van Human Resources voor talent is nu op het hoogste bestuursniveau vertegenwoordigd met de aanstelling van Janine Vos als CHRO. Recente onderzoeken laten een inspire rende stijging in de motivatie van medewerkers zien, die mede valt toe te schrijven aan onze nieuwe missie Growing a better world together. Het is een bevestiging van de koers die we hebben ingezet en het is een leidraad voor onze acties als een coöperatieve bank. De gestegen motivatie van medewerkers past goed binnen de huidige fase van onze algehele transfor matie. We hebben vertrouwen in de maatregelen die we nemen voor de motivatie van medewerkers en we zijn dankbaar voor hun voortdurende inzet voor Rabobank in deze woelige tijden. Over de gehele linie zijn we er trots op dat we op koers liggen met het bereiken van de doelen uit het Strategisch kader 2016- 2020. Maar onze ambities reiken verder dan de resultaten die we tot dusver hebben geboekt. We moeten er nog meer vaart achter zetten, met name op het gebied van digitale transitie en innovatie, zodat we onze klanten optimaal van dienst kunnen blijven. We hebben hiervoor in 2017 een solide basis gelegd. En net zoals bij elke organisatie in transitie gaan sommige dingen volgens plan en brengen andere dingen uitdagingen en soms zelfs dilemma's met zich mee. Op koers blijven met de implementatie van nieuwe regelgeving is een aandachtspunt. Rabobank heeft een complexe porte feuille van IT-veranderprogramma's. Dit vergt extra aandacht van de directie en tijd en middelen om nieuwe richtlijnen en procedures in de veranderende organisatie door te voeren. We hebben ook een wereldwijd programma geïmplementeerd voor customer due diligence, hieronder vallen governance, opleiding, gedrag en hulpmiddelen. We monitoren wereld wijd een grote portefeuille van klantrelaties en transacties en treden meteen op bij nieuwe negatieve externe signalen. Dat betekent ook dat we soms klantrelaties moeten beëindigen of transacties moeten weigeren. We hebben een commissie opdracht gegeven om het target operating model van de lokale Rabobanken te beoordelen om de klantfocus en de bijdrage aan de regionale economie te vergroten, de bedrijfsvoering te verbeteren en kosten te reduceren. De resultaten hiervan staan gepland voor 2018. In juni hebben we de nieuwe topstructuur aangekondigd. In de nieuwe groepsdirectie zijn alle belangrijke klantsegmenten in de top van onze bank vertegenwoordigd. Met een groepsbrede aandacht voor digitalisering en talent op ons hoogste uitvoe rende bestuursniveau sluiten we beter aan op de veranderings agenda van de coöperatieve Rabobank. Al mijn collega's van de groepsdirectie zullen zichzelf verderop in dit verslag voorstellen en wat meer vertellen over hun taken. Ik volsta hier met te zeggen dat ik trots ben om voorzitter te zijn van zo'n gedreven en divers team, en om samen met dit team leiding te geven aan de bank. Daarnaast wil ik mijn grote waardering uitspreken voor Rien Nagel en Ralf Dekker, die in september zijn afgetreden. Zij hebben onderscheidend leiderschap getoond tijdens hun lange loopbaan bij Rabobank. We wensen hen het allerbeste voor de toekomst. Ons uitspreken over zaken die ertoe doen, is ook belangrijk voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze medewerkers. In 2017 hebben we de profielschets van leiding gevende functies aangepast; naast persoonlijk en teamleider schap, ligt de nadruk nu ook op leiderschap via verbinding met de gemeenschap. We willen onze medewerkers en leiding gevenden in hun kracht zetten door ze te vragen: Wat heb je nodig om zelf, binnen en mét je team te kunnen groeien? Wat kun jij doen om bij te dragen aan een betere wereld, 'Growing a better world together'? Dit geldt voor de bank als geheel, voor onze klanten en voor hun gemeenschappen. In het Strategisch Kader 2016-2020 heeft Rabobank met Performance Now een duidelijke strategie voor verbetering opgesteld. Dit programma heeft grote gevolgen gehad voor ons personeelsbestand. Er zijn tot dusver circa 7.000 banen verloren gegaan en er zullen naar verwachting nog eens 5.300 banen verdwijnen tussen 2018 en 2020. Verlies van arbeids plaatsen is een probleem in de hele financiële sector, maar onze mobiliteitscentra blijken goed in staat te zijn om veel van de medewerkers die we hebben moeten laten gaan, te helpen. Uit de eerste cijfers blijkt dat bijna de helft van deze groep boventallige medewerkers binnen zes maanden een baan heeft gevonden of een eigen bedrijf is gestart. In 2018 ligt de focus op het eerder starten van de ondersteuning, in de actieve mobiliteitsfase. Onderzoek laat zien dat hoe eerder medewer kers beginnen te werken aan het ontwikkelen van een nieuw perspectief, des te waarschijnlijker het is dat ze een nieuwe uitdaging vinden. Veel van onze medewerkers gaan van lokale Rabobanken naar gecentraliseerde, geregionaliseerde servicecentra. Door deze reorganisatie krijgen onze snelheid en efficiency een boost en kunnen we backofficekosten besparen, waardoor we onze klanten beter van dienst kunnen zijn. Met onze kostenreductie zitten we veelal op koers en de verhoogde efficiency bij veel onderdelen van Rabobank is in lijn met ons strategisch plan. Extra inspanningen op het gebied van IT en vervolgacties bij bijvoorbeeld derivaten voor het MKB en andere incidenten hebben dit jaar echter tot hogere totale kosten geleid. We moeten ons op kostenbeheersing blijven richten vooreen structurele verhoging van de efficiency om onze efficiencyratio verder te verbeteren en optimaal voordeel te behalen uit een verdere digitalisering en opschaling van backofficeactiviteiten. Rabobank Jaarverslag 2017 3

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 3