lekoSevinga Lid van de Groepsdirectie en Chief Information Operations Officer Ik ben trots op de vooruitgang die we in 2017 hebben geboekt met IT Operations. We hebben veel verbeteringen en innovaties doorgevoerd die bijdragen aan de trans formatie van Rabobank in een 'fintech- bedrijfeen grootschalige financiële instelling waarbij technologie en innovatie de stuwende kracht zijn. Onder ons motto 'Vandaag bouwen aan de bank van morgen' hebben we al onze activiteiten gegroepeerd rondom vijf thema's: altijd bereikbaar, snel en flexibel, eenvoud, excellente data en innovatie. We hebben grote investeringen gedaan in ketenbeheersing om problemen die zich voordoen in onze banksystemen, zoals DDoS-aanvallen, eerder op te sporen. We willen problemen oplossen voordat onze klanten hier last van hebben. Ons internet en mobiel bankieren liet in 2017 minder uitval zien1. Dat is een indrukwekkend resultaat gezien de vele veranderingen die we tegelijkertijd doorvoeren.'Altijd bereik baar'staat absoluut boven aan onze prioriteitenlijst. Door geautomatiseerd testen en imple menteren heeft nieuwe software voor onze klantapplicaties nu een kortere ontwikkel- tijd. We hebben ook een belangrijke stap gezet in het verwijderen van verouderde systemen. We hebben veel capaciteit gestoken in het ontkoppelen of vereen voudigen van verbindingen tussen onze applicaties. Hiervoor zijn onder meer verschillende veranderingsprogramma's ingezet, waarvan we vanaf 2018 de vruchten zullen plukken. Al deze investe ringen en onze sterke focus op een Agile en DevOps-werkwijze leiden tot meer flexibiliteit en een snellere respons op de veranderende behoeften van klanten. We zijn druk bezig met het bij elkaar brengen van onze Nederlandse en interna tionale infrastructuur. Een van de belang rijkste doelstellingen is het ontwikkelen van één wereldwijde digitale werkomgeving voor alle medewerkers van Rabobank. De voorbereidingen hiervoor zijn in 2017 begonnen en in 2018 zullen we dit gaan uitrollen. We hebben ook voortgang geboekt met het centraliseren van onze klantenservice, zoals voor verzekeringen en hypotheken. Hiermee hebben we een grote bijdrage geleverd aan 'Eén Rabobank'. Met onze data-initiatieven leggen we de basis voor de data gedreven ambities van de bank. Hierdoor kunnen we tegelijkertijd de kwaliteit, beschikbaarheid en beveiliging van data integraal verbeteren. We hebben ook sterk ingezet op innovatie. In een aantal gevallen direct in de praktijk, via de robotisering van repetitieve hande lingen. In andere gevallen als prototype, bijvoorbeeld met blockchaintechnologie voor de graanketen in Australië en het gebruik van kunstmatige intelligentie voor het beantwoorden van IT-vragen van medewerkers. Deze innovatieve activi teiten hebben onze zichtbaarheid in de IT-wereld vergroot, en het doet me goed om te zien dat IT-toptalent steeds meer interesse heeft om te werken voor de Rabobank. We zullen onze uiterste best doen om deze topta lenten verder te helpen ontwikkelen en ze te behouden voor de bank. 2017 was een jaar van belangrijke verande ringen. De eerste resultaten zijn al duidelijk zichtbaar, maar er ligt nog wel een taak voor ons. Ik zie ernaar uit om deze uitdagingen in 2018 met mijn team op te pakken. 1 Zoals gerapporteerd aan De Nederlandse Bank

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 24