Stel je eens voor In oktober 2017 hebben we onze nieuwe positionering gelanceerd om onze missie Crowing a better world together te onderstrepen. Dit is het verhaal achter onze missie. Stel je eens voor dat 120 jaar geleden een groep ondernemers de handen ineenslaat. Met inventiviteit, moed en daadkracht richten zij een coöperatieve bank op. Solidair, nuchter en met vakmanschap. Stel je eens voor hoe anders de samenleving vandaag is. In de verandering van tijdperk is niets meer zeker en zijn flexibiliteit en autonomie de uitdaging. Wij willen dat klanten zich vertrouwd voelen, zichzelf kunnen zijn en erbij horen. Met onze kennis van zaken, ons kapitaal en onze netwerken vormen de medewerkers een betrouwbaar kompas voor onze klanten. Stel je eens voor dat iedereen in de wereld genoeg en gezond te eten heeft. Wij delen met onze klanten wat wij weten en wie wij kennen. Zo heeft iedereen voordeel van onze komaf en ervaring in Food Agri. De wereld wordt er mooier van. Stel je eens voor dat Nederland een van de meest welvarende landen is waar gelukkige mensen wonen, werken en onder nemen. Midden in de maatschappij investeren en innoveren wij samen met de klant. Echt en oprecht, met respect voor elkaar en de omgeving, en voor de lange termijn. In alles op een manier die deugt. Stel je eens voor dat alle dromen ook kansen zijn. Technologie brengt ons overal, dus ook dichtbij. Altijd snel en persoonlijk. De bank is van onze klanten en het resultaat komt de samenleving toe. Samen worden wij er sterker van. Stel je eens voor dat wij het verschil maken. Wij samen. Crowing a better world together Missie Onze missie is: Growing a better world together. Dit is waar wij voor staan en waar we naar streven met lef, vindingrijkheid en daadkracht. Visie Ons doel is het verschil te maken als vooraanstaande, coöpera tieve en klantgerichte bank in Nederland en in de wereld. Om dit te bereiken, ligt onze focus op twee strategische gebieden: Bankieren voor Nederland en Banking for Food. We willen een substantiële bijdrage leveren aan het welzijn en de welvaart in Nederland en aan het duurzaam voeden van de wereld. De visies die we hebben geschetst met Bankieren voor Nederland en Banking for Food bepalen waar we ons op richten en bieden een gemeenschappelijk kader voor wat het betekent om een klantgerichte coöperatie te zijn. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van deze beide visies Bankieren voor Nederland We voelen ons sterk verbonden met onze klanten en leden. Als het met onze klanten goed gaat, dan gaat het met ons ook goed. Als coöperatieve bank willen we een duidelijke bijdrage leveren aan het oplossen van de uitdagingen waar Nederland de komende jaren mee te maken zal krijgen. Onze benadering daarvan kan worden samengevat in vier kernwoorden: voedsel, zelfredzaamheid, ondernemerschap en lokale leefomgeving. Omdat wij midden in de samenleving staan en dankzij onze financiële slagkracht, ons netwerk en onze kennis, kunnen wij relevante lokale en regionale kwesties oppakken en op die manier bijdragen aan duurzame welvaart en welzijn in het Nederland van morgen. Banking for Food Voedselzekerheid gaat ons allemaal aan. In 2050 zal de wereld bevolking met twee miljard mensen zijn toegenomen tot tien miljard. Velen van hen zullen twee keer zoveel te besteden hebben. Om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar voedsel, zal de voedselproductie wereldwijd met minimaal 60% moeten groeien, terwijl we tegelijkertijd de limiet bereiken van de beschikbaarheid van bebouwbare grond en grondstoffen. De Food Agriwaardeketen zal meer moeten produceren met minder middelen, om duurzaamheid en economische rentabiliteit voor de lange termijn te waarborgen. We willen een duurzame bijdrage leveren aan de wereldwijde Food Agrisector door de beschikbaarheid van voedsel en de toegang tot voedsel te helpen vergroten, door gezonde voeding te bevorderen en door de stabiliteit van de voedsel industrie te versterken. In onze strategie ligt de nadruk op toegang tot financiering, netwerken en kennis, en brengen we producenten, consumenten, overheidsinstanties en de bevolking met elkaar in contact in het kader van het bredere voedselvraagstuk. Rabobank Jaarverslag 2017 9

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 9