Bart Leurs lid van de Groepsdirectie en Chief Digital Transformation Officer Meer impact dankzij innovatie en digitalisering Innoveren en digitaliseren is een vanzelf sprekendheid voor de Rabobank. Niet alleen omdat de ontwikkelingen om ons heen het van ons eisen, maar vooral omdat we dankzij innovatie zóveel beter kunnen werken aan onze missie: Growing a better world together. Samen met mijn team ben ik verantwoor delijk voor de digitalisering van onze producten en diensten, en voor de nieuwe innovaties die onze klanten helpen groeien. We willen digitale oplossingen bieden voor alle digitale behoeften van onze klanten. Maar we gaan nog een stap verder. We zien digitalisering en innovatie als een belangrijke motor achter het verwezen lijken van onze missie. Als Rabobank willen we onze zakelijke en particuliere klanten helpen groeien. Bovendien willen we van betekenis zijn op het gebied van de wereldwijde voedselketens én in lokale gemeenschappen. Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling van de appTellow, die zzp'ers helpt met hun boekhouding. Met onze innovatieve beleggingsapp Peaks kunnen particulieren heel gemakkelijk beleggen. We houden ons echter niet alleen bezig met nieuwe innovaties, we verbeteren ook onze huidige Rabo Bankieren App, omdat we verwachten dat mobiel bankieren de toekomst zal zijn. We zetten de eerste stappen naar open banking en geven onze klanten in de Rabo Bankieren App inzicht in al hun bankrekeningen, ook die bij andere banken. We zijn bij veel innovaties betrokken in Food Agri. Dat is ook niet gek: we zijn de leidende Food Agri bank ter wereld en enorm verweven met de sector. Rabobank helpt het wereldvoedselprobleem op te lossen door een unieke combinatie van kapitaal, netwerken en innovatie. Met het event Food Bytes! creëren we een ecosys teem van startups en ondernemingen die willen meehelpen aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem. En via het TERRA-acceleratorprogramma helpen we startups in de Food Agrisector nog succesvoller te worden. Ook investeren we in nieuwe technologieën als block- chain om de voedselketen te optimaliseren. We zetten onze kennis in om klanten te helpen innoveren. Zo zijn we betrokken bij 69 startuphubs in Nederland. Lokale Rabo- banken verzorgen masterclasses om klanten te helpen bij het genereren van ideeën en om na te denken over hun toekomstige businessmodel. We gebruiken nieuwe tech nologie in feite voor wat we van oudsher al doen: mensen en partijen verbinden en ze helpen groeien. FHet vereist uithoudingsvermogen en een hoge mate van integratie en afstemming binnen onze hele onderneming om een innovatieve bank te worden. We hebben de digitale hub opgezet om medewerkers aan te moedigen om samen te werken aan digi talisering. In de digitale hub geven we veel verantwoordelijkheid aan kleine teams, die als multidisciplinaire en ondernemende eenheden werken. Je zou kunnen zeggen dat we ons organiseren als een verzameling startups. De Groepsdirectie heeft ook enkele agile-werkmethoden ingevoerd zoals een tweewekelijkse stand-up meeting bij het scrumbord. In onze vierde jaarlijkse Moon- shot-campagne worden medewerkers aan gemoedigd om vooruitstrevende ideeën te verwezenlijken. De sterke betrokkenheid bij deze campagne toont aan dat innovatie een integraal onderdeel is van onze missie om onze klanten te helpen groeien.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 18