Jan van Nieuwenhuizen Excellente klantfocus lid van de Groepsdirectie, verantwoordelijk voor Dutch and International Wholesale Banking and Commercial Real Estate Growing a better world together, dat is een treffende beschrijving van onze toekomst visie. Elke dag weer zetten onze collega's overal ter wereld onze kennis en ons netwerk in om onze klanten te helpen te groeien en hun ambities waar te maken. Het'groei-aspect' van onze missie is een logisch gevolg van onze landbouwachter- grond, maar ook van onze ambities voor klanten en medewerkers. Door onze klanten te helpen groeien, groeien we als collega's, als team en als mens. Klanten zeggen vaak dat het de combinatie van onze kennis en ons netwerk is die ons als Rabobank uniek maakt. We hebben inderdaad een uniek netwerk en unieke kennis van de sectoren waarin onze klanten actief zijn, in de hele Food Agri- keten over de hele wereld en in de belang rijkste sectoren in Nederland. We blijven de impact zien van nieuwe datatechnologieën, digitalisering, convergenties binnen de bedrijfstak en veranderende trends onder consumenten. In de Food Agrisector groeit de invloed van de consument; van 'Farm to Fork'wordt steeds meer van'Fork to Farm'. We spelen al op deze verande ringen in - zoals met onze klantenadvies raden in elke regio - maar gezien de snelheid van de veranderingen moeten we boven op deze dynamiek blijven zitten. Innovatie is cruciaal voor het waarborgen onze toekomstige groei. Onze klanten helpen innoveren is een van onze belang rijkste prioriteiten. We hebben met onze technologiepartner onze eerste prototype op het gebied van blockchain uitgevoerd en de eerste transacties met klanten kunnen op korte termijn worden verwacht. We hebben onze 'ecosysteem-benadering' van klanten versterkt, waarbij we meerdere partijen bij elkaar brengen om oplossingen te zoeken in hun sectoren. Voorbeelden daarvan zijn pilotprojecten voor diervoe ding in Nederland en biologische granen in de VS. In het licht van de ontwikkelingen in de bedrijfssector en de trends bij consu menten is het essentieel dat we breder kijken dan alleen naar onze traditionele stakeholders, om onze kennis te verdiepen en relaties op te bouwen met het grotere ecosysteem waarbinnen onze klanten opereren. We zijn onze klanten beter en efficiënter van dienst als we als één bank werken. Ik ben heel blij dat deze gezamenlijkheid tot uiting komt in de nieuwe missie en in onze manier van samenwerken binnen de Groepsdirectie. Ik vind dat we merkbaar vooruitgang boeken bij het opereren als één Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 23