de
maatschappij en te spreken over ontwikkelingen in de financiële
sector, zowel in het algemeen als specifiek met betrekking tot de
Rabobank. Meer informatie over risico's en dilemma's op het vlak
van maatschappelijk kapitaal vindt u in het hoofdstuk
Betekenisvolle coöperatie in het Annual Report 2018.
Intellectueel kapitaal
Het intellectueel kapitaal van de Rabobank omvat 120 jaar kennis
over bankzaken en deskundigheid in de Food agri-business en
andere sectoren. We gebruiken onze kennis om klanten
innovatieve producten en diensten te bieden in lijn met continue
economische veranderingen en maatschappelijke trends. De
Rabobank stelt haar kennis, financiële middelen en netwerk
beschikbaar aan klanten over de hele wereld. Om klanten digitaal
gemak van een consistent hoog niveau te bieden hebben we de
banksystemen vereenvoudigd en kunnen we nu een hoge
algemene systeembeschikbaarheid bieden (gemiddeld 99,9%
voor internet- en mobiel bankieren en iDEAL). We willen ons
Waarde creëren op de korte, middellange en lange
termijn
We moeten tegemoetkomen aan de dagelijkse bankbehoeften
van onze klanten en bijdragen aan economische activiteiten op
de korte termijn. Ons doel op de middellange termijn is om
Organisatie van de Rabobank
De Rabobank is ontstaan uit kleine boerenleenbanken, die eind
negentiende eeuw zijn opgericht door Nederlandse boeren en
tuinders. Zij wilden een betere toekomst voor de land- en
tuinbouw en boeren welvarend maken via een kredietcoöperatie.
Vanaf 1895 werden verschillende banken op basis van dit
'Raiffeisen-systeem' opgezet in verschillende delen van
Nederland. In het organisatiemodel stonden zelfhulp, het nemen
van individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid en het
betrekken van alle stakeholders centraal. Vandaag de dag is onze
commitment aan deze principes en om een verschil te maken in
de maatschappij nog altijd even sterk.
Activiteiten van de Rabobank
In Nederland richt de Ra bobank zich op financiële dienstverlening
en internationaal op het bedienen van onze klanten in de Food
agri-sector. De Rabobank creëert waarde met haar strategie en
de producten en diensten die zij biedt op het gebied van
bankieren voor particulieren en bedrijven, rural banking, private
banking, leasing en vastgoed.
model voor waardecreatie bij het uitvoeren van onze strategie
verder verbeteren, zodat we een betekenisvolle coöperatieve en
ijzersterke bank kunnen blijven met een uitmuntende klantfocus
en medewerkers in hun kracht. Meer informatie over risico's en
dilemma's op het vlak van intellectueel kapitaal vindt u in de
hoofdstukken Excellente klantfocus en Betekenisvolle coöperatie
in het Annual Report 2018.
Financieel kapitaal
De Rabobank biedt financiële middelen aan klanten over de hele
wereld. We hebben producten en diensten op het gebied van
bankieren, kredieten, vermogensbeheer en leasing tot
verzekeringen en vastgoeddiensten. De Rabobank is een
ijzersterke bank die wordt ondersteund door hoge
kapitaalniveaus, omvangrijke liquiditeitsbuffers, hoogwaardige
activa en gezonde winsten. Hierdoor, en omdat we een sterk
aandeel hebben in de binnenlandse markt en in de wereldwijde
Food agri-sector, hebben we hoge
kredietwaardigheidbeoordelingen. Meer informatie over risico's
en dilemma's op het vlak van financieel kapitaal vindt u in het
hoofdstuk IJzersterke bank in het Annual Report 2018.
klanten te helpen om hun ambities te verwezenlijken en om
duurzaam ondernemerschap te bevorderen, met name in de
Food agri-sector. We dragen ook bij aan welvaart. We streven
ernaar om economische groei op de lange termijn te faciliteren
en bij te dragen aan een duurzame maatschappij.
Fundamentele principes van de Rabobank
De missie, visie, strategie en strategische prioriteiten, waarden en
gedrag, KPI's en het leiderschapsmodel van de Rabobank zijn de
strategische rode draad van ons verhaal.
Missie
Onze missie is: 'Growing a better world together'. Dit is waar wij
voor staan en waar we naar streven door lef, vindingrijkheid en
daadkracht.
Visie
Het is ons doel om een verschil te maken als coöperatieve en
klantgerichte bank in Nederland en in Food Agri wereldwijd.
We streven ernaar een moedige, maatschappelijk verantwoorde
bank te zijn, een voorvechter van zaken die onze klanten aangaan
en een belangrijke maatschappelijke impact hebben. Om dit te
bereiken, ligt onze focus op twee strategische gebieden:
Bankieren voor Nederland en Banking for Food. We willen een
substantiële bijdrage leveren aan het welzijn en de welvaart in
Nederland en aan het duurzaam voeden van de wereld. De visies
Verkort Nederlands verslag 2018 - Management rapport
10