IJzersterke bank De uitrol van het vernieuwde meerjarige 'One bank'-project, Risk Control Frame work (RCF), zal eind 2018 zo goed als afgerond zijn. Er is uiteraard nog meer werk te doen in het kader van de overgang van een situatie waarin we als aparte Risk Compliance-teams werken, naar een meer wereldwijd opererende klantgerichte organisatie. Als het RCF eenmaal stevig verankerd is, met zijn systematische, consequente en wereldwijde benadering van het managen en controleren van operationele risico's en het naleven van eenvoudig beleid, normen en een 'single tooi'(Archer), zal dat de manier waarop bedrijven hun activiteiten managen en controleren drastisch verbeteren. De CLR-teams hebben zich ook gericht op het proactief managen van risico's - door verschillende aanpassingen, het beheren van oude bestanden en nieuwe bedrijfsontwikkelingen. Op het gebied van naleving hebben we grote stappen gemaakt door compliance wereldwijd te verstevigen. Duizenden Rabobank-medewerkers volgden trainingen en opleidingen op het gebied van funda mentele compliancerisico's. Er is een syste matische integriteitsrisicoanalyse (SIRA) uitgevoerd om de belangrijkste compliance risico's van de bank opnieuw te beoordelen, en voor elke grote eenheid zijn de plannen voor 2018 opgesteld. De focus zal in 2018 specifiek liggen op KYC, CDD en AML, van front-to-backmanagement van deze risico's tot monitoren en toezicht. We hebben ons team en onze organisatie verder ontwikkeld door de krediet- en financiële herstructureringsteams in Nederland te centraliseren. We hebben veel nieuwe mensen welkom geheten bij onze Compliance- en ALM-teams en we hebben plattere en meer diverse manage mentteams gecreëerd, met minder managementlagen. Ons Young Professional- Programma trekt jonge'quants'en ander talent aan. De prestatie-eisen en de profes sionele standaards zijn hoog, en werklast, carrière en betrokkenheid vormen een continu punt van aandacht. Plet gaat om teamwerk. Bij Compliance, Legal and Risk hebben we de missie 'Growing a better world together' met open armen ontvangen. Door ons meer te richten op de visies Banking for Food en Bankieren voor Nederland krijgen we een helder kader voor het beoordelen van de risico's die we als wereldwijd opere rende financiële instelling samen nemen en de effecten daarvan op ons bedrijf en onze stakeholders: onze klanten, medewer kers, leden, regelgevende instanties, inves teerders, leveranciers, overheid en de bevolking. Kortom: de samenleving als geheel. En tot slot geven we door de Groepsdirectie uit te breiden het roer stevig in handen van alle vier de klantsegmenten. Met de mensen die we in dienst hebben en de koers die we hebben uitgezet voor optimale digitalisering, zien mijn teams en ik de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Rabobank Jaarverslag 2017 40

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 40